TLP: wniosek do Trybunału

Data publikacji: 12 lutego 2015, 12:39
TLP: wniosek do Trybunału za stołem (od lewej): Maciej Wroński, Paweł Trębicki, dr Tomasz Zalesiński /fot. L-instruktor

Związek Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" złożył do Trybunału Konstytucyjnego wniosek dotyczący m.in. przepisów ustawy o czasie pracy kierowców.

Na specjalnie zwołanej konferencji prasowej przewodniczący Związku "TLP" Maciej Wroński tłumaczył jakim zagrożeniem dla branży transportowej są przyjęte w 2010 roku przepisy ustawy o czasie pracy kierowców. Wprowadziły one zasadę, że każde zadanie służbowe polegające na wykonywaniu przewozu drogowego jest podróżą służbową. Dodatkowo określono, że kierowcy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z tą podróżą, ustalane na zasadach określonych w Kodeksie Pracy, które z kolei odwołują się do przepisów wykonawczych wydanych przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej (MPiPS) dla ustalania należności za podróż dla odmiennej od kierowców grupy zawodowej, jaką są pracownicy sfery budżetowej.

Nieprecyzyjne przepisy spowodowały konieczność zajęcia stanowiska w tej sprawie przez Sąd Najwyższy. W przyjętej uchwale 7 sędziów (SN II PZP 1/14) Sąd Najwyższy przyjął wykładnię, w której zanegowano dotychczasową praktykę ustalania wysokości należności za podróż służbową. Polegała ona na przyjęciu założenia, iż udostępnienie kierowcy kabiny wyposażonej w miejsce do spania (koszt takiego miejsca wynosi ok. 10000 euro) stanowi zapewnienie bezpłatnego noclegu w rozumieniu przepisów i tym samym zwalnia pracodawcę z obowiązku wypłaty ryczałtu za nocleg. Tym samym uchwała Sądu Najwyższego otworzyła kierowcom drogę do masowych roszczeń o wypłatę ryczałtów za trzy lata wstecz. Wysokość takiego roszczenia to przeciętnie 50.000 złotych dla kierowcy, a łączna wysokość potencjalnych roszczeń może wynosić nawet do 2 miliardów złotych.

Grozi to masową upadłością wielu przedsiębiorstw przewozowych. Mając to na uwadze Związek "TLP" zlecił prawnikom opracowanie i złożenie wniosku do Trybunału Konstytucyjnego o kontrolę poniższych przepisów:

  1. Pozostających w związku przepisów ustawy o czasie pracy kierowców, Kodeksu pracy i przepisów wydanych przez MPiPS w takim zakresie, w jakim przyznają one kierowcy wykonującemu przewozy międzynarodowe zwrot kosztów za nocleg podczas zagranicznej podróży służbowej w wysokości stwierdzonej rachunkiem w granicach limitu określonego dla pracowników sfery budżetowej lub ryczałt w wysokości 25% tego limitu. Przepisy te, a w szczególności wynikająca z nich norma prawna rodzą wątpliwości co do ich zgodności z:
    • wynikającymi z art. 2 Konstytucji standardami państwa prawnego, takimi jak zasada zaufania do państwa, pewności prawa, a także zasada określoności przepisów prawa;
    • art. 20 i art. 22 Konstytucji RP, gdyż godzą w konstytucyjne zasady społecznej gospodarki rynkowej oraz zasadę swobody działalności gospodarczej,
    • wynikającą z art. 32 Konstytucji RP zasadą równości wobec prawa  wymagającą, by wszystkie podmioty charakteryzujące się daną cechą istotną w równym stopniu były traktowane według równej miary, bez zróżnicowań dyskryminujących ani faworyzujących,
    • wynikającym z art. 64 ust. 1 Konstytucji RP prawem do własności i innych praw majątkowych, podlegającym równej dla wszystkich ochronie prawnej (art. 64 ust. 2 Konstytucji RP).
  2. Przepisów wykonawczych MPiPS w zakresie, w jakim stanowią podstawę wypłaty ryczałtu w sytuacji, gdy pracownik faktycznie nie poniósł żadnych kosztów noclegu, ze względu na przekroczenie poza zakres upoważnienia ustawowego przewidzianego w art. 775 §2 Kodeksu pracy i naruszenie art. 92 ust. 1 Konstytucji RP.
  3. Przepisów wykonawczych MPiPS w zakresie, w jakim zwalniają pracodawcę z obowiązku wypłaty ryczałtu za nocleg w razie zapewnienia pracownikowi „bezpłatnego noclegu”, nie precyzując jednocześnie minimalnych warunków dla takiego noclegu. Narusza to art. 2 Konstytucji RP i wynikającą z niego zasadę prawidłowej legislacji.
  4. Przepisów Kodeksu Pracy w zakresie w jakim odsyłają one należności za podróż służbową dla pracowników spoza sfery budżetowej do aktu wykonawczego wydanego na podstawie upoważnienia ustawowego dla ministra właściwego w sprawach pracy do wydania przepisów określających należności dla pracowników sfery budżetowej- Poprzez taki zabieg rozporządzenie dotyczące pracowników sfery budżetowej reguluje w sposób nieracjonalny sytuację prawną kierowców transportu międzynarodowego i ich pracodawców, a tych ostatnich naraża na znaczne koszty finansowe. Narusza to art. 92 ust. 1 Konstytucji RP oraz wynikający z niego obowiązek dookreślenia przedmiotu rozporządzenia.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.