Eko-egzamin nie od dziś

Data publikacji: 11 lutego 2015, 09:02
Eko-egzamin nie od dziś fot. Agata Szadkowska

Z dniem 1 stycznia 2015 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 9 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz.U.2014.594 z dnia 9 maja 2014 r.), które wprowadziło w załączniku 2 w/w rozporządzenia w tabeli nr 7 dwie pozycje dodatkowych zadań egzaminacyjnych egzaminu państwowego, a mianowicie:

Poz. 25 - Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy
Dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E.

  1. w zakresie prawa jazdy kategorii  B i B+E - osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę,
  2. a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h.
  3. w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy - osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.

Poz. 26 - Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania - stosowanie hamowania silnikiem
Dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E.

W stosunku do osób, które przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia ukończyły szkolenie podstawowe i uzyskały pozytywny wynik części teoretycznej egzaminu państwowego, część praktyczną egzaminu państwowego przeprowadza się na dotychczasowych zasadach.

Wynika z tego, iż osoby które będą zdawały egzamin w nowej formie będą musiały wykazać się płynną zmianą biegów w odpowiednim zakresie obrotów silnika, aby przyspieszać dynamicznie i świadomie kontrolować zakres obrotów podczas zmiany biegów słysząc i czując, a tylko sporadycznie spoglądać na obrotomierz. Kandydat na kierowcę powinien hamować silnikiem, czyli wytrącać prędkość poprzez zdjęcie nogi z pedału gazu i przeniesienie jej na pedał hamulca nierozłączając układu napędowego. Dopiero gdy spadną obroty oraz prędkość pojazdu należy zredukować bieg. I jeśli jest taka potrzeba dalej kontynuować hamowanie.

Egzaminatorzy podczas egzaminu państwowego pewne elementy ekooszczędnej jazdyoceniali już wcześniej. Takie czynności jak płynność, dynamika, technika jazdy, operowanie pedałem gazu, efektywne wykorzystanie warunków drogowych, prawidłowa ocena sytuacji na drodze i umiejętność przewidywania pewnych prostych zachowań, były oceniane już od dawna. Teraz dodatkowo egzaminator sprawdza czy osoba potrafi hamować silnikiem i w odpowiednim momencie zmienia biegi, nie jadąc na zbyt wysokich czy niskich obrotach. Obecnie są to zadania, które koniecznie trzeba wykonać na egzaminie praktycznym. Nieprawidłowo wykonanie któregoś z tych zadań spowoduje pojedynczy drobny błąd, nie skutkujący przerwaniem egzaminu, a kandydat na kierowcę nie powinien popełnić drugi raz tego samego błędu. Są to proste zadania egzaminacyjne, dlatego naprawdę nie trzeba obawiać i bać się nowej formy egzaminu praktycznego.

Posługiwanie się i wykorzystanie podczas jazdy zasad energooszczędnej jazdy przynosi dużo korzyści. Oszczędzamy paliwo, elementy zawieszenia, układu hamulcowego, przeniesienia napędu. Ograniczamy emisję wydzielania szkodliwych substancji do atmosfery oraz poziom hałasu. Starajmy się wszyscy jeździć ekologicznie i bezpiecznie.

Tomasz Klukowski,
egzaminator nadzorujący w WORD Suwałki,
członek Rady Głównej Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów.
Posiada uprawnienia egzaminatora, instruktora nauki jazdy i instruktora techniki jazdy na wszystkie kategorie

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.