Złe prawo można (próbować) zmienić

/ /

Złe prawo można (próbować) zmienić

W związku z przybierającą na sile falą nieparlamentarnych komentarzy pojawiających się w rozmowach pod artykułami, redakcja podjęła decyzję o zamknięciu forum dyskusyjnego L-instruktora.
Istniejące posty zostaną zarchiwizowane, treść będzie możliwa do przeglądania, nie będzie jednak możliwości kontynuowania dyskusji.
Autor Wiadomość

Konto usunięte

Konto usunięte
10 sierpnia 2013, 15:47

Adlaczego dwa przepisy - nie czytasz Pan KW w całości ? Panie Kopan, poczytaj Pan sobie jeszcze art 14 oraz art 16 Konwencji z Wiednia a nie tylko wybiórczo to, co Panu w danej chwili najbardziej odpowiada, to Pńskich "koncepcji" Załącznik KONWENCJA O RUCHU DROGOWYM,sporządzona w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r. Umawiające się Strony, pragnąc ułatwić międzynarodowy ruch drogowy i zwiększyć bezpieczeństwo na drogach przez przyjęcie jednolitych zasad ruchu, zgodziły się na następujące postanowienia: Artykuł 14 Ogólne przepisy dotyczące manewrów 1. KaŜdy kierujący, który zamierza wykonać manewr taki, jak wyjechanie z rzędu pojazdów stojących na postoju lub wjechanie do niego, skręcenie w prawo lub w lewo na jezdni albo skręcenie w lewo lub w prawo na inną drogę lub do posiadłości przylegającej do drogi, nie powinien rozpoczynać tego manewru bez uprzedniego upewnienia się, Ŝe moŜe to uczynić bez naraŜenia na niebezpieczeństwo innych uŜytkowników drogi jadących za nim lub przed nim albo mających go wyminąć, uwzględniając ich pozycję na jezdni, kierunek ruchu i szybkość. Artykuł 16 Zmiana kierunku ruchu 1. Przed wykonaniem skrętu w prawo lub w lewo w celu wjazdu na inną drogę lub wjazdu do przydroŜnej posiadłości kaŜdy kierujący, nie naruszając postanowień artykułu 7 ustępu 1 i artykułu 14 niniejszej konwencji, powinien: a) jeŜeli zamierza skręcić w stronę odpowiadającą kierunkowi ruchu - zbliŜyć się moŜliwie najbardziej do krawędzi jezdni odpowiadającej temu kierunkowi i wykonać ten manewr zajmując moŜliwie najmniej przestrzeni; b) jeŜeli zamierza opuścić drogę z drugiej strony - z zastrzeŜeniem moŜliwości wydania przez Umawiające się Strony lub ich organy terenowe odmiennych postanowień dla rowerów i motocykli - powinien zbliŜyć się na jezdni dwukierunkowej moŜliwie najbardziej do osi jezdni, a na jezdni jednokierunkowej do krawędzi jezdni przeciwnej do kierunku ruchu oraz - jeŜeli zamierza wjechać na inną drogę dwukierunkową - wykonać swój manewr tak, aby wjechać na jezdnię tej innej drogi po stronie odpowiadającej kierunkowi ruchu. 2. Podczas wykonywania manewru zmiany kierunku ruchu kierujący - nie naruszając postanowień artykułu 21 niniejszej konwencji dotyczących pieszych - jest obowiązany przepuścić pojazdy jadące z przeciwnego kierunku na jezdni, którą zamierza opuścić, oraz rowery i motorowery jadące po drogach dla rowerów, przecinających jezdnię, na którą zamierza wjechać.

Konto usunięte

Konto usunięte
10 sierpnia 2013, 15:59

Pan Zasel w innym wątku napisał tak: Cytat (((( Stwierdzenie pana Kopana, że „…bez tych linii pasy ruchu na skrzyżowaniu nie istnieją...” jest bezpodstawne. Pasy ruchu, przypomnijmy art. 2 pkt 7 ustawy, istnieją niezależnie czy są wyznaczone, czy nie. Istnieją także na jezdni skrzyżowania, które jest przedłużeniem jezdni z przed skrzyżowania i bez znaczenia, czy są wyznaczone czy nie.))))) Proszę Pana. Poniżej cytuję definicje pasa ruchu: Tak wygląda nasza definicja: ((((7) pas ruchu - każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi;))) Tak wygląda definicja stosowana poza Polską: (KW) cytat: ((((((g)określenie "pas ruchu" oznacza każdy z podłużnych pasów, na które może być podzielona jezdnia, oznaczony lub nie oznaczony za pomocą podłużnych znaków na jezdni, lecz mający szerokość wystarczającą dla ruchu jednego rzędu pojazdów samochodowych innych niż motocykle;)))) Jak widać z tej światowej definicji pas ruchu powstaje z podzielenia jezdni od jednej krawędzi do drugiej krawędzi, dzieli się całą szerokość jezdni na jednakowej szerokości pasy ruchu – na skrzyżowaniu nie ma niewyznaczonych pasów ruchu bo brak krawędzi jezdni. Na skrzyżowaniu mogą być pasy ruchu gdy zostaną wyznaczone znakami poziomymi. Oczywiście nasza definicja pasa ruchu jest niezgodna z KW. Przykład: Nieoznaczony pas ruchu ma szr. 3m a jezdnia ma 8m. Ile ich jest i gdzie są te nasze nieoznaczone pasy ruchu ??

Konto usunięte

Konto usunięte
10 sierpnia 2013, 20:32

Panie Kopan nieoznaczone pasy ruchu jezeli jezdnia ma szerokość np 125 metrów - to policz sobie Pan tak: 125 metów podzielone przez standardową szerokość pojazdu ====== a ptrzymasz Pan wynik ile "mniej więcej jest pasów ruchu :) A jak Pan nie wierzysz że jezdnia może być bardzo szeroka, to jedż Pan do Moskwy w okolice Placu Czerwonego, i policz Pan ile jest wyznaczonych pasów ruchu :) Stanowisko swoje odnośnie skrzyżowania i pierwszęństwa czerowny / biały już wyjaśniałem wielokrotnie :)

Konto usunięte

Konto usunięte
10 sierpnia 2013, 22:32

Mam propozycję, może policzycie Państwo, ile pasów ruchu znajduje się na jezdni, na której po jej dwóch stronach od krawędzi, wymalowano linią P-19 szerokie pasy postojowe, które wystarczają do poruszania się na wzdłuż nich jednego rzędu pojazdów wielośladowych? Inne zagadnienie - czy na wyznaczonym pasie ruchu mogą znajdować się niewyznaczone pasy ruchu?

Konto usunięte

Konto usunięte
10 sierpnia 2013, 23:16

Rozumowanie w dobrym kierunku. Ale pytanie nie na miejscu. Policzyć się nie da. Brak dostatecznej ilości danych. Linia P-19 nie koliduje z pasami ruchu. Więc - w przypadku niewyznaczenia pasów ruchu (znakami) dzielimy całą szerokość jezdni na niewyznaczone pasy ruchu - ile wyjdzie to patrz kwestia pierwsza - nie wiadomo, no i jest problem według której definicji pasa ruchu problem rozpatrujemy. Gdy na jezdni wyznaczono pasy ruchu - powiedzmy dwa - wyłącznie liną podwójną ciągłą to mamy dwa pasy ruchu, a pasy postojowe wchodzą w skład pasów ruchu. Na wyznaczonym pasie ruchu nie może być niewyznaczonych pasów ruchu - bo taka konstatacja przeczy definicji - definicji.

Konto usunięte

Konto usunięte
11 sierpnia 2013, 17:50

Wspomniałem o liczeniu pasów ruchu według definicji pasa ruchu z polskiej ustawy ‘PoRD’. Podzielam pogląd, iż P-19 nie wyznacza pasów ruchu - a zatem wyprzedzanie pasem postojowym na jezdni generalnie nie jest zabronione na tej samej zasadzie, co nie jest zabronione poruszanie się nim. A teraz podzielę się dość kontrowersyjnym punktem widzenia. Proszę traktować wpis jako jeden z elementów rozważania na temat jakości i kondycji ustawy PoRD. Wszak jesteśmy tu po to, ażeby dyskutować, wymieniać się spostrzeżeniami nawet dalece zbaczającymi od przyzwyczajeń. Definicja pasa ruchu o tyle jest kłopotliwa(podlegająca luźnej interpretacji), że nie precyzuje o jakie pojazdy wielośladowe chodzi. Nie wyznaczono punktu odniesienia - czy mierzyć szerokość pasa względem autobusu czy względem pojazdu o szerokości 2m i mniejszej. Na wąskiej jezdni "dwukierunkowej" liczba niewyznaczonych pasów ruchu zależy od szerokości pojazdów, jadących w jednym ciągu. Teoretycznie może znajdować się na takiej jezdni dwukierunkowej jeden pas ruchu. Z kolei identyfikacja jednego rządu pojazdów zależy od warunków ruchu, wspólnej woli kierujących, by poruszali się w dany sposób... Weźmy przykład realny: http://goo.gl/maps/LYNQU ... Jeśli wola będzie taka, aby rząd pojazdów poruszał się środkiem prawej strony jezdni, to tym samym zabraknie miejsca na inny rząd a więc też na inny pas ruchu. Notabene, poruszanie się w ten sposób powoduje ryzyko naruszenia obowiązku jazdy możliwie blisko prawej krawędzi. Wniosek nasuwa się taki, że według obecnej def. z ustawy PoRD, ilość pasów ruchu zależy również od warunków ruchu, które w tym konkretnym przypadku wynikają ze stosunku do egzekwowania przepisów. Na zaprezentowanym przeze mnie przykładzie (Street Viewer), na jezdni wyznaczono dwa pasy ruchu, przy czym linia P-1b pełni tutaj jeszcze dodatkową rolę, wyznacza oś jezdni(rozdziela przeciwne kierunki ruchu). Tak naprawdę skazani jesteśmy na domniemania czym jest „wyznaczony pas ruchu”. Według mnie to pas oddzielony od innego pasa ruchu za pomocą odpowiedniego znaku drogowego w taki sposób, że ze względu na warunki i przepisy nie jest możliwe poruszanie się nim więcej rzędów pojazdów niż jeden, bez zajmowania choćby częściowo sąsiednich pasów. W gruncie rzeczy linie oddzielają, rozdzielają i wydzielają nieoznaczone pasy ruchu. Kiedy pomiędzy liniami znajduje się miejsce na ruch więcej niż jednego rzędu pojazdów, nie widzę przeszkód żeby znaki rozdzielały grupy pasów ruchu. Najczęściej szerokości między liniami są na tyle optymalnie dobrane(ani za duże ani za małe), że oddzielają pojedyncze niewyznaczone pasy ruchu – w taki sposób, że domyślnie i w praktyce nazywamy je wyznaczonymi pasami ruchu. Linia P-4 nie wyznacza pasów ruchu, tylko wyznacza oś jezdni rozdzielającą przeciwne kierunki lub pasy ruchu dla jazdy w jednym kierunku. Oś jezdni wyznaczają też inne linie. Pozdrawiam :)

Konto usunięte

Konto usunięte
11 sierpnia 2013, 19:54

Właśnie przed chwilą zniknął z forum programu "Jedź bezpiecznie" watek o ostatnim programie. Prowadzący program wymaga bezwzględnego stosowania sie do sygnału czerwonego nie bacząc na sygnał żółty. Prawo natomiast wymaga stosowanie się do sygnalizacji świetlnej czyli aktualnie wyświetlanego sygnału. Zastosowanie sie do sygnału żółtego zwalnia z stosowania sie do sygnału czerwonego. W znikniętym wątku dowiedziono tego niezbicie.

Konto usunięte

Konto usunięte
11 sierpnia 2013, 20:45

Do czerwonego nie zastosuję się w jednym przypadku - jeśli pokazuje go sygnalizator powtórzony a znajdujący się np. na wysięgniku nad środkiem skrzyżowania(nie mylić z sygnalizatorem 'wewnętrznym' dla opuszczających skrzyżowanie). Co do zatrzymania na żółtym... z odległości w której widzimy sygnalizator, nie koniecznie jesteśmy w stanie widzieć linię zatrzymania znajdująca sie przed nim. Na ile przed nim... różnie bywa. Jeszcze inny bliźniaczy..."problem"... P-14 wskazuje miejsce zatrzymania przed sygnalizatorem więc oczywiście należy się tam zatrzymać gdy nadano sygnał czerwony. Ale czy później można sobie podjechać do sygnalizatora nie wjeżdżając za niego? Ot pytanie.

Konto usunięte

Konto usunięte
13 sierpnia 2013, 19:43

Inny paradoks? - Art.51.7. kontra Art. 52.2. ------------------------------------------ Art. 51.7 --> "Przepisy ust. 1–5 stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy." Art. 52.2. --> "Podczas zatrzymania lub postoju, w miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdującym się poza jezdnią i poboczem, wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone.(...)" ------------------------------------------ Zatrzymanie wynikające z warunków lub przepisów może trwać krócej niż 60 sekund. Zgodnie z Art. 52.2, w miejscu odpowiednio oświetlonym (np. w dzień przy dobrej widoczności) można wyłączyć wszystkie światła. Zgodnie z Art. 51.7, zatrzymanie ('w wersji' wynikającej z warunków lub przepisów ruchu) musi trwać powyżej minuty i spełniać dodatkowe wymagania (tj. minimum 2 pojazdy z tyłu i minimum 2 z przodu), żeby wyłączyć światła zewnętrzne. Pozdrawiam

Konto usunięte

Konto usunięte
13 sierpnia 2013, 23:02

art. 51.7 i art. 52.2 nie są ze sobą sprzeczne i nie mogą być gdyż dotyczą różnych sytuacji bo zatrzymanie wynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego nie jest równoznaczne z zatrzymaniem o którym mowa w art. 52.2, a wręcz przeciwnie w art. 51.7 jest mowa o sytuacji gdy nie jest możliwe kontynuowanie jazdy pasem na którym się znajdujemy (zamknięty przejazd, wypadek itp.) a przed nami i za nami stoi przynajmniej jeden pojazd, natomiast art. 52.2 mówi o zatrzymaniu czyli sytuacji gdy zatrzymanie pojazdu nie wynika z warunków lub przepisów ruchu drogowego i po upływie 1 minuty przechodzi zgodnie z przepisami w postój. W pierwszej sytuacji możemy światła wyłączyć dopiero po upływie minuty i tylko wtedy gdy znajdują się przed nami i za nami pojazdy oraz nie możemy opuszczać pojazdu, a w drugiej sytuacji od razu po zatrzymaniu pojazdu możemy wyłączyć światła i pojazd opuścić. Pozdrawiam

Konto usunięte

Konto usunięte
14 sierpnia 2013, 21:32

Naprawdę problemu nie ma i jest to sprawa całkowicie nieistotna nie warta klepania w klawiaturę. Ale jak … no to klepnę. Art. 51. Określa ożywanie świateł (mijania drogowych, do jazdy dziennej) w warunkach i sytuacjach …….. Natomiast Art. 52.1 też mówi o używaniu świateł (pozycyjny, postojowych) ale w ustępie 2 podaje odstępstwo od norm używania świateł podczas zatrzymania i postoju >>>> w miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu >>>>> wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone. Czyli gdy pojazd nie porusza się - w miejscu oświetlonym w sposób itd. …….. to można wszystkie światła pojazdu wyłączyć. Np. na w nocy stojąc na „światłach” na dobrze oświetlonym skrzyżowaniu mogę wyłączyć wszystkie światła pojazdu. Problem to jest tutaj. Kierujący są ścigani i karani za nic. Wjazd na czerwonym NOTORYCZNY. http://www.tvp.pl/krakow/jedz-bezpiecznie/wideo/tradycyjne-wykroczenia-na-drogach/12001412 W Krakowie stosując się do sygnalizacji świetlnej dostaje się mandat i punkty. W Krakowie Policja uważa że zastosowanie się do sygnału żółtego nie zwalnia z stosowania się do sygnału czerwonego. Jeśli podjąłeś słuszną decyzję żółte - jadę bo nie wyhamuję bez gwałtownego hamowania, to w Krakowie jeszcze musisz obserwować dalej sygnalizator i jak wyskoczy czerwony sygnał, to wbijasz w asfalt pazury i zatrzymujesz pojazd. Ostatni watek wyjaśniający co prawo i fizyka na to z forum Jedź Bezpiecznie - zniknął. Panie Zasel. Proszę wyjaśnić, czy jak ZASTOSOWAŁEM się do sygnału żółtego, jadąc w super warunkach drogowych z prędkością dopuszczalną 70 km/h to mam obowiązek zastosować się do następnego sygnału Czerwony wyświetlanego w niezmiennym standardzie 3 sek – żółte przed czerwonym zawsze jest wyświetlane 3 sek. Bardzo bym prosił o zajęcie stanowiska. Pozdrawiam.

Konto usunięte

Konto usunięte
16 sierpnia 2013, 22:31

@Kopan: "Np. na w nocy stojąc na „światłach” na dobrze oświetlonym skrzyżowaniu mogę wyłączyć wszystkie światła pojazdu." Art. 51.7 mówi o czymś innym :) Mianowicie o warunkach, kiedy można wyłączyć światła zewnętrzne. Na prawdę problemu nie ma? Na prawdę!? Panie Gonzo, a skąd Pan wie, że: "art. 51.7 i art. 52.2 (......)dotyczą różnych sytuacji bo zatrzymanie wynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego nie jest równoznaczne z zatrzymaniem o którym mowa w art. 52.2" Skąd Pan wie o jakie ZATRZYMANIE chodzi w Art. 52.2??? Zatrzymanie to zatrzymanie - definicja jest. Bo tak się "przyjęło"? Poza tym, Panie Gonzo - "zatrzymanie nie przechodzi w postój"... UNIERUCHOMIENIE pojazdu w czasie z minuty na więcej, przechodzi w postój. Pozdrawiam i proszę nie bagatelizować zapisów w Ustawie.

Konto usunięte

Konto usunięte
18 sierpnia 2013, 13:25

Panie Leszek Drugi. Pan się uda do jakiejś szkoły nauki jazdy, to wytłumaczą Panu używanie świateł zewnętrznych pojazdu. Ten wątek nie jest poświęcony doszkalaniu osób mających braki podstawowych wiadomości. Panie to nie wątek z prywatnymi korepetycjami dla Pana. Pan się douczy to porozmawiamy. Panie Zasel. No i mamy burzliwą dyskusję na temat zmian w przepisach. Dyskutant jeden – Ja. A reszta to …… Nawet nie potrafi się ustosunkować do stawianych zarzutów. Prawda, nie prawda, bo tak a tak. Sprawa następna. W naszym prawie brak przepisów regulujących tzw. jazdę w bok. Brak tego przepisu interpretatorzy, komentatorzy prawa usiłują zastąpić przepisem o zmianie pasa ruchu - co jest absolutnie niemożliwe, ale nie w Polsce.

Konto usunięte

Konto usunięte
19 sierpnia 2013, 14:02

Kolejna nieścisłość. Chodzi o dz. u. nr 170, paragraf 2.1. Na jakiej podstawie prawnej, kierujący tramwajem znajdującym się na torowisku wyodrębnionym z jezdni(brak pasów ruchu) ma stosować się do znaków pionowych, np. A-7? W przypadku sygnalizacji świetlnej dla tramwajów czy innych dodatkowych znaków dla motorniczych problem upraszcza się, bo są to przepisy szczególne wobec par. 2.1.

Konto usunięte

Konto usunięte
25 sierpnia 2013, 13:01

Panie tramwaj nie porusza się po pasach ruchu a jeździ po szynach. Panie par. 2.1 jest adresowany do pojazdów poruszających się pasami ruchu – nie dotyczy kierujących tramwajami. Kierujący tramwajem ma wiedzieć czy na skrzyżowanie wjeżdża z drogi podporządkowanej i to mu wystarcza, by się prawidłowo zachować. To jest portal o tematyce kierowanie pojazdami a nie portal dla motorniczych. Sprawa następna: CYTAT § 21. 1. Znak B-20 "stop" oznacza: ………. 2. Zatrzymanie powinno nastąpić w wyznaczonym w tym celu miejscu, a w razie jego braku - w takim miejscu, w którym kierujący może upewnić się, że nie utrudni ruchu na drodze z pierwszeństwem. /CYTAT Coś to nie po naszemu napisane i nie bardzo wiadomo o co chodzi. Moim zdaniem ten zapis powinien wyglądać tak: 2. Zatrzymanie powinno nastąpić w wyznaczonym w tym celu miejscu, a w razie jego braku - w takim miejscu, w którym kierujący może upewnić się o możliwości jazdy i nie utrudni ruchu na drodze z pierwszeństwem.

Konto usunięte

Konto usunięte
26 sierpnia 2013, 20:41

< < < Panie par. 2.1 jest adresowany do pojazdów poruszających się pasami ruchu – nie dotyczy kierujących tramwajami. > > > Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. ====== < < < 2. Zatrzymanie powinno nastąpić w wyznaczonym w tym celu miejscu, a w razie jego braku - w takim miejscu, w którym kierujący może upewnić się o możliwości jazdy i nie utrudni ruchu na drodze z pierwszeństwem. > > > "Możliwość (dalszej) jazdy" wynika z § 21.1. Miejsce zatrzymania pojazdu nie powinno nastąpić w miejscu, które przyczyni się do utrudnienia ruchu, nie tylko kierującym(co jest oczywiste), także innym uczestnikom ruchu np. pasażerom pociągu lub pieszym.

Konto usunięte

Konto usunięte
31 sierpnia 2013, 19:27

Panie odpowiedź zawiera czyste sedno problemu. Nie zajmuję się w przeciwieństwie do Pana opowieściami bez sensu w odcinkach, bo partymi na błędnych założeniach. Sedno panu nie pasuje, Pan se rozwinie podopisuje choć co i zaciemni problem który nie istnieje. Panie. W par 21.2 jest określone (błędnie) miejsce zatrzymania pojazdu w związku z znakiem "stop" Więc po CO Pan powołuje się na par 21.1 który określa relacje pomiędzy ....... - określa pierwszeństwo przejazdu po zatrzymaniu oczywiście.

  • 1
  • 2 (current)

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.