Sprawdzenie ilości aktualnie posiadanych punktów karnych przez internet, możliwość zapłaty mandatu online, weryfikacja wiarygodności Ośrodka Szkolenia Kierowców, weryfikacja uprawnień kierującego w internecie... Brzmi jak bajka? Niezupełnie. Historię pojazdu używanego można już teraz sprawdzić nie ruszając się z domu
Jak czytamy w komunikacie, MSW projekt założeń do ustawy, która pozwoli na udoskonalenie danych gromadzonych w bazie CEPiK oraz na uruchomienie nowyc e-usług, trafił właśnie do uzgodnień międzyresortowych
Niedawno uruchomiona została usługa Historia Pojazdu, dzięki której można z użyciem kilku danych z dowodu rejestracyjnego zajrzeć nie tylko do szczegółowych danych technicznych auta, ale też przyjrzeć się historii właścicieli albo sprawdzić ostatnio odnotowany podczas badania w stacji kontroli przebieg pojazdu.
Bezpieczny Autobus pozwala m.in. na sprawdzenie czy autobus, którym nasze pociechy mają jechać na kolonie jest ubezpieczony.
W tej chwili trwają prace nad udoskonaleniem bazy. Niedługo resort planuje udostępnić kolejne usługi:
- dostęp online dla kierowców do własnych danych, który ma umożliwić bieżące monitorowanie informacji na temat zastosowanych wobec kierowcy kar i ograniczeń. Nie ruszając się z domu będzie można sprawdzić liczbę własnych punktów karnych oraz opłacić online mandat.
- weryfikacja uprawnień kierowcy - usługa „Udostępnij dane pracodawcy” pozwoli uniknąć sytuacji, w których przedsiębiorcy udostępniają służbowe samochody swoim pracownikom, którzy nie posiadają ważnych uprawnień.
- sprawdzenie szkoły jazdy - usługa „Sprawdź szkołę jazdy” pozwoli na ocenę jakości kształcenia szkół jazdy przez kursantów. Zwiększy to konkurencyjność szkół jazdy i przyczyni się do zwiększenia jakości świadczenia przez nie usług na polskim rynku;
- dostęp online do danych własnego pojazdu - usługa „Mój pojazd” pozwoli właścicielom pojazdów w Polsce na dostęp online do danych o swoim pojeździe.
Resort twierdzi, że dzięki rozszerzeniu zakresu danych wprowadzanych do ewidencji, kierowcy będą mogli on-line sprawdzić informacje dotyczące badań technicznych pojazdów (zakłada się gromadzenie informacji o wszystkich wykonywanych badaniach technicznych: zakończonych wynikiem pozytywnym, negatywnym, ukończonych, nieukończonych, pojazdów zarejestrowanych, pojazdów niezarejestrowanych). Będzie można także dowiedzieć się, czy sprawdzany pojazd uczestniczył w istotnym wypadku drogowym.
Wszystko to ma być możliwe dzięki wprowadzeniu nowych mechanizmów, które znacznie zmniejszą ryzyko błędów w rejestrach. Na organy przekazujące dane do CEP i CEK nałożony zostanie obowiązek ich weryfikowania i wyjaśniania ewentualnych nieścisłości. Planowane jest też ujednolicenie formy wprowadzania danych oraz szczegółowe określenie warunków i trybu współdziałania podmiotów, które te dane wprowadzają.
Poza resortem, nad projektem pracuje też Centralny Ośrodek Informatyki (COI). To wyspecjalizowana agenda ministerstwa zajmująca się szeroko pojętą informatyką. Prace mają się zakończyć w 2016 r., ale już teraz kolejne elementy zmodernizowanego systemu są sukcesywnie udostępniane