Czy to tylko zmiany kosmetyczne?

/ /

Czy to tylko zmiany kosmetyczne?

Data publikacji: 4 maja 2016, 13:54

Do konsultacji społecznych trafiły kolejne projekty rozporządzeń. Ministerstwo przygotowuje przepisy m.in. pod kątem współpracy ze zmodernizowaną bazą CEPiK. Jakie jeszcze zmiany przewidują nowelizacje?

Proponowane zmiany nie należą do przełomowych. Zdecydowana większość poprawek do rozporządzeń ma charakter techniczny. Wśród zmian jest jednak kilka, którym warto poświęcić nieco więcej uwagi. Oto one:

Rozporządzenie ws. szkolenia

- W sytuacji, kiedy równolegle prowadzony jest kurs na dwie kategorie (np. jednocześnie na kategorię A oraz B), od kandydata wymaga się uczestnictwa tylko w jednych, czterogodzinnych zajęciach teoretycznych (ćwiczeniach) z zakresu pierwszej pomocy.

- Jednym z elementów szkolenia (praktycznie wszystkich kategorii) jest jednorazowe pokonywanie minimum 50-kilometrowych odcinków. Podczas kursu dla kategorii A i A2 można użyć motocykla o mniejszych parametrach. Jeśli ktoś korzysta z tej możliwości, to w myśl aktualnych przepisów powinien taką jazdę odbyć słabszą maszyną. Nowelizacja ma to zmienić. Możliwe będzie realizowanie tej jazdy zarówno na motocyklu "słabszym", jak i "mocniejszym". Jednak zamysłem ustawodawcy jest zapewne dążenie, by tą część szkolenia realizować pojazdem o docelowych parametrach dla danej kategorii.

- Podczas szkolenia praktycznego na kategorię B+E, zwiększono liczbę dodatkowych uczestników kursu, z 1 do 6. Oznacza to, że w pojeździe podczas lekcji, będzie mogło przebywać więcej osób.

Rozporządzenie ws. egzaminowania

- W pojazdach egzaminacyjnych na kategorię B, nie będzie już wymagane instalowanie ekranu wyświetlającego podgląd aktualnie nagrywanego materiału z kamer. Teraz ma wystarczyć jedynie sygnalizacja informująca o trwającym nagrywaniu.

- Egzaminator nie może ingerować w proces rejestrowania zapisu wideo. Nowe przepisy jednak mają dać egzaminatorom możliwość manualnego zatrzymania nagrywania, po zakończeniu i omówieniu części praktycznej egzaminu. Pomysłodawcy tłumaczą tę zmianę koniecznością zapewnienia możliwości bezpiecznego wyjęcia nośnika z danymi. Efektem może tu jednak być obniżenie kosztów dostosowywania pojazdów OSK do uczestnictwa w egzaminie w WORD.

- W wielu samochodach światła do jazdy dziennej włączają się automatycznie. Proponowana zmiana zakłada korektę zadania 2 na placu manewrowym (włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym). Wykonanie tego zadania będzie obowiązkowe tylko wtedy, jeśli dopasowane do warunków światła, nie włączą się automatycznie.

Ponadto pojawło się też kilka zmian do rozporządzenia ws. wydawania uprawnień do kierowania pojazdami. Propozycje jednak ograniczają się do technicznych poprawek. Wśród definicji pojawia się termin "centralnej ewidencji kierowców". W praktyce zmiany w większości dotyczą przemianowania "systemu teleinformatycznego" na "system teleinformatyczny w centralnej ewidencji kierowców".

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.