Kto jedzie tu pierwszy? Wyjaśnienie

/ /

Kto jedzie tu pierwszy? Wyjaśnienie

Data publikacji: 20 lipca 2017, 12:24

Setki komentarzy, gorące dyskusje na wielu stronach, tysiące osób zaangażowanych w dyskusję o sytuacji na rondzie. Co mówią o tym przepisy? O merytoryczną wypowiedź poprosiliśmy Zespół Ekspertów Grupy IMAGE.

Mowa o TYM poście z łamigłówką.

Temat rond i sposobu przejeżdżania przez nie od zawsze budził zainteresowanie wielu naszych czytelników. Jak wiecie z komentarzy, jest wiele poglądów wzajemnie się wykluczających w kwestii zajmowania właściwej pozycji przed rondem, na rondzie, prawidłowego sygnalizowania, etc. W związku z tym, że rondo ma niewiele punktów kolizyjnych i jest jednym z najbezpieczniejszych typów skrzyżowań, to dochodzi tam do niewielkiej ilości zdarzeń. Dodatkowo, być może jest tam względnie bezpiecznie, ponieważ jeżdżąc wg własnych przekonań, zwracamy baczną uwagę na innych, którzy mogą mieć zdanie odmienne, czyli inaczej interpretować przepisy ;-)

Kto jedzie tu pierwszy?

Spróbujmy określić „kto jedzie pierwszy?” oraz jaka powinna być kolejność przejazdu przez to małe skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Na początku warto podkreślić, że sytuacja na drodze zmienia się dynamicznie. Dlatego m.in. zrezygnowano na egzaminie państwowym z rysunków skrzyżowań i określania tam pierwszeństwa – na korzyść sytuacji realnych i dynamicznych, zawartych w klipach do pytań. Odnosząc się więc do części komentarzy, że szary pojazd „A” wjedzie szybciej na rondo, niż tramwaj „B”, musimy jasno wskazać, że pierwszeństwo przejazdu ustala się już przed skrzyżowaniem. Świadczy  o tym choćby zapis § 1, ust. 2, pkt 2, rozporządzenia „w sprawie znaków i sygnałów drogowych”, informujący, że gdy jest mowa „o drodze podporządkowanej - rozumie się przez to drogę oznakowaną jako droga podporządkowana, na której kierujący zbliżający się do skrzyżowania jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa kierującym zbliżającym się do skrzyżowania drogą oznakowaną jako droga z pierwszeństwem”.

Zacznijmy jednak od początku. Przed nami skrzyżowanie typu „rondo”, na którym występuje jeden pas po obwiedni wyspy i kilka wlotów dróg podporządkowanych, prowadzących do ronda. Dodatkowo rondo przecina torowisko tramwajowe. Zgodnie z zasadami umieszczania znaków (4.2.12. Ruch okrężny – rozporządzenie „w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych”), znak C-12 „ruch okrężny”, stosuje się łącznie ze znakiem A-7 „ustąp pierwszeństwa” i umieszcza na każdym wlocie. Zatem także tramwaj przed wjazdem na rondo, ma ustawione znaki pionowe C-12 i A-7.

Hierarchia dyrektyw

Pamiętając o przepisie art. 5, ust. 1 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” w brzmieniu: „Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe” – wiemy, że w tym przypadku o kolejności przejazdu zadecydują najpierw znaki drogowe.

Zgodnie z przepisem § 36, ust. 2, rozporządzenia „w sprawie znaków i sygnałów drogowych”, znak C-12 występujący łącznie ze znakiem A-7 oznacza pierwszeństwo kierującego znajdującego się na skrzyżowaniu przed kierującym wjeżdżającym na to skrzyżowanie. Oznacza to, że niebieski pojazd „C” ma pierwszeństwo zarówno przed pojazdem „A”, jak i tramwajem „B”, więc pojedzie jako pierwszy.

Kto pojedzie jako drugi – tramwaj „B” czy szare auto „A” ?

Pojazdy „A” i „B” dojechały do ronda drogami podporządkowanymi, czyli zarówno szary pojazd „A”, jak i tramwaj „B” chcąc wjechać na skrzyżowanie, muszą ustąpić pierwszeństwa pojazdom będącym na rondzie. Jak jednak wygląda rozstrzygnięcie pierwszeństwa pomiędzy nimi?

Obydwa pojazdy znajdują się na drogach podporządkowanych. Nie można więc „na poziomie znaków” rozstrzygnąć pierwszeństwa pomiędzy nimi, ponieważ występuje tam „równorzędność”. W takiej sytuacji rozwiązania należy szukać w przepisach ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Zgodnie z jej art. 25, ust. 2 – pojazd szynowy, ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.

W odniesieniu do pierwszeństwa przejazdu na omawianym rondzie oznacza to, że jako drugi pojedzie tramwaj „B”, a jako trzeci – szary samochód „A”.

Zatem kolejność przejazdu pojazdów przez to skrzyżowanie to: „C”, „B”, „A” :-) (jak na filmie poniżej)


źródło: program "Testy B" /wyd. Grupa IMAGE/
moduł "Skrzyżowania" zawiera niemal 200 sytuacji drogowych, wraz z animowanymi odpowiedziami

Dziękujemy za Państwa udział w dyskusji i szereg komentarzy do tej sytuacji.

Pozdrawiam serdecznie,
Krzysztof Wójcik
Koordynator Zespołu Ekspertów - Grupa IMAGE.

Komentarze

  1. OBSERWATOREX

    OBSERWATOREX   29 lipca 2017, 13:15

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    kopanCo ciebie obchodzi oznakowanie dla tramwaju. Ty masz ruch okrężny i ustąp. W Polsce nie ma możliwości stosowania wyłącznie znaku ruch okrężny. Powód jest jeden błędna zasada prawej - nie jesteś w stanie powiedzieć z której strony skrzyżowania wjechał pojazd C, więc nie wiesz czy ustąpić czy ma pierwszeństwo. Sytuacja banalna.Banalny to ty jesteś Kopan. Co za znaczenie ma kto kiedy i gdzie wjechał na dowolne rondo i ile kółek zrobił? Zwykle tego nie wiesz i wiedzieć nie musisz. Masz znak C-12 ze znakiem A-7 to masz temu komuś ustąpić pierwszeństwa na wjeździe i tyle. --------- Pytanie dotyczy kolejności wjazdu na obwiednię ronda zorganizowanego zgodnie z nakazem znaku C-12 i bez właściwego i jednoznacznego zgodnego z prawem oznakowania oraz nie budzącego wątpliwości rysunku, że samochód i tramwaj wjeżdżają z tej samej jezdni, natychmiast powinno zostać usunięte z bazy pytań. Teraz jest dowodem na całkowity brak właściwego rozumienia prawa u jego twórcy i zatwierdzających. Zwykle torowisko jest po lewej stronie wlotu i nie ma problemu czy jest częścią jezdni czy nie. --------- A teraz o znaku C-12. Gdyby nie dodano znaku A-7 do znaku C-12 to pierwszeństwo ma wjeżdżający wg zasady pierwszeństwa z PRAWEJ. Znak C-12 jest od zawsze SAMODZIELNYM znakiem opisanym obecnie w §36.1. W ust. 2 dopuszczono możliwość dodania do niego znaku A-7 w celu odwrócenia pierwszeństwa na wlocie i tyle. To w czerwonej książeczce narzucono, zupełnie bezprawnie, obowiązek stosowania znaku C-12 tylko ze znakiem A-7. Dziwnym trafem ominięto zupełnie, i to zarówno w rozporządzeniu 170 jak i 220, możliwość stosowania na wybranych zamiast znaku A-7 znak B-20, co by skutecznie zatrzymywało pędzących na oślep przy braku odgięcia toru jazdy. Uzgodniono to w Europie wieki temu, a od dekady jest to obowiązującą normą wg Konwencji wiedeńskiej, której rzekomo jesteśmy sygnatariuszem tak bardzo dbającym o właściwe stosowanie prawa i poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

  2. kopan

    kopan   29 lipca 2017, 11:28

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Co ciebie obchodzi oznakowanie dla tramwaju. Ty masz ruch okrężny i ustąp. W Polsce nie ma możliwości stosowania wyłącznie znaku ruch okrężny. Powód jest jeden błędna zasada prawej - nie jesteś w stanie powiedzieć z której strony skrzyżowania wjechał pojazd C, więc nie wiesz czy ustąpić czy ma pierwszeństwo. Sytuacja banalna.

  3. PITER

    PITER   28 lipca 2017, 12:35

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    gfgfshtyle że tramwaj znaku "ustąp" nie ma Masz raję. Znak C-12 ze znakiem A-7 lub bez tego znaku (rozporządzenie o znakach nie wymusza stosowania znaku C-12 ze znakiem A-7, więc wymóg z czerwonej książeczki jest nieuprawniony) ma obowiązek stać po prawej stronie każdej drogi wlotowej i wydzielonego torowiska. Jeżeli torowisko jest częścią drogi wlotowej to ma mieć po prawej właściwe oznakowanie, powtórzone ewentualnie nad pasem ruchu lub po lewej stronie jednokierunkowego wlotu, Tak czy inaczej rondo z pytania jest wadliwie oznakowane. Pytanie jest specjalne wadliwie zilustrowane, bo jego zadaniem jest ud... egzaminowanego. Jeśli tej wady nie widzą eksperci, to nic dziwnego, że na drogach jest coraz więcej wypadków. Jak się czyta wywody Wójcika, to zaczyna się wątpić w polskie szkolnictwo wyższe, wydawców książek i ministerialną komisję weryfikującą pytania. I tak całą winę zwalą na OSK.

  4. kolo

    kolo   27 lipca 2017, 10:09

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Jak to nie ma ? Jego obowiązują tak samo znaki przy drodze bo się na niej znajduje.. Nie musi być A-7 umieszczony na torowisku.

  5. gfgfsh

    gfgfsh   25 lipca 2017, 18:22

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    tyle że tramwaj znaku "ustąp" nie ma

  • 1
  • 2 (current)

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.