Który pas zajmować?

Data publikacji: 14 lipca 2016, 12:48
Który pas zajmować?
93
Ilustracja przygotowana w redakcji /zdjęcie: Google Earth

Na naszą redakcyjną skrzynkę trafił list od Czytelnika z prośbą o interpretację przepisów. Sprawa dotyczy wyboru pasa po dokonaniu skrętu. Jaka jest Twoja opinia na ten temat?

Czytelnik zwrócił się do L-instruktora z prośbą o interpretację. Wiadomość w całości przekazaliśmy do analizy ekspertom. Zanim jednak opublikujemy ich wypowiedź, prosimy o zdanie Ciebie. Oto treść listu od Czytelnika:

Witam,
Mam pytanie dotyczące zajmowania pasów po skręcie/zmianie kierunku w prawo lub lewo.
Jeśli wyjeżdzamy z drogi o dwóch pasach, i po skręcie mamy do wyboru trzy, to jak wg przepsiów należy zajmować te pasy?
W załączniku różne typy skrzyżowań, proszę o interpretację.
Pozdrawiam
(imię i nazwisko znane redakcji)

Aby dobrze zilustrować zapytanie przygotowaliśmy obrazek, dzięki materiałom dostępnym na Google Earth. Zdjęcie przedstawia skrzyżowanie warszawskich ulic: Szwedzkiej i Radzymińskiej. W lewo ze Szwedzkiej można skręcić z dwóch pasów, w Radzymińską, która ma trzy pasy.

Który pas na Radzymińskiej należy zająć skręcając z lewego pasa Szwedzkiej (białe strzałki)? A który ze środkowego (strzałki pomarańczowe)?

Czekamy na Twoją opinię! Spróbujmy to raz na zawsze ustalić :-)
Dobrze, jeśli uda Ci się odnaleźć podstawę prawną Twojej opinii. Zapraszamy do dyskusji.

Komentarze

  1. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   17 października 2016, 23:46

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    OBSERWATOREX Kłamstwem jest Panie Instruktorze twierdzenie, że każda zmiana kierunku jazdy wymaga ustawienia pojazdu zgodnie z art. 22, .A kiedy to można skręcić w lewo z prawego pasa, o ile nie ma znaków pionowych i poziomych ? Pomijam z powodów oczywistych ust 3

  2. OBSERWATOREX

    OBSERWATOREX   17 października 2016, 08:03

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Cyrylw dziale "zmiana kierunku jazdy i pasa ruchu" prawo określa gdzie należy ustawić pojazd przed jego wykonaniem, natomiast co mamy zrobić po wykonaniu zmiany kierunku jazdy nie ma ani słowa, więc jest dowolność.Nie da się grać w tą samą grę jak nie opisze się jej zasad i każdy z graczy nie będzie przestrzegał tych obowiązujących zasad. Oczywistym jest, że brak zasad jest też zasadą, ale znów wszyscy gracze muszą przestrzegać tej zasady. Skoro przyjęte zasady ruchu drogowego opisuje nasz Kodeks drogowy, co do zasady mający obowiązek być zgodny z obowiązującym nas prawem międzynarodowym, to nie ma tu miejsca ani na swobodę interpretacyjną obowiązującego prawa przez kierujących, Policję i sądy ani na tworzenie swojego prawa korporacyjnego przez WORD-y narzucanego wykładowcom i instruktorom OSK. Kłamstwem jest Panie Instruktorze twierdzenie, że każda zmiana kierunku jazdy wymaga ustawienia pojazdu zgodnie z art. 22, tak samo jak nie jest prawdą, że po wykonaniu manewru skrętu wymagającego zastosowania się kierującego do tego artykułu jest dowolność w zajmowaniu miejsca na drodze albo, ze tym miejscem ma być prawy pas ruchu.

  3. Cyryl

    Cyryl   12 października 2016, 12:27

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    w dziale "zmiana kierunku jazdy i pasa ruchu" prawo określa gdzie należy ustawić pojazd przed jego wykonaniem, natomiast co mamy zrobić po wykonaniu zmiany kierunku jazdy nie ma ani słowa, więc jest dowolność. jednak w ustępie pierwszym nakazuje nam się wykonać ten manewr z zachowaniem szczególnej ostrożności. dodam tylko, że Panowie chcecie robić z ludzi kierowców specjalnej troski - przyjmując, że ich decyzje w przyszłości będą w sprzeczności ze zdrowym rozsądkiem i bezpieczeństwem. jeżeli wiec nie zadecyduje się za kierowcę, on sam nie jest w stanie podjąć właściwej decyzji. druga sprawa: osoby pragnące tak szczegółowego precyzowania przepisów zwykle postrzegają innych użytkowników jako wrogów, a nie osoby współkorzystające z drogi. dobre kierowanie to nie tylko operowanie kierownicą, ale też umiejętność współistnienia na drodze z innymi.

  4. pan Kociołek

    pan Kociołek   12 października 2016, 03:15

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    poczta@osk.org.pl (...) Mam nadzieję, że tu nie wstawił komentarza żaden instruktor, a są to wpisy tylko kandydatów na kierowców, którzy jeszcze nie mieli ani jednej godziny teorii. A co, już na pierwszej godzinie teorii ten problem jest wyjaśniany?

  5. OBSERWATOREX

    OBSERWATOREX   8 sierpnia 2016, 08:45

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    No i proszę. Konkretny temat i zamiast konkretu kilka wymysłów włącznie z tak kuriozalnymi jak jazda przy prawej krawędzi jezdni jezdni albo, co jest już szczytem ignorancji, zajmowanie pasów ruchu w związku z ....wyprzedzaniem. Pan Rafał Górski wyśmiał dyskutantów ale sam nie udzielił odpowiedzi. Nie odpowiada też REDAKCJA a chętnie dowiemy się co na ten temat mają do powiedzenia EKSPERCI by uczyć zgodnie z obowiązującym prawem a nie prawem WORD.

  6. OBSERWATOREX

    OBSERWATOREX   31 lipca 2016, 11:44

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    OBSERWATOREXpoczta@osk.org.plSzok i niedowierzanie :-) Mam nadzieję, że tu nie wstawił komentarza żaden instruktor, a są to wpisy, tylko kandydatów na kierowców, którzy jeszcze nie mieli ani jednej godziny teorii.No to proszę EKSPERCIE pokaż czego wymagają od ciebie EGZAMINATORZY a potem powiedz jak tego wymaga obowiązujące PRAWO. Panie Rafale Górski czekam na udzielenie wyczerpującej odpowiedzi w wersji a) NAUKA JAZDY i b) OBOWIĄZUJĄCE w POLSCE i POLSKĘ PRAWO.

  7. max

    max   21 lipca 2016, 22:27

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Marek ,uspokój się....... OBSERWATORMaxgdy są 2 pasy do skrętu (lewo,prawo-bez znaczenia) i rozwidla się na 3 pasy to jazdy na wprost to ŻADEN przepis nie reguluję kto będzie winien przy jednoczesnym wjeździe przez oba skręcające pojazdy nas pas środkowy. Nie filozofujcie i nie wymyślajcie kwadratowych jaj jak Pan Marek 'Heretyk' Dworak który w programie JB odnośnie ronda w przeciągu paru miesięcy sam sobie zaprzeczał (nagrał 2 programy, po pierwszym został wyśmiany i w drugim korygował) a w obu gadał bzdury. Niestety ustawa jest mocno nieprecyzyjna. Wracając do problemu, zwykle mamy do czynienia z tzw 'linią prowadzącą' która określa kto ma pierszeństwo wjazdu na pas środkowy (przykład rondo czyżyńskie kraków, skręt w lewo z Jana Pawła) 1. Ustawa nie precyzuje? To się w sądzie dowiesz kto był winnym. 2. Nie filozofujcie a ty co robisz? 3. Dworak gadał bzdury o RONDACH a ty wiesz co to jest RONDO wg zapisów PRAWA skoro nie ma o nim ani jednego słowa w ustawie Prawo o ruchu drogowym i ma jego definicji legalnej? 4. Ustawa jest mocno nieprecyzyjna czy ty nie rozumiesz jej zapisów? 5. A wiesz czemu służy i czym w rozumieniu tej niby mocno nieprecyzyjnej ustawy jest linia prowadząca i kiedy się ją stosuje? Podpowiem. Linia ta nie ma nic wspólnego z PIERWSZEŃSTWEM!!!

  8. OBSERWATOREX

    OBSERWATOREX   21 lipca 2016, 14:45

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    poczta@osk.org.plSzok i niedowierzanie :-) Mam nadzieję, że tu nie wstawił komentarza żaden instruktor, a są to wpisy, tylko kandydatów na kierowców, którzy jeszcze nie mieli ani jednej godziny teorii.No to proszę EKSPERCIE pokaż czego wymagają od ciebie EGZAMINATORZY a potem powiedz jak tego wymaga obowiązujące PRAWO.

  9. OBSERWATOREX

    OBSERWATOREX   21 lipca 2016, 14:41

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    MAX-owi też odpowiadał OBSERWATOREX Leszek Drugi.Problem można jeszcze ugryźć pod kątem przepisów o wyprzedzaniu. Pojazd który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo można wyprzedzać tylko z prawej strony. Ale czy to oznacza, że na skrzyżowaniu można zawsze wyprzedzić z prawej strony pojazd który skręci(skręca) w lewo? - mam wątpliwości. Jeżeli przyjąć powyższa interpretację za prawidłową, to pojazd na prawym pasie ma prawo wyprzedzić pojazd na lewym pasie i tym samym wybrać sobie pas ruchu, który mu odpowiada. Pojazd wyprzedzany nie może zwiększać prędkości podczas wyprzedzania i tuz po manewrze. Jednym słowem kto szybszy ten pierwszy wybiera sobie pas ruchu na drodze poprzecznej. Nie znam takiego przepisu. A co z pojazdami silnikowymi których na niekierowanym skrzyżowaniu nie wolno wyprzedzać? To one mają pierwszeństwo wyboru? Co ma wybór pasa ruchu do wyprzedzania?

  10. OBSERWATOR

    OBSERWATOR   21 lipca 2016, 14:15

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Maxgdy są 2 pasy do skrętu (lewo,prawo-bez znaczenia) i rozwidla się na 3 pasy to jazdy na wprost to ŻADEN przepis nie reguluję kto będzie winien przy jednoczesnym wjeździe przez oba skręcające pojazdy nas pas środkowy. Nie filozofujcie i nie wymyślajcie kwadratowych jaj jak Pan Marek 'Heretyk' Dworak który w programie JB odnośnie ronda w przeciągu paru miesięcy sam sobie zaprzeczał (nagrał 2 programy, po pierwszym został wyśmiany i w drugim korygował) a w obu gadał bzdury. Niestety ustawa jest mocno nieprecyzyjna. Wracając do problemu, zwykle mamy do czynienia z tzw 'linią prowadzącą' która określa kto ma pierszeństwo wjazdu na pas środkowy (przykład rondo czyżyńskie kraków, skręt w lewo z Jana Pawła) 1. Ustawa nie precyzuje? To się w sądzie dowiesz kto był winnym. 2. Nie filozofujcie a ty co robisz? 3. Dworak gadał bzdury o RONDACH a ty wiesz co to jest RONDO wg zapisów PRAWA skoro nie ma o nim ani jednego słowa w ustawie Prawo o ruchu drogowym i ma jego definicji legalnej? 4. Ustawa jest mocno nieprecyzyjna czy ty nie rozumiesz jej zapisów? 5. A wiesz czemu służy i czym w rozumieniu tej niby mocno nieprecyzyjnej ustawy jest linia prowadząca i kiedy się ją stosuje? Podpowiem. Linia ta nie ma nic wspólnego z PIERWSZEŃSTWEM!!!

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.