Ośrodki Szkolenia Kierowców prowadzące kursy na kategorie: C, C+E i D praw jazdy, mogą szkolić używając pojazdów z automatyczną skrzynią biegów bez późniejszej konsekwencji, czyli wpisania kodu 78 (automatyczna skrzynia biegów).
Przypomnę, iż od początku bieżącego rok nastąpiły kolejne zmiany w rozporządzeniu dotyczącym warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia. Uległy zmianie m. in. zapisy dotyczące pojazdów nauki jazdy i egzaminowania na wyższe kategorie. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2019 r., poz. 2560) zmienia wcześniejsze zapisy dotyczące skrzyni biegów w w/w kategoriach.
Samochód ciężarowy w zakresie prawa jazdy kategorii C powinien być wyposażony w układ przeniesienia napędu z ręczną, albo automatyczną skrzynią biegów umożliwiającą ręczny wybór biegów przez kierowcę, natomiast zespół pojazdów w zakresie prawa jazdy kategorii C+E powinien składać się z ciągnika siodłowego z naczepą, przy czym zespół pojazdów powinien być wyposażony w układ przeniesienia napędu z ręczną, albo automatyczną skrzynią biegów umożliwiającą ręczny wybór biegów przez kierowcę.
Zapisy te pojawiły się m.in. w związku z tym, iż prawie wszystkie pojazdy do w/w kategorii produkowane w obecnej chwili są wyposażane w skrzynie automatyczne, a za parę lat będzie już problem z zakupem pojazdów z manualną skrzynią biegów. Zaznaczyć należy, iż na obecną chwilę większość taboru ciężarowego poruszającego się po naszych drogach i Europy to pojazdy wyposażone w automatyczne skrzynie biegów.
Wyżej wspomniane zapisy wymusiły również zmianę w rozporządzeniu dotyczącym egzaminowania. Jeżeli egzamin był przeprowadzony pojazdem z automatyczną skrzynią biegów egzaminator wpisuje przy wyniku egzaminu kod „78” , jednakże nie dotyczy egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii C, C+E, D, a nawet B+E – dla osób posiadających prawo jazdy kategorii B bez ograniczenia do kierowania pojazdem z automatyczną skrzynią biegów, czyli dla większości z nas; którzy robili prawo jazdy na manualnej skrzyni biegów.
Kolejna zmiana dotyczy stricte kategorii C+E. Już od kwietnia tego roku szkoły jazdy, czy też ośrodki egzaminowania, chcąc zakupić zestaw na kategorie C+E, będą mogły zamówić tylko ciągnik siodłowy z naczepą.
Został uchylony § 43 ust. 4 pkt 10 rozporządzenia dotyczącego warunków technicznych, w którym to był zapis, iż zespół pojazdów w zakresie kategorii C+E powinien składać się z samochodu ciężarowego i przyczepy o długości co najmniej 7,5 m. Przepis ten można było stosować do pojazdów, w których dowodach rejestracyjnych dokonano adnotacji urzędowej o przystosowaniu pojazdów do nauki jazdy lub egzaminu państwowego do dnia 31 marca 2020 r. Po tej dacie obowiązuje § 43 ust. 4 pkt 11 (ciągnik siodłowy i naczepa).
Należy zwrócić uwagę, iż zespół pojazdów przeznaczony do nauki jazdy i egzaminowania osób w zakresie prawa jazdy kategorii C+E składający się z samochodu ciężarowego i przyczepy będzie mógł być używany i odpowiadać dotychczasowym warunkom technicznym do dnia 31 grudnia 2024 roku. Ośrodki szkolenia i egzaminowania mają 5 lat okresu przejściowego, aby wyposażyć się w ciągniki siodłowe i naczepy, które będą obowiązywać na kategorie C+E obligatoryjnie od 1 stycznia 2025.
Kolejna zmiana związana z wprowadzeniem pojazdów członowych do szkolenia i egzaminowania wymusiła powiększenie stanowisk na placu manewrowym, takich jak: „pas ruchu”; „parkowanie skośne” oraz „parkowanie prostopadłe„. Stanowiska te zostały poszerzone i wydłużone, co ułatwi osobom egzaminowanym zaliczyć plac manewrowy, ale wówczas, gdy będą zdawać ten egzamin ciągnikiem siodłowym z naczepą.
Robert Dorosz (Tarnów)