Nowe przepisy o "nowym CEPiKu"

/ /

Nowe przepisy o "nowym CEPiKu"

Data publikacji: 5 grudnia 2016, 14:46
Nowe przepisy o "nowym CEPiKu"
4
Gmach Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w Warszawie /fot. L-instruktor

Do konsultacji społecznych trafiły właśnie projekty nowelizacji rozporządzenia ws. szkolenia i ws. egzaminowania. Zmiany dotyczą kolejnego odsunięcia terminu uruchomienia zmodernizowanego systemu tzw. CEPiK 2.0.

Dobiega końca procedowanie projektu ustawy z 30 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw. Przypomnijmy - projekt związany jest z planowanym przesunięciem, z dnia 1 stycznia 2017 r. na dzień 4 czerwca 2018 r., wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1273). Zmiana ta zostanie wprowadzona ustawą o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw – odraczającą wdrożenie CEPIK 2.0. Projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 8 listopada 2016 r. i przekazany do Sejmu RP (druk 997).

Tym razem Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przystąpiło do konsultacji projektów aktów wykonawczych:

- rozporządzenia w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców;

- w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach.

W obu data 1 stycznia 2017 r. zostaje zastąpiona datą 4 czerwca 2018 r. Zmiana obowiązuje z dniem 1 stycznia 2017 r. W uzasadnieniu zmiany czytamy:

„aby podmioty występujące w procesie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami przygotowując się do wdrożenia nowego rozwiązania systemowego miały jak najwcześniej zapewniony stan prawny dostosowujący wskazane przepisy wykonawcze do nowego terminu ustawowego”.

Natomiast „Niewydanie w terminie do dnia 1 stycznia 2017 r. projektowanego rozporządzenia spowoduje, że po dniu 1 stycznia 2017 r. Minister Infrastruktury i Budownictwa będzie musiał ponownie dostosowywać do nowego stanu prawnego przepisy rozporządzenia w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców.” W ubiegłym tygodniu – jak informowaliśmy – swoje nowele rozporządzeń przygotowało i poddało konsultacjom Ministerstwo Cyfryzacji.

Komentarze

  1. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   9 grudnia 2016, 12:22

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    aaaNie potrafisz nawet prawidłowo przywołać stosownego przepisu PRD.Aaaaaaale merytoryczny wpis! Wyszła mi normalna literówka a tutaj nie ma opcji "edytuj". Zamiast "art. 136a" powinno być "art. 130a". Literówki zdarzają się każdemu, znane są przypadki błędów w wydanych aktach prawnych, przez co musiano je jeszcze raz wdawać w Dz. U. A czego ja nie wiem do końca? Napisz proszę, bo nie oczekuję żebyś wiedział tego, co ja wiem.

  2. M.

    M.   7 grudnia 2016, 21:04

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Na dzisiejszym spotkaniu z SOSK w Wawie, Pan Tomasz P. zapytany czy są jeszcze szanse dołączyć lub coś zmienić przy okazji tej wymuszonej nowelizacji odpowiedział, że absolutnie NIE! Zatem rodzi sie pytanie: "w jaki celu prowadzone są konsultacje społeczne?".

  3. aaa

    aaa   7 grudnia 2016, 08:25

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Człowieku Leszku Drugi jak zwykle coś wiesz tylko nie do końca. Polecam dokładne czytanie i pisanie. Nie potrafisz nawet prawidłowo przywołać stosownego przepisu PRD.

  4. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   5 grudnia 2016, 20:16

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Najistotniejsze zmiany dotyczą przesunięcia terminu wdrożenia przepisów o nowej bazie CEPiK oraz korekty przepisów dotyczących zatrzymywania PJ na 3 m-ce za przekroczenie prędkości w O.Z. Od 1 stycznia 2017, techniczną podstawą prawną dla starosty staje się informacja o ujawnionym naruszeniu dopuszczalnej prędkości a nie jak obecnie zatrzymanie PJ podczas kontroli ruchu drogowego w związku z ujawnieniem takiego naruszenia. Ponadto (i to jest zmiana usuwająca bubel prawny) będzie można kierować rowerem "a nawet" motorowerem, jeżeli starosta lub policjant zatrzymał PJ(są to odrębne tryby). Celowo użyłem cudzysłowu, bo poruszanie się pojazdem przez kierowcę, któremu zatrzymano PJ może (choć nie musi) skutkować usunięciem tego pojazdu na koszt właściciela w związku z art. 136a ust. 2 pkt 1 lit. b. Natomiast prowadzenie pojazdu w takich okolicznościach nie prowadzi do sankcji wydłużenia okresu zatrzymania PJ do 6 miesięcy lub cofnięcia uprawnień.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.