Jak wyważyć racje pieszych i kierowców

/ /

Jak wyważyć racje pieszych i kierowców

Data publikacji: 24 lipca 2014, 09:32 Data aktualizacji: 24 lipca 2014, 13:32
Jak wyważyć racje pieszych i kierowców fot. Henryk Borawski/Wikimedia

"Relacje pojazd-pieszy zależą nie tylko od właściwego zapisu ustawowego, ale przede wszystkim od zachowania odpowiedniej ostrożności i od odpowiedzialności kierowcy i pieszego. A tego nie da się jednoznacznie zapisać w prawie" mówi w rozmowie z Tygodnikiem Prawo Drogowe@News poseł Józef Lassota

Pytanie redakcji: W Sejmie procedowany jest projekt noweli ustawy - Prawo o ruchu drogowym, poświęcony pieszym oraz wprowadzeniu do egzaminu praktycznego na prawo jazdy umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Oba zagadnienia trudne i posiadający tyle samo zwolenników, co oponentów. Pan podjął się przewodniczenia podkomisji specjalnej dokonującej analizy projektu poselskiego. Już podczas obrad padały ostrzeżenia, że podjęta decyzja może doprowadzić do zwiększenia liczby wypadków, też śmiertelnych - taką analogię starano się wyprowadzić z uchwalonej noweli ustawy dot. rowerzystów. Czuje Pan presję i ogrom odpowiedzialności?

Odpowiada poseł Józef LassotaWydawałoby się, że przechodzenie przez jezdnię w miejscu oznaczonym jest drobnym problemem. Ale tak naprawdę, jeśli uwzględnimy, że dochodzi do prawie 4 tys. wypadków rocznie na przejściach dla pieszych, że rocznie ginie w nich prawie 250 osób, to wówczas uświadamiamy sobie, że problem nie jest banalny. Relacje pojazd-pieszy zależą nie tylko od właściwego zapisu ustawowego, ale przede wszystkim od zachowania odpowiedniej ostrożności i od odpowiedzialności kierowcy i pieszego. A tego nie da się jednoznacznie zapisać w prawie. Stąd trudność takiego uregulowania, które z jednej strony formalnie reguluje zasady zachowania się pieszego i kierowcy (co jest stosunkowo proste), ale z drugiej strony potrafi wymóc na nich refleksję co do przewidywanego zachowania się drugiego uczestnika ruchu drogowego.
W relacjach pieszy-pojazd zdecydowaną przewagę ma pojazd. Stąd wydawałoby się, że należy przyznać bezwzględne przywileje pieszemu. I do tego proponowane zapisy ustawowe zmierzają. Jednak pieszy powinien tak się zachowywać, by nie prowokować poważnych zakłóceń w ruchu drogowym. Wyważenie racji tych dwóch stron jest dość trudne, gdyż oprócz litery prawa w grę wchodzą także aspekty psychologiczne.

Pytanie: Zamówiliście Państwo wiele ekspertyz związanych z konkretnymi zagadnieniami ewentualnych zmian. Czy już wpłynęły?

Odpowiada poseł Józef LassotaOtrzymaliśmy 16 opinii. Większość z nich odnosi się pozytywnie do proponowanej zmiany. Najczęściej zwracana jest uwaga na potrzebę innego, niż samochody, potraktowania tramwajów. Jest to zrozumiałe, uwzględniając ich masę i wydłużoną drogę hamowania.
Dysponujemy też sporządzonym przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, zestawieniem w wybranych 15 krajach europejskich, rozwiązań prawnych dotyczących ochrony pieszych przechodzących przez jezdnię na przejściu dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej lub osoby kierującej ruchem.

Pytanie: Jak ocenia Pan ich przydatność?

Odpowiada poseł Józef LassotaWszystkie uwagi zawarte w tych opiniach są istotne dla pracy podkomisji. Zapewne niektóre zostaną wykorzystane wprost (np. tramwaje), nad innymi będziemy jeszcze dyskutować.

Pytanie: Trwa lipcowe 71. posiedzenie parlamentu [9-11.07 w momencie zadawania pytań], w jego porządku nie ma i oczywiście jeszcze być nie może debaty nad projektem, o który pytamy. Na jakim etapie są obecnie prace i jak może wyglądać ich dalszy terminarz?

Odpowiada poseł Józef LassotaPodkomisja przyjęła, że do końca lipca każdy z posłów ma możliwość zgłoszenia swojej propozycji konkretnego zapisu do procedowanego projektu nowelizacji ustawy. Bazą do ewentualnych propozycji poselskich powinna być dotychczasowa dyskusja na posiedzeniach podkomisji, otrzymane opinie, a także własne rozeznanie. Propozycje te będą omawiane na kolejnych posiedzeniach podkomisji, już po przerwie wakacyjnej, która kończy się 24 sierpnia. Zakładamy, że znowelizowana ustawa może wejść w życie od 2015 roku.

Rozmawiała Jolanta Michasiewicz, red. tygodnika Prawo Drogowe@News

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.