O zawracaniu przy strzałce

Data publikacji: 21 września 2016, 14:08
O zawracaniu przy strzałce
132
fot. Grupa IMAGE/Archiwum

Jak to jest z zawracaniem na skrzyżowaniu z sygnalizatorem kierunkowym S-3? Czy jeśli świeci się strzałka w lewo, można zawrócić? Czy nie można? Kontynuujemy dyskusję po pytaniu od Czytelnika.

W marcu na łamach Tygodnika Prawo Drogowe@News pojawiło się pytanie od Czytelnika, który podpisał się imieniem Krzysztof. Zawierało ono prośbę o rozstrzygnięcie dylematu dotyczącego zachowania na skrzyżowaniu, na którym jest sygnalizator S-3 ze strzałkami w lewo. Oto oryginalne brzmienie oraz załączone do treści pytania zdjęcie:

Czy na skrzyżowaniu z samym sygnalizatorem S-3 bez znaku F-11 i znaku P8-b można zawrócić? Jeżeli nie to proszę o podanie podstawy prawnej. Na odcinku drogi od poprzedzającego skrzyżowania brak jakiegokolwiek oznakowania, w trakcie wyświetlania sygnału zielonego na sygnalizatorze , na sąsiedniej jezdni przejście dla pieszych zamknięte czerwonym sygnałem S-5. Skrzyżowanie we Wrocławiu ul Kamienna ze Ślężną najazd od strony ul Borowskiej. W programie Google Earth Street view aktualne oznakowanie. Sprawa ciekawa. Krzysztof

Odpowiedzi na prośbę Redakcji Tygodnika udzielił egzaminator z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie. Odpowiedzi, jak by się wydawało, oczywistej, że na takim skrzyżowaniu zawrócić nie można, o czym mówią konkretne przepisy. Oto dokładna treść odpowiedzi egzaminatora:

Witam. Na skrzyżowaniu, którego zdjęcie Pan zamieścił, zawracanie jest zabronione.
Kwestię tę reguluje § 97 ust. 1 rozporządzenia "Znaki i sygnały drogowe" - cyt. "Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3 dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami)".
Na nadesłanym przez Pana zdjęciu widać nad lewym pasem ruchu DWA sygnalizatory kierunkowe S-3, jeden z sygnałami kierunkowymi w lewo, drugi - z sygnałami kierunkowymi na wprost.
W sytuacji, gdy nadawany jest na którymś z nich sygnał zielony, można rozpocząć/kontynuować jazdę wyłącznie w kierunku wskazanym strzałką.
Dodatkowym uzasadnieniem takiej tezy, jest zapis §97 ust. 3 rozporządzenia "Znaki i sygnały drogowe" - cyt. "Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu", więc gdyby chciał Pan zawrócić na tym skrzyżowaniu, mógłby Pan wejść na tor kolizyjny z tramwajem, bądź innymi pojazdami skręcającymi w prawo z ul. Ślężnej w ul. Kamienną.
Pozdrawiam, Krzysztof Wójcik.

Powyższy wywód okazał się jednak niewystarczający dla Czytelnika. Niedawno ponownie przesłał list do Redakcji, w którym odwołuje się do zadanego przez siebie pytania oraz do treści odpowiedzi opublikowanej w Tygodniku (czytaj TUTAJ).

Szanowna redakcjo. Jestem autorem pytania o zawracaniu na sygnalizatorze S-3. Jak mniemam mam jakieś prawa. Proszę o opublikowanie sprostowania do wyjaśnień państwa eksperta. Próbowałem skontaktować się z panem Wójcikiem na adres WORD Warszawa, lecz odpowiedzi nie uzyskałem. Ekspert bezzasadnie przywołuje art. Prawa o ruchu Drogowym.
Zawracanie nie jest kierunkiem jazdy.
1. Ustawodawca nie definiuje pojęcia zawracanie. Jedni jak pan Stanisław Soboń "Kodeks Drogowy Komentarz" definiują: zawracanie jest manewrem polegającym na wykonaniu skrętu o 180 stopni... "inni kierując się światłą myślą Benedykta Chmielowskiego twierdzą: "Zawracanie jakie jest, każdy widzi".
2. W procesie szkolenia i egzaminowania na prawo jazdy ustawodawca przewidział trzy rodzaje zawracań:
   a. na skrzyżowaniu,
   b. z wykorzystaniem infrastruktury przy użyciu biegu wstecznego,
   c. na "trzy".
mamy więc całą kolekcję kierunków
3. Twierdzenie: iż zawracanie jest kierunkiem powoduje nieusuwalny konflikt z art 22.5 PRD. Nie istnieje urządzenie do sygnalizowania "kierunku zawracanie".
4. Policja drogowa karząc mandatem za zawracanie na sygnalizatorze S-3 + znak F-10 + P-8b jako podstawę prawną podaje: nie stosowanie się do znaku F-10.
5. Passus o kolizji z tramwajem jest całkowicie bezpodstawny. Nie ma takiej opcji przy działającej sygnalizacji.
Ireneusz Szymański.

Spróbujmy więc rozstrzygnąć ostatecznie: czy na skrzyżowaniu z samym sygnalizatorem S-3 bez znaku F-11 i znaku P8-b można zawrócić? CZAS NA TWOJĄ WYPOWIEDŹ NA FORUM.

Sonda

Czy Twoim zdaniem na takim skrzyżowaniu można zawracać?
Wyślij

Komentarze

  1. lil

    lil   4 sierpnia 2017, 17:30

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    A ja bym to zinterpretował tak. Nie można, chyba że nikt nie jedzie :)

  2. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   28 kwietnia 2017, 22:05

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Klonie ..dalej polecam dz.U 170 ze zrozumieniem.

  3. PITER

    PITER   27 kwietnia 2017, 14:52

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Dla uzupełnienia rozważań o sygnalizatorach S-3 do skręcania w lewo przedstawiam znaleziony filmik https://youtu.be/SRKHm3fUTbU, a na nim o 3:04 sygnalizator S-3 i strzałkę P-8b do skręcania w lewo. Mamy też drogowskaz tablicowy T-2, a na nim kierunek w lewo na Czeladź, a po zawróceniu drogę na Katowice. Zgodnie z obowiązującym prawem nie możemy zawrócić, a drogowskaz wskazuje, że jadąc na Katowice mamy obowiązek to uczynić.

  4. PITER

    PITER   26 kwietnia 2017, 22:12

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    CyrylPITER...stawiamy sygnalizator S-3 tylko do zawracania i temat zamknięty... moja wypowiedź wynika z braku zrozumienia, czy nie możesz zamiast pisać S3 z czymś tam, albo bez czegoś, sygnalizator S3e, f lub g o jakim właśnie myślisz? to samo z tymi strzałkami, nie lepiej napisać P8b, czy też P8c? Wychodzę z założenia, że do opisu zasad ruchu nie należy posługiwać się przepisami technicznymi dla znaków i sygnałów drogowych, a jedynie takimi aktami normatywnymi jak ustawa Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych. W "170" jest mowa tylko o S-3 bez literek i strzałkach kierunkowych P-8a, P-8b i P-8c oraz ogólnie o ich połączonych symbolach. Dla tej w pewnym sensie teoretycznej dla mnie dyskusji nie ma znaczenia czy mówię o "S-3 tylko do zawracania" czy S-3g. Dyskusja dotyczy tylko tego, czy brak namalowanej strzałki "P-8b do skręcania w lewo" jest równoznaczny z jej fizyczną obecnością czy może to odpowiednik kombinacji znaku P-8c do zawracania i P-8b do skręcania w lewo. Przy zielonej strzałce w lewo (sygnalizator S-2) napisano wprost , że oznacza ona, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką W NAJBLIŻSZĄ JEZDNIĘ NA SKRZYŻOWANIU. Ze skrajnego pasa ruchu przy czynnej zielonej strzałce do skrętu w lewo można też zawracać. Jeszcze raz przypominam, że zielony sygnał na sygnalizatorze S-3 pozwala wjechać za sygnalizator (§97.2 w związku z § 95.1), a dalej jechać zgodnie ze wskazaniem kierunkowym tego sygnalizatora. Nie ma definicji legalnej zawracania więc ja przyjmuję, że zawracanie to skręcanie w lewo wg art. 22.2.2 ustawy prd zakończone na tej samej drodze bez jej opuszczania. Namalowana strzałka do skręcania w lewo i czynny sygnalizator S-3 = zakaz zawracania. Dla mnie brak strzałki to pozwolenie na skręt w lewo na drogę poprzeczna, a ze skrajnego lewego pasa ruchu także pozwolenie na zawracanie. Nigdy poza tą dyskusją nie miałem takiego problemu na drodze, gdyż zawsze trafiałem na znak poziomy P-8b, niestety muszę to napisać, do skręcania w lewo. Pozdrawiam.

  5. Cyryl

    Cyryl   26 kwietnia 2017, 18:40

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    PITER...stawiamy sygnalizator S-3 tylko do zawracania i temat zamknięty... moja wypowiedź wynika z braku zrozumienia, czy nie możesz zamiast pisać S3 z czymś tam, albo bez czegoś, sygnalizator S3e, f lub g o jakim właśnie myślisz? to samo z tymi strzałkami, nie lepiej napisać P8b, czy też P8c?

  6. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   26 kwietnia 2017, 12:20

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    A inny przepis mówi o tym,że strzałaka na S-3 jest przeznaczona tylko dla kierunku jaki wskazuje i nie ma nic więcej,że jest coś uzależnione od oznakowania poziomego. Czyli pierwszą bzdurę do kosza. A teraz drugą...weź gościu tę 170 w rękę i zacznij w końcu czytać. Podpowiem-od początku. Możesz w twardej okładce, jak nie będzie wchodziło do łba to wal.

  7. PITER

    PITER   25 kwietnia 2017, 15:49

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Cyrylcoś się chyba zamotałeś. sygnalizator S3g - tylko do zawracania jest umieszczany ma skrzyżowaniach, gdzie nie ma drogi w lewo (w kształcie litery T) lub droga po lewej jest jednokierunkowa. Mówimy Panie Cyryl o ustawie Prawo o ruchu drogowym oraz o rozporządzeniu w prawie znaków i sygnałów drogowych, a nie o WARUNKACH TECHNICZNYCH dla znaków i sygnałów drogowych, gdyż one nie stanowią o zasadach ruchu, nie mają prawa ich zastępować i tworzyć nowych zasad. Jeżeli jest powód dla którego skręcanie w lewo na drogę poprzeczna jest niedozwolone, a dozwolone jest skręcanie w lewo na jezdnię lub jej część przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym stawiamy sygnalizator S-3 tylko do zawracania i temat zamknięty. -------- My mówimy o czymś zupełnie innym. O sygnalizatorze S-3 do skrętu w lewo i BRAKU strzałki na skrajnym lewym pasie ruchu. Dla Pana brak strzałki to to samo co obecność strzałki do skrętu w lewo, a dla mnie, na potrzeby tej dyskusji, gdyż nigdy nie spotkałem S-3 i braku strzałki na pasie ruchu, że brak strzałki to to samo co strzałka kierunkowa do skrętu w lewo i do zawracania. Przecież brak strzałki na lewym skrajnym pasie ruchu przy braku sygnalizatorze S-3 jest tym samym co namalowana sama strzałka do skrętu w lewo P-8b pozwalająca też zawracać, czyli inaczej kombinacja strzałki do skręcania w lewo na drogę poprzeczna i do zawracania, czyli skrętu w lewo na jezdnię przeznaczoną do jazdy w przeciwnym kierunku. Przepis mówi o zakazie zawracania przy czynnym S-3 i NAMALOWANEJ na lewym skrajnym pasie ruchu strzałce do skrętu w lewo.

  8. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   25 kwietnia 2017, 09:58

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    PITER Oczywiście rozumiem argumenty tych którzy twierdzą, że zawracanie to OSOBNY KIERUNEK JAZDY, a nie skręcanie w lewo zakończone na tej samej drodze, ale gdzie to zapisano? Jeszcze raz. Nie rozumiesz. Nawet dla laika, który nie jest prawnikiem poczytanie o wykładniach prawa, jakim powinien odpowiadać akt prawny powinno dać do myślenia.Nie wymagaj, aby w akcie prawnym wpisano ci całą encyklopedię prawa i słownik języka polskiego oraz ortograficzny. Przykro mi, ale bronisz sie przed wiedzą i dlatego jesteś śmieszny ze swoimi bufoniastymi postami bez sensu.

  9. Cyryl

    Cyryl   25 kwietnia 2017, 09:07

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    coś się chyba zamotałeś. sygnalizator S3g - tylko do zawracania jest umieszczany ma skrzyżowaniach, gdzie nie ma drogi w lewo (w kształcie litery T) lub droga po lewej jest jednokierunkowa.

  10. PITER

    PITER   25 kwietnia 2017, 08:29

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    CyrylPITER...czyli manewrem zgodnym ze wskazaniem kierunku na sygnalizatorze S-3 do skręcania w lewo... ...Ja to tak rozumiem i tak to sobie tłumaczę. jest to jakaś metoda, ale jeżeli S3 nie zabrania według Ciebie dwóch skrętów w lewo, to nie zabrania i trzech, czterech itp. czyli w zasadzie przed skrzyżowaniem o ruchu okrężnym też powinien stać sygnalizator S3. zastanów się więc po co ustawodawca zrobił sygnalizator S3e, S3f i S3g? Przy namalowanej strzałce w lewo i czynnym sygnalizatorze S-3 NIE ZAWRACAMY, bo zabrania tego jednoznacznie opisany przepis. Mówimy o sytuacji braku strzałki TYLKO NA LEWYM SKRAJNYM PASIE RUCHU. Mówimy tu wyłącznie o zawracaniu w rozumieniu znaku B-23 i nie ma do tego nic zawracanie związane z opuszczeniem drogi na której wykonuje się ten manewr lub z innego pasa ruchu niż skrajny. Nie opisano w naszym prawie zasad ruchu tylko dla zawracania. Zamierzając zawrócić na skrzyżowaniu stosujesz się do zasad dotyczących skręcania w lewo, bo takim manewrem jest tak rozumiane zawracanie. W Konwencji zawracanie jest zgrupowane osobno razem z cofaniem. Oczywiście rozumiem argumenty tych którzy twierdzą, że zawracanie to OSOBNY KIERUNEK JAZDY, a nie skręcanie w lewo zakończone na tej samej drodze, ale gdzie to zapisano? Sygnalizator S-3 tylko do zawracania nie pozwala na zakończenie skrętu w lewo na drodze poprzecznej, zaś sygnalizator do skrętu w lewo i zawracania pozwala na jedno i drugie. Brak strzałki na lewym skrajnym pasie ruchu przy czynnym sygnalizatorze to wg mnie zezwolenie na skret w lewo zakończony na drodze poprzecznej LUB na tej samej drodze.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.