Bez warsztatów skreślają

/ /

Bez warsztatów skreślają

Data publikacji: 31 stycznia 2014, 14:45

W Warszawie, z zarejestrowanych 1380 instruktorów, 500 nie złożyło dokumentu potwierdzającego odbycie 3-dniowych warsztatów doskonalenia zawodowego. Grozi im skreślenie z ewidencji. Jednak ci, którzy nie zdążyli mają szansę się przed tym uchronić. Redakcja Tygodnika Prawo Drogowe@NEWS rozwiewa związane z tym niejasności.

fot.: WORD Elbląg8 stycznia 2014 roku upłynął termin składania zaświadczeń o ukończeniu warsztatów doskonalenia zawodowego przez instruktorów i wykładowców nauki jazdy.

Zgodnie z ustawą o kierujących pojazdami, instruktorzy powinni uczestniczyć w trzydniowych warsztatach, a do dnia 7 stycznia kolejnego roku zobowiązani zostali, do przedłożenia staroście zaświadczenia potwierdzające fakt odbycia szkolenia.

Członkowie Zarządu Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców w Warszawie złożyli wizytę w Wydziale Nadzoru, Kontroli i Rejestracji Pojazdów oraz Wydawania Uprawnień w Warszawie. Naczelnik Wydziału Ewa Kowalewska poinformowała nas, jak przebiega proces aktualizacji uprawnień instruktorskich w świetle nowych rozporządzeń, uwzględniających obowiązkowe warsztaty dla szkoleniowców.

W Warszawie, z zarejestrowanych 1380 instruktorów, 500 nie złożyło dokumentu potwierdzającego odbycie warsztatów.

Wobec takich instruktorów ma być wydana decyzja o skreśleniu z ewidencji starosty. Przypominamy, że od momentu wydania decyzji do uprawomocnienia jej musi upłynąć ustawowy okres 14 dni. I tu zaczynają się niejasności. Jeżeli instruktor, który na mocy powyższego rozporządzenia zostanie skreślony z ewidencji instruktorów, a następnie odwoła się od tej decyzji, może dalej pracować do momentu wydania orzeczenia przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze.

Orzeczenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego jest praktycznie decyzją ostateczną w kwestii skreślenia instruktora z ewidencji. Ciekawe jest natomiast, co dalej dzieje się z takim instruktorem. Jeżeli ukończył szkolenie instruktorów przed 1 stycznia 1998, to okazuje się, że jego kurs instruktorski jest nieważny. W takim przypadku aby ponownie zostać instruktorem, musi odbyć kurs dla instruktorów i zdać egzamin państwowy. Natomiast jeżeli instruktor ukończył kurs po 1998 roku, to jego szkolenie jest według ustawodawcy aktualne.

Po upływie ustawowego okresu trzech miesięcy od decyzji o skreśleniu z ewidencji, instruktor może złożyć wniosek o ponowny wpis do ewidencji Starosty. Musi jednak uzupełnić szkolenie warsztatowe, które najprawdopodobniej odbędzie w WORD (nad tym rozwiązaniem nadal trwają prace w podkomisji sejmowej). Chcemy również zwrócić uwagę na fakt, że warsztaty za 2013 rok powinny zakończyć się w nieprzekraczalnym terminie do 31 grudnia 2013. Świadectwo o odbyciu warsztatów, na którym widnieje data ukończenia warsztatów w 2014 roku zaliczane są na poczet tego roku. W związku z tym osoby, które odbyły warsztaty na przełomie lat 2013/2014 zgodnie z ustawą zostaną skreślone z ewidencji instruktorów ponieważ w ustawowym terminie nie ukończyły warsztatów.

Przypominamy również że w 2014 roku warsztaty dla instruktorów mogą odbywać się tylko w ośrodkach typu Super OSK, a nie jak do tej pory w ośrodkach posiadających poświadczenie z Kuratorium Oświaty. Zwracamy również uwagę i przypominamy wszystkim przedsiębiorcom prowadzącym ośrodki szkolenia kierowców, że do dnia trzydziestego pierwszego stycznia należy złożyć sprawozdanie o ukończonych szkoleniach w Starostwie.

W Warszawie z 213 aktywnych ośrodków szkolenia kierowców, po zakończeniu kontroli i weryfikacji pozostało aktywnych tylko 158.

W trakcie spotkania podjęto następujące decyzje:

  1. Ustalono, że należy rozważyć opublikowanie listy instruktorów spełniających wszystkie kryteria wynikające z ustawy o kierujących. Ma to znaczenie z punktu widzenia zarówno kierowników OSK jak i potencjalnych kursantów. Pozwoli to uniknąć sytuacji z Legnicy gdzie instruktor prowadził zajęcia bez wymaganych prawem uprawnień.
  2. Wyjaśnienia wymaga też zasięg prowadzenia działalności przez Super OSK. Problem dotyczy działania przez pośredników czyli pod wykonawców a mianowicie OSK nie spełniające SDW w tym akredytacji kuratoriów.
  3. Jak skutecznie zapobiec szkoleniu przez instruktorów w okresie od 01.01.2014r. do uprawomocnienia się decyzji starosty o skreśleniu z ewidencji instruktorów.

Na zakończenie spotkania Pani Naczelnik Ewa Kowalewska podziękowała Zarządowi OSK za wnioski i uwagi dotyczące szkolenia na terenie miasta stołecznego Warszawy i wyraziła gotowość do udziału w spotkaniach dotyczących szkolenia i działalności OSK.

Prezes SOSK Wojciech Szemetyłło

Redakcja Tygodnika Prawo Drogowe@NEWS zwróciła się do sekretarza w resorcie Infrastruktury i Rozwoju, Zbigniewa Rynasiewicza z prośbą o wyjaśnienie zagadnienia. W naszej korespondencji zwracamy uwagę na podobieństwo do ujawnionego w ostatnich tygodniach problemu 547 kierowców z Legnicy i okolic. Ich szkolił instruktor nauki jazdy, który utracił stosowne uprawnienia. Mimo zdanego egzaminu, mimo sprawdzenia dokumentów w starostwie, wydanych uprawnień, teraz te ostatnie zostają im odebrane. Obyśmy nie byli złą wróżką. Wyjaśnienie w tej tak istotnej sprawie opublikujemy na łamach tygodnika natychmiast po jego otrzymaniu. Czekamy panie ministrze.

Już po zamknięciu bieżącego numeru Tygodnika PD@N otrzymaliśmy oczekiwaną odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Zważywszy na wagę sprawy publikujemy ją w pełnym brzmieniu

 

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.