Jakość trzeba podnosić

Data publikacji: 17 marca 2015, 14:47
Jakość trzeba podnosić fot. RGBStock

O nadziejach związanych z wstąpieniem do Polskieg Klastra Edukacyjnego, podnoszeniu kwalifikacji oraz o obowiązkowych warsztatach dla instruktorów mówi Zdzisław Sas (OSK Wałowa - Siedlce).

Pytanie redakcji Tygodnika Prawo Drogowe@News: Pytamy firmy, które przystąpiły do Polskiego Klastra Edukacyjnego - jakie są Wasze oczekiwania w związku z udzialem w tej organizacji?

Zdzisław Sas: przystąpienie do Polskiego Klastra Edukacyjnego, moim zdaniem, było posunięciem zasadnym. PKE skupia przedsiębiorców, którzy posiadają szkoły nauki jazdy ze statusem Super OSK. Nasze spotkania (konferencje) dają możliwość wymiany poglądów i doświadczeń w zakresie kształcenia przyszłych kierowców. Oczekujemy, że dzięki temu zyskamy możliwość podnoszenia kwalifikacji kadry szkoleniowej. Mamy również nadzieję, że będziemy tworzyć nowe, atrakcyjne oferty oraz osiągać lepsze efekty szkolenia, a przez to łatwiej nam będzie pozyskać kursantów. Liczymy również na łatwiejszy dostęp do specjalistycznego sprzętu (np. symulatora do szkolenia kierowców zawodowych), specjalistycznego oprogramowania, pojazdów wyposażonych w wymagane systemy.
 
Jako pierwszy w Siedlcach Ośrodek Szkolenia Kierowców “Wałowa” otrzymał status "Super OSK" i tą decyzją otrzymaliście też prawo rozszerzenia oferty szkoleniowej. Prowadzicie Państwo m.in.: kursy dla kandydatów na kierowców metodą e-learningową, realizujecie szkolenia na kartę rowerową oraz e-learningiem na kartę motorowerową, szkolicie przyszłych instruktorów nauki jazdy, organizujecie warsztatów dla instruktorów i wykładowców. Jakie są Wasze dalsze plany rozwoju zakresu szkoleń?

Ośrodek który reprezentuję, od początku swego istnienia ciągle rozszerza zakres swoich usług oraz podnosi jakość szkolenia. Dzięki naszym osiągnięciom otrzymaliśmy status Super OSK. Dało nam to większe możliwości i motywację do dalszego rozwoju. W ubiegłym roku rozszerzyliśmy zakres szkolenia o nową kategorię B+E i w chwili obecnej szkolimy na wszystkie kategorie prawa jazdy (AM, A1,A2, A, B, B+E, C, C+E, D, T). Jesteśmy bliscy ukończenia prac nad powstaniem ośrodka doskonalenia techniki jazdy (ODTJ) stopnia podstawowego. Jako pierwsi na naszym terenie podjęliśmy się takiej inwestycji. Mam nadzieję, że termin wejścia w życie ustawy dotyczący ODTJ nie zostanie po raz kolejny przesunięty.
 
Zatrudniacie Państwo 35 instruktorów nauki jazdy. Wygrywacie na rynku dzięki postawieniu na jakość szkolenia. Ambicją każdego z instruktorów jest osiąganie coraz to lepszych wyników w zdawalności wyszkolonych kursantów. Dla utrzymania wysokiego poziomu wiedzy i umiejętności instruktorów potrzebne szkolenia i jeszcze raz szkolenia i te teoretyczne i praktyczne. Czy obowiązkowe, coroczne warsztaty - Pana zdaniem - to wystarczający zakres szkolenia instruktorów?

Moim zdaniem, obowiązkowe coroczne warsztaty dla instruktorów są wskazane, aczkolwiek nie są wystarczające. Ciągłe zmiany w zakresie przepisów ruchu drogowego, w sposobie kształcenia i egzaminowania przyszłych kandydatów na kierowców, mobilizują nas do podnoszenia wiedzy i kwalifikacji we własnym zakresie. Wśród kadry w moim ośrodku pracują instruktorzy z uprawnieniami egzaminatorów i instruktorów techniki jazdy. W ostatnim czasie instruktorzy odbyli szkolenie Eco-Driving prowadzone przez warszawską szkołę jazdy Renault, dzięki któremu lepiej uczymy przyszłych kierowców.
 
Mówicie - jesteśmy otwarci na wszelkie nowości. Wnikliwie śledzicie rynek szkolenia, natychmiast wyposażając Ośrodek i kursantów we wszystkie pomoce szkoleniowe i dydaktyczne ukazujące się na rynku. Czy kursanci nadal cenią sobie przede wszystkim “testy na płytce” czy można już zaobserwować ich zainteresowania zgłębieniem wiedzy w zakresie przepisów?

Współpracujemy z Grupą Image w zakresie zakupu materiałów szkoleniowych. W poprzednich latach, gdy testy egzaminacyjne były jawne, kursanci uczyli się na ogół tylko i wyłącznie pytań egzaminacyjnych, zapamiętując prawidłowe odpowiedzi. Wraz ze zmianą sposobu egzaminowania, obserwujemy wzrost zainteresowania przepisami ruchu drogowego. Kursanci korzystają z podręczników, co wpływa na większy procent zdawalności. Pomimo braku obowiązkowych wykładów, w naszym ośrodku nie spadło zainteresowanie zajęciami teoretycznymi.

Zdzisław Sas (na zdj.)
kierownik Ośrodka Szkolenia Kierowców “Wałowa”, wieloletni instruktor (wszystkie kategorie), instruktor techniki jazdy, założyciel i właściciel OSK “Wałowa”w Siedlcach. Przystąpił do Polskiego Klastra Edukacyjnego

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.