Prawdopodobnie będzie paraliż

/ /

Prawdopodobnie będzie paraliż

Data publikacji: 26 października 2015, 13:12
Prawdopodobnie będzie paraliż Starostwo we Wrocławiu, sala obsługi | fot. Danuta B. /fotopolska.eu; CC BY-SA 3.0

O stanie przygotowań do wejścia w życie przepisów Ustawy o Kierujących Pojazdami 4 stycznia 2016, rozmawiamy z Grzegorzem P. Kubalskim, zastępcą dyrektora Biura Związku Powiatów Polskich

L-instruktor: Jak ocenia Pan stan przygotowań do zmiany oprogramowania, z którego korzystają starostwa powiatowe do pracy w zakresie ewidencji pojazdów/kierowców?

Grzegorz P. Kubalski: Powiaty są przygotowane do zmiany oprogramowania. Problem polega na tym, że oprogramowania tego nie ma, a jego producent – PWPW – oficjalnie podaje, że szacunkowy termin, kiedy będzie ono gotowe (po przeprowadzeniu fazy testowej) to maj 2016 roku. Przypomnijmy, że nowe rozwiązania wchodzą w życie 4 stycznia.

Co w Pana ocenie wymaga najpilniejszych działań, aby mieć nadzieję, że po 4 stycznia nie nastąpi paraliż pracy wydziałów komunikacji?

Na tak postawione pytanie trudno jest odpowiedzieć. Obowiązujący stan prawny jest taki, że do 4 stycznia muszą być wdrożone wszystkie elementy nowego systemu. Nie można ograniczyć się jedynie do jakiejś ich grupy uznanych jako „najpilniejsze”.

Gdzie upatruje Pan źródeł problemów, jakie dotykają obecnie procesu przygotowania do wejścia w życie przepisów Ustawy o Kierujących Pojazdami? I na czym te problemy polegają?

Najprawdopodobniej nastąpi przejściowy paraliż usług administracyjnych takich jak wydawanie dowodów rejestracyjnych, czy praw jazdy. Sytuacja taka będzie trwała do chwili wdrożenia rozwiązań awaryjnych – podobnie jak było w przypadku Profilu Kandydata na Kierowcę.

W przypadku systemu CEPiK 2.0 podstawowym problemem było zmarnowanie okresu vacatio legis. Dziś powinniśmy być w fazie testowania rozwiązania informatycznego i szkoleń pracowniczych; tymczasem jesteśmy na etapie, w którym dopiero konsultowane są podstawowe akty wykonawcze – i to w liczbie przeszło 20! I to w sytuacji toczących się równolegle wyborów parlamentarnych.

Jakich działań, ze strony konkretnych podmiotów oczekiwałby Pan w obecnej sytuacji, tj. jakie działania powinien podjąć Centralny Ośrodek Informatyki, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych albo inna instytucja?

W istniejącej sytuacji możliwe są dwa rozwiązania: przesunięcie terminu wejścia w życie nowych rozwiązań albo – przy zachowaniu obecnego terminu wejścia w życie, przewidzenie z wyprzedzeniem trybu awaryjnego umożliwiającego obsługę klientów nawet w przypadku przejściowych problemów z funkcjonowaniem CEPiK 2.0. Oba te rozwiązania zostały wskazane w stanowisku podjętym przez Zarząd Związku Powiatów Polskich. Oczekujemy, że administracja rządowa podejmie niezbędne działania.

Czyli w Pana ocenie, bezproblemowe wejście w życie przepisów 4 stycznia 2016 nie jest możliwe?

Jakiś cień szansy zawsze istnieje - aczkolwiek bezproblemowe wejście w życie nowych rozwiązań jest bardzo mało prawdopodobne.

Jak będzie wobec tego według Pana wyglądała sytuacja w starostwach po 4 stycznia 2016?

Najprawdopodobniej nastąpi przejściowy paraliż usług administracyjnych takich jak wydawanie dowodów rejestracyjnych, czy praw jazdy. Sytuacja taka będzie trwała do chwili wdrożenia rozwiązań awaryjnych – podobnie jak było w przypadku Profilu Kandydata na Kierowcę.

Grzegorz P. Kubalski /fot. arch. własneJeśli przyjąć, że potrzeba jeszcze więcej czasu na bezbolesne wdrożenia, jak ocenia Pan realną perspektywę. Kolejny kwartał? Rok?

Myślę, że najwcześniejszym realnym terminem jest połowa przyszłego roku - i to pod warunkiem, że na etapie opracowywania rozwiązań informatycznych nie pojawią się żadne problemy. 

Czy alarm jest uzasadniony? Wydaje się, że zmiany niesione przez nowe przepisy dotyczą Powiatów w relatywnie niewielkim stopniu, zwłaszcza w porównaniu np. do zmian czekających Stacje Kontroli Pojazdów, czy Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego.

Z zawartą w pytaniu oceną nie mogę się zgodzić. Zaproponowane zmiany mają istotny wpływ na powiaty – tytułem przykładu – wystąpienie jakiejkolwiek niezgodności w danych pochodzących z różnych źródeł uniemożliwi zakończenie procedury wydania dowodu rejestracyjnego, czy prawa jazdy; podobnie brak komunikacji on-line. Zatem istotnie – choć nowe funkcjonalności dotyczą przede wszystkim SKP czy WORDów, to jednak zmiana sposobu realizacji usług – koncentruje się już na powiatach i możliwościach sprawnej obsługi obywateli.

rozmawiał J. Szadkowski

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.