W Sejmie debata trzech pokoleń

/ /

W Sejmie debata trzech pokoleń

Data publikacji: 9 października 2014, 11:11 Data aktualizacji: 9 października 2014, 13:39
Autor: Jolanta Michasiewicz
W Sejmie debata trzech pokoleń fot. J. Michasiewicz

Za nami pierwszy dzień sejmowej debaty nad rządową propozycją ustawy budżetowej na 2015 rok i zaraz obok sali plenarnej debata pt. „Jakim prawem prawo jazdy?” zorganizowanej w ramach cyklu spotkań, debat i konferencji „Polska 2.0 - Twój Sejm”. Gospodarzem spotkania był poseł Wincenty Elsner, przewodniczący Zespołu Parlamentarnego „Polska 2.0”. Uczestniczył także poseł Maciej Banaszak, członek Komisji Infrastruktury. Misją tego cyklu jest prowadzenie dyskusji, a docelowo przygotowanie pakietu własnych rozwiązań legislacyjnych. Zespół został założony w lutym 2012 roku na fali ówczesnych protestów społecznych. 

Jak zaplanowali organizatorzy spotkanie miało być poświęcone zmianom w przepisach regulujących szkolenie i egzaminowanie kandydatów na kierowców, które wejdą w życie w 2015 i 2016 roku. A tu przede wszystkim: celowości wprowadzania do egzaminu eco-drivingu (1.1.2015 r.); tzw. tymczasowego prawa jazdy kat. B i obowiązków kierowcy z „zielonym listkiem” (od 4.1.2016 r.). 

Na sali spotkały się trzy pokolenia kierowców i kandydatów na kierowców. Wśród przybyłych przede wszystkim młodzież, obok doświadczeni instruktorzy nauki jazdy, przedstawiciele stowarzyszeń, egzaminator reprezentujący stołeczny ośrodek egzaminowania, nauczyciele wychowania komunikacyjnego; dziennikarze zajmujący się szeroko pojętym bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Moderatorka dyskusji, Daria Transzo-Drabczyńska (menedżer projektu „Polska 2.0. - Twój Sejm”, zadała pytania: czy te zmiany przysłużą się zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach? Czy może ich jedyny cel to wyciąganie dodatkowych pieniędzy od kierowców? Czy w czasie 3 dodatkowych godzin, za które trzeba będzie zapłacić 300 zł, można nauczyć młodego kierowcę zasad bezpieczeństwa? Co młodzi myślą o tych zmianach: są za, przeciw, czy może mają własne, alternatywne pomysły? Czy młodzi dostrzegają problem niewłaściwego zachowania swoich rówieśników na drogach? czym spowodowane jest takie zachowanie i jak można mu przeciwdziałać? Czy zmiany w metodach egzaminowania powinny być jedynym środkiem zapobiegającym brawurze młodych kierowców? Co młodzi sądzą o innych sposobach edukacji (może warto rozważyć wprowadzenie elementów dawnego „wychowania komunikacyjnego” np. podczas lekcji wychowawczych)? Czy dziś młodzi otrzymują w szkołach jakąkolwiek wiedzę na ten temat? Czy przekonanie, że „i tak nam to ujdzie na sucho” sprzyja łamaniu przepisów?

Przewidziana na dwie godziny wieczorna dyskusja przekroczyła zaplanowane ramy czasowe. Dyskusję zakończono, choć nie została wyczerpana lista mówców i problemów.

Poniżej nagranie całości przebiegu spotkania:

Pełna relacja dostępna będzie w najbliższym numerze Tygodnika Prawo Drogowe@News

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.