Pierwszeństwo przed pasami

/ /

Pierwszeństwo przed pasami

Data publikacji: 25 sierpnia 2015, 14:54
Pierwszeństwo przed pasami W myśl nowych zasad piesi będą mieć pierwszeństwo zanim wejdą na pasy /fot. A Szadkowska

Po półtora roku przerwy w procedowaniu, po ostrych i długotrwałych sporach na forum podkomisji i komisji infrastruktury, tym razem posłowie poparli zmiany ustawowe dające pieszym pierwszeństwo przed samochodem, także gdy pieszy będzie przechodził lub też oczekiwał na przejście po pasach.

Przypomnijmy projekt noweli ustawy - Prawo o ruchu drogowym zgłoszony przez posłankę Beatę Bublewicz i innych. Jeżeli ostatecznie projekt zostanie zatwierdzony, przepisy mogą obowiązywać od 2017 roku. Oczywiście sam pieszy zobowiązany zostanie do sprawdzenia sytuacji na drodze. Omawiany projekt zakłada przedefiniowanie pojęcia ustąpienia pierwszeństwa pieszemu. Będzie ono oznaczało powstrzymanie się od ruchu, jeżeli mógłby on zmusić pieszego do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku lub zmusić pieszych do powstrzymania od wejścia na przejście.

Projekt, nad którym pracują posłowie, obowiązuje w 15 krajach Unii Europejskiej. Polska jest częścią Unii, więc i u nas chyba nastał czas, aby te przepisy zaczęły obowiązywać - mówi Rafał Jeżak z zespołu prasowego mazowieckiej policji. Podczas drugiego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami (druki nr 1859 i 3704) zgłoszone zostały dwie poprawki. Na wniosek posła Jerzego Polaczka Komisja zdecydowała o wystąpieniu do Prezydium Sejmu z wnioskiem o wyrażenie zgody na sporządzenie poprawionego jej sprawozdania. Poprawki rozpatrzono na posiedzeniu w dniu 24 lipca 2015 r. nr 388.

W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele resortu infrastruktury: Sławomir Lewandowski zastępca dyrektora Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Agata Foks dyrektor Biura Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, z zespołem. I tym razem zdania były podzielone. Poseł Jerzy Szmit ocenił sytuację następująco: “Wydaje mi się, że jest to kolejny dowód na to, że tak przygotowany projekt ustawy będzie tworzył niebezpieczeństwo w ruchu drogowym. W związku z tym nie ma zgody na przyjmowanie w takim trybie tak ważnych rozwiązań, z którymi nie potrafiliśmy sobie poradzić przez półtora roku ciężkiej pracy w podkomisji nadzwyczajnej”. Poseł Jerzy Polaczek uznał, że dwie poprawki, to niewiele, ale one de facto nadają nowy kształt całości ustawy. Należy więc na kolejnym posiedzeniu Sejmu rozstrzygnąć, ale po uprzedniej wnikliwej, syntetycznej analizie. Wniosek posła Polaczka o ponowne skierowanie projektu do Komisji Infrastruktury celem ponownego sporządzenia sprawozdania, w wyniku głosowania (13 posłów za, 11 przeciw, przy 1 głosie wstrzymującym się) został zaakceptowany i skierowany do Prezydium Sejmu, które podejmie decyzję czy ponownie skierować poprawione sprawozdanie do Komisji.

Eksperci wskazują na brak rzetelnej analizy stanu bezpieczeństwa osób korzystających z oznakowanych przejść dla pieszych oraz rzeczywistych przyczyn wypadków z ich udziałem. Więcej - uważają, że decyzje zmienianej ustawy doprowadzić mogą do pogorszenia sytuacji pieszych wkraczających na pasy. 

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.