15 lat PFSSK

Data publikacji: 21 listopada 2013, 11:51

...już jutro w Łowiczu. A jakie było dziesięciolecie? Dobrze to pamiętamy, ukazało się wtedy jednodniowe wydanie L-instruktora na papierze. Jak wyglądała wtedy Federacja? Jak wygląda dziś? Zapraszamy na krótką podróż w czasie, niezbyt odległą - tylko 5 lat wstecz, mimo to, zaszło sporo zmian...

Najpierw jednak o zbliżającym się jubileuszu XV-lecia Polskiej Federacji Stowarzyszeń Szkół Kierowców. Zaplanowano go na 22 listopada. W Łowiczu spotkają się przedstawiciele regionalnych stowarzyszeń, przywita ich Prezes PFSSK Krzysztof Szymański. Głos zabierze też Janusz Ujma - Prezes Honorowy PFSSK, Maciej Mosiej - Sekretarz KR BRD, a także prof. dr hab. inż. Ryszard Krystek - Zastępca Dyrektora ITS. Następnie wręczone zostaną wyróżnienia i odznaczenia, a swoje wystąpienie zaprezentuje też Wojciech Szemetyłło z SOSK Warszawa i Krzysztof Bandos ze Stowarzyszenia "Most" w Skierniewicach. Jubileusz zwieńczy wspólna, uroczysta kolacja. Relacja na łamach L-instruktora już wkrótce...

X-lecie PFSSK, Warszawa 2008

Swoje 10. urodziny Federacja świętowała wspólnie z Krajowym Stowarzyszeniem Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Jak wydać na powyższej, archiwalnej fotografii - frekwencja dopisała. A jeśli mowa o archiwaliach. Przy okazji kolejnej okrągłej rocznicy, zajrzeliśmy do naszego redakcyjnego archiwum. Oto papierowe wydanie L-instruktora z 2008 roku. O czym wtedy pisaliśmy?

Numer otwierało jubileuszowe przesłanie prezesa Federacji - Krzysztofa Szymańskiego. Obok niego, w zarządzie zasiadali wówczas wiceprezesi Marek Gawroński i Zbigniew Uszczyński, Jerzy Kociszewski jako sekretarz, Marek Stasiak jako skarbnik a także Jadwiga Stasiak - przewodnicząca komisji rewizyjnej i Danuta Kardaś - przewodnicząca sądu koleżeńskiego.

"Zróbmy wszystko, aby na polskich drogach było bezpieczniej" - to tytuł wywiadu z Andrzejem Grzegorczykiem, ówczesnym sekretarzem KR BRD (dziś wiceprezesem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego", który przeprowadziła Bożenna Chlabicz.

Fragment wypowiedzi A. Grzegorczyka z 2008 r.:
Nie bagatelizując zagrożeń warto pamiętać, jak gwałtowną i potężną rewolucję motoryzacyjną przeżywamy i jak dużo w dziedzinie bezpieczeństwa zależy od każdego z nas. Powstają nowe drogi (...), jeździmy lepszymi samochodami. Zachowujmy jednak zdrowy rozsądek i działajmy systemowo. Musimy budować infrastrukturę, monitorować prędkość, modernizować skrzyżowania (...) Ponad milion dwieście tysięcy osób na świecie ginie co roku na drogach. Najpierw Unia Europejska, a potem Zgromadzenie Ogólne ONZ uznały ten stan za epidemiologiczny i nakazały podjęcie wszelkich działań służących ochronie zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego. Wiele lat temu prezydent Stanów Zjednoczonych (...) stwierdził, że prawdziwa wojna toczy się nie na wojennych frontach, ale na drogach. Efektem tego myślenia było zmniejszenie w USA liczby zabitych o 40 proc. w ciągu dwudziestu kilku lat. Unia Europejska, przyjmując program "Minus 50 proc. zabitych" na drogach, zamierza uzyskać ten cel w ciągu 10 lat. Zróbmy wszystko, aby i w Polsce osiągnąć ten cel

10 lat działalności WORDów podsumował Jerzy Barański. Od 35 lat związany z transportem drogowym, były dyrektor WORDu w Szczecinie (w latach 1999-2007). A na dwa pytania: "jakie są najbardziej konieczne zmiany w procesie szkolenia kierowców" i "jaka jest kluczowa sprawa dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego" odpowiedziało 6 ekspertów: Zbigniew Drexler, Ryszard Gronostaj, Wojciech Kaczmarek, nieżyjący już Henryk Próchniewicz, Wiesław Słojewski i Andrzej Szóstek.

Wśród odpowiedzi m.in. propozycja stworzenia Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, skuteczniejsze egzekwowanie przepisów i obligatoryjne, dodatkowe szkolenia dla kierowców, którzy notorycznie je łamią i edukacja drogowa od najmłodszych lat.

O grzechach głównych polskich kierowców napisali Ryszard Krawczyk - politolog, metodyk kształcenia kursowego, ekspert andragogiki, trener kadr menedżerskich, założyciel "Studenckiej Fabryki Przygody", organizator rajdów samochodowych, publicysta telewizyjny a także Waldemar Wierzbicki - absolwent Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie i Wydziału Dziennikarstwa UW, wykładowca w Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, b. szef warszawskiej drogówki (1995-2004), wówczas dyrektor Biura Obsługi Transportu Międzynarodowego Ministerstwa Infrastruktury. Poniżej wybrane grzechy:

  1. Jazda "po jednym"
    ...czyli jazda po alkoholu. Na jazdę po spożyciu decyduje się co piąty kierowca, ogromna większość czuje się bezkarnie. 5 lat temu tylko 1% nietrzeźwych kierowców trafiało za to za kratki
  2. Egoizm
    powolna jazda lewym pasem, "bo za kilka kilometrów będę skręcał w lewo", kierunkowskaz w ostatniej chwili, gwałtowne manewry "bo wszyscy tak robią"
  3. Chamstwo
    parkowanie na kopertach dla niepełnosprawnych, zastawianie chodników, wpycham się na czoło kolejki jadącej na wprost i skręcam w lewo ze złego pasa, "jestem ważny, sprytny i... zajęty"
  4. Rywalizacja
    Trąbienie na ruszające z przystanków autobusy, walczymy o wolne miejsce na parkingu, brak jest myślenia w kategoriach kooperacji, "dlaczego mam go wpuszczać? niech wjedzie za mnie..."
  5. Ignorowanie znaków
    Nie wystarczy nie przekraczać podwójnej ciągłej i nie zajmować kopert aby móc uznać się za praworządnego kierowcę. Jest jeszcze zawracanie na zakazach, cofanie na jednokierunkowych...

Prawną stronę rzeczywistości przeanalizował dla Czytelników Maciej Wroński - prawnik, były dyrektor Departamentu Dróg i Transportu Drogowego w Ministerstwie Transportu. W artykule o prawnej odpowiedzialności instruktora przypomniał o czynach zabronionych związanych z ruchem drogowym i nakreślił zasady odpowiedzialności cywilnej, prawnej i administracyjnej.

Garścią psychologicznej wiedzy podzielił się też Andrzej Markowski - psycholog, obecnie już 30 lat zajmujący się psychologią ruchu drogowego, wówczas wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Psychologów Transportu w Polsce. Z jego tekstu Czytelnicy dowiedzieli się kim jest dobry nauczyciel jazdy, czy każdy może nim być i... po co aż tak wysokie wymagania stawia się kandydatom do tego zawodu?

Informacje z biblioteki Grupy IMAGE, zaproszenie do prenumeraty Tygodnika Prawo Drogowe@News, do odwiedzenia portalu wychowaniekomunikacyjne.org i do wypróbowania AlkoGogli zamknęły jednodniówkę L-instruktora wydaną 3 października 2008 roku. Wkrótce na łamach elektronicznego wydania opublikujemy w całości niektóre teksty z tego numeru. Minęło ponad 5 lat od chwili ich publikacji, jednak nadal są wyjątkowo aktualne, ciekawe i warte uwagi naszych Czytelników!

Życzymy kolejnych, udanych lat współpracy Stowarzyszeń Szkół Kierowców w ramach 15-letniej już Federacji!

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.