Nowela rozporządzenia ws. egzaminowania

/ /

Nowela rozporządzenia ws. egzaminowania

Data publikacji: 12 października 2016, 12:59

Jest nowelizacja rozporządzenia w sprawie egzaminowania kandydatów na kierowców. Sprawdź co się zmieni w przepisach, które wchodzą w życie za niecały miesiąc, już 10 listopada.

Zmian jest sporo, większość istotna nie tylko dla egzaminatorów, ale także - jeśli nie przede wszystkim - dla kandydatów na kierowców. Według nowych przepisów decyzja o przerwaniu egzaminu będzie należała w pełni do egzaminatora. Oznacza to "ratunek" dla tych kandydatów, którzy mieli przerywany egzamin przez egzaminatora uznającego ich zachowanie za bezpośrednio zagrażające życiu, bez względu na realne okoliczności.

Koniec patologii

W praktyce zdarzało się bowiem, że egzaminatorzy nie zważając na istotę rzeczywistej sytuacji, natychmiast kończyli egzamin, niezależnie od poziomu wyszkolenia i zdolności kandydata, korzystając z "haczyków" zarzuconych np. przez niewłaściwie zorganizowany ruch, czy błędy w oznakowaniu. Odwołania pokrzywdzonych kandydatów były jednak uchylane, bo "za egzaminatorem" stała tabela nr 1 (z załącznika nr 2 do rozporządzenia ws. egzaminowania). Znajduje się tam spis zachowań określonych jako bezpośrednio zagrażające życiu i zdrowiu uczestników ruchu, skutkujące przerwaniem egzaminu. Dochodziło zatem np. do sytuacji, w której po wykonaniu skrętu w lewo z ulicy jednokierunkowej, w ulicę dwukierunkową, kandydaci zahaczali tylnym kołem o końcówkę linii podwójnej ciągłej. Przykładowe skrzyżowanie na zdjęciu z GoogleEarth, poniżej.


PRZYKŁAD: skrzyżowanie ulicy Mołdawskiej z Pruszkowską w Warszawie. Prawidłowo jadący kandydat, chcąc skręcić w lewo, dojeżdża do lewej krawędzi jezdni i jeszcze przed wjazdem na skrzyżowanie orientuje się, że „prawidłowy” skręt nie może zostać wykonany bez naruszenia linii podwójnej ciągłej. Jak zatem wykonać ten manewr? /fot. Google

Niektórzy egzaminatorzy przerywali w takiej sytuacji egzamin powołując się na niezastosowanie się do znaku P-4 (linia podwójna ciągła), nie biorąc pod uwagę faktu, że taki sposób jazdy mógł być niejako wymuszony konstrukcją skrzyżowania, a dotychczas całkowicie prawidłowo jadący kursant nie wywołał realnego zagrożenia dla czyjegokolwiek życia.

Zmiana ma wynikać z prostego zabiegu językowego. Tabela nie będzie już zawierała zachowań skutkujących przerwaniem egzaminu, a jedynie mogących skutkować przerwaniem. Ocena będzie teraz należała do egzaminatora.

Pozostałe zmiany to raczej drobne korekty, jak np. dotycząca samoczynnie włączających się świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym (wtedy, co jasne, nie będzie obowiązku ich włączania). Egzamin zostanie przerwany, jeśli dojdzie do awarii pojazdu egzaminacyjnego i nie będzie dla niego zastępstwa. Obniżono wymogi wobec egzaminatorów nadzorujących. Dopuszczono możliwość manualnego wyłączenia rejestratora video w samochodzie, żeby egzaminator mógł po egzaminie wyjąć kartę pamięci z urządzenia.

Znowelizowane rozporządzenie szczegółowo opisuje przypadki, w których zdający nie zapłaci ponownie za egzamin oraz eliminuje „papierowy” obieg dokumentów kandydata na kierowcę. Pracownicy biura obsługi klienta WORD będą mogli zweryfikować dane kandydata wyłącznie na podstawie zawartości Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK), możliwość weryfikacji na podstawie papierowych dokumentów zostanie wyeliminowana.

Zniknąć mają problemy ze zmianą WORDu, w którym kandydat chce zdawać. Do tej pory sposób przekazania PKK innemu WORDowi nie był dookreślony.

Szczegóły zmian, komentarz i akt prawny w pełnym brzmieniu można zakupić TUTAJ.

Komentarze

  1. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   26 października 2016, 21:27

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Ton twojej wypowiedzi dalej jest trepowy. Nie męcz się. Nie ma nigdzie napisane, że jedziesz obok nich. Masz napisane tylko,że nie możesz ich najechać i przejechać. Czy równolegle czy prostopadle przecinasz-nie ma znaczenia. Nie możesz-czy to jest zrozumiałe ? Reszta to twoje fantazje, które nie mają NIC WSPÓLNEGO z PoRD. ______________
    post moderowany

  2. kopan

    kopan   26 października 2016, 15:22

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Robert Prokopiukkopan przefruwa nad P-4. Przecinając nie najeżdża. Polski języka trudna języka.......... Mam nadzieje ,że pisanie prawdy i stwierdzenia oczywistych faktów ostaną się. Dlaczego nie mam ci uzmysłowić, że przecinając najeżdżasz ? Nie rozumiesz czegoś ? Oczywiście nie odniosłeś sie do faktu, gdy tak sobie przecinasz a z kierunku poprzecznego ktos może nadjeżdżać..po co ..lepiej popyskować Te Prokopiuka - jak piszą w przepisach że złe jest walenie przez linie jadącym obok nich, tych linii ( polska języka jest trudna) , bo po to linie namalowały - to możesz walić przez te linie w innych przypadkach - A no przy wjeżdżaniu za nie !!!! Chłopok ja nie podskakuj przed liniami, to tobie w łebie się rodzi różne -dyć ci pisałem że możesz linie rżnąć a ty Łżesz że je przeskakujĘ.

  3. Cyryl

    Cyryl   21 października 2016, 11:58

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    podczas szkolenia na kat. D jedną lekcję poświęcam na jazdę po takich fragmentach dróg na jakie nie zwraca się jeżdżąc pojazdem osobowym, natomiast autobusem jest inaczej. w wielu momentach aby ominąć krawężniki - nie jeździć po chodnikach trzeba przód autobusu wysunąć na chwilę na lewy pas. oczywiście nie najeżdżamy kołami na ciągłą linie, czyli nie wjeżdżamy na sąsiedni pas, ale (ponieważ koła osi kierowanej są cofnięte o 2,5m od przedniego obrysu pojazdu) obrysem wjeżdżamy na lewy pas i musimy wcześniej obserwując lewe lusterko znaleźć lukę między pojazdami na lewym pasie, aby wykonać to szybko i bezpiecznie. co ciekawe im bardziej zwolnimy, tym większa przestrzeń musi być między pojazdami, więc zwalniając utrudniamy sobie. tutaj jadąc pojazdem osobowym nawet takich miejsc nie zauważamy, co więcej nie można oczekiwać zrozumienia od kierowców pojazdów osobowych, bo skąd oni mogą wiedzieć jak duży pojazd zachowuje się na zakręcie.

  4. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   21 października 2016, 06:55

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    kopan przefruwa nad P-4. Przecinając nie najeżdża. Polski języka trudna języka. Co do cytatu... w pełni popieram kasowanie obraźliwych tekstów. Mam nadzieje ,że pisanie prawdy i stwierdzenia oczywistych faktów ostaną się. Dlaczego nie mam ci uzmysłowić, że przecinając najeżdżasz ? Nie rozumiesz czegoś ? Oczywiście nie odniosłeś sie do faktu, gdy tak sobie przecinasz a z kierunku poprzecznego ktos może nadjeżdżać..po co ..lepiej popyskować

  5. kopan

    kopan   20 października 2016, 22:14

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    prokopiuk.piszemy o pojazdach, które nie muszą korzystać Art 22.3. Przepraszam ale w poprzednim wpisie pierwsze zdanie to cytat z PROKOPIUKA. prokopiuk..ale t...kopan wie lepiej.Na twoim przykładzie widać że nie matura lecz chęć szczera... A powyższe to też cytat z PROKOPIUKA - no więc Redakcjo do roboty.

  6. kopan

    kopan   20 października 2016, 22:08

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    .piszemy o pojazdach, które nie muszą korzystać Art 22.3. Gościu wszystkie pojazdy mają się stosować do art. 22. Tylko ty nie pojmujesz że jest to przepis ogólny dotyczący jezdni bez wyznaczonych (znakami) pasów ruchu. To że można przejechać te linie przy wjeździe za nie. wynika ze znaków drogowych !!!! - z celu stosowania linii podwójnej ciągłej. Działanie przeciwko temu celowi jest naruszeniem przepisu o nienajeżdżaniu, przejeżdżaniu przez linie. Zgodnie z przepisek Art 22.. skręcając w lewo z dwukierunkowej jezdni Prokopiuk się zbliża do środka jezdni - tyle że na tej jezdni wyznaczono trzy pasy w TE strone i jeden nazad. Prokopiuk wali w lewo z drugiego z trzech pasów ruchu w te strone !!!!! Fiksum dyrdum !! No Prokopiuk w ciągu linii podwójnej ciągłej stosuje się prowadzące sygnalizujące gdzie można przejechać. Najmniejsza długość takiej przerwy w podwójnej ciągłej to TRZY metry !!!!! więc życzę powodzenia przy skręcie w lewo bez najeżdżania na linie podwójną ciągłą.

  7. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   17 października 2016, 23:36

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    kopan Oczywiście, że wszystkich kategorii praw jazdy dotyczy..Najlepsze z tego wszystkiego jest to,że dla ciebie przecięcie linii to nienajechanie.. Przefruwasz...piszemy o pojazdach, które nie muszą korzystać Art 22.3..ale t...kopan wie lepiej.Na twoim przykładzie widać że nie matura lecz chęć szczera...

  8. OBSERWATOREX

    OBSERWATOREX   17 października 2016, 20:29

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Redakcja L-instruktor.plSzanowni Państwo, apelujemy o kulturalny język i merytoryczną dyskusję na temat artykułu, którego dotyczy wątek. Posty naruszające regulamin portalu będą usuwane. Użytkownicy postępujący wbrew zasadom w sposób uporczywy i rażący, będą blokowani. Jednocześnie dziękujemy wszystkim Uczestnikom forum za czas poświęcony na spokojną wymianę opinii i dojrzałą polemikę. Pozdrawiamy, redakcja. NARESZCIE!!!

  9. Redakcja L-instruktor.pl

    Redakcja L-instruktor.pl   17 października 2016, 13:05

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Szanowni Państwo, apelujemy o kulturalny język i merytoryczną dyskusję na temat artykułu, którego dotyczy wątek. Posty naruszające regulamin portalu będą usuwane. Użytkownicy postępujący wbrew zasadom w sposób uporczywy i rażący, będą blokowani. Jednocześnie dziękujemy wszystkim Uczestnikom forum za czas poświęcony na spokojną wymianę opinii i dojrzałą polemikę. Pozdrawiamy, redakcja.

  10. kopan

    kopan   17 października 2016, 12:55

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    CyrylRobert Prokopiuk...Tylko przygłup zignoruję linię i "zetnie" skręt.... ta nowelizacja dotyczy WSZYSTKICH kategorii. również C, C+E i D, a tutaj już z omijaniem takich punktów już jest inaczej. są miejsca, gdzie najeżdża się na linie ciągłe, gdzie jeździ się po obszarach wyłączonych z ruchu w postaci powierzchni liniowanej lub czerwonej bo inaczej się po prostu nie da. Oczywiście, że wszystkich kategorii praw jazdy dotyczy. Dotychczas CAP PROKOPIYK by nie ścinać zakręęęętu - dupę pojazdu ciężarowego i przyczepę przenosił super wózkiem widłowym. No i MUUUU kursanci zdawali.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.