Posłanka Joanna Fabisiak - dwie ważne interpelacje

/ /

Posłanka Joanna Fabisiak - dwie ważne interpelacje

Data publikacji: 18 lutego 2013, 09:22

Podniesiona granica wieku, ukończony kurs, zdana teoria a na prawko trzeba czekać. Co z kursantami na kat. C i C+E? Czy zdaniem ministra "Super OSK" oznaczają upadek małych szkół jazdy? Publikujemy dwie interpelacje posłanki Joanny Fabisiak (PO) do MTBiGM.

Poniżej teksty dwóch interpelacji przesłanych przez posłankę Joannę Fabisiak (Platforma Obywatelska) na ręce Marszałek Sejmu Ewy Kopacz 8 lutego. Obydwie skierowane są do Ministra Transportu Sławomira Nowaka. Zgodnie z Regulaminem Sejmu, na odpowiedź jest 21 dni (art. 193 pkt 1 Regulaminu Sejmu RP). W sytuacji, gdy pytający uzna odpowiedź za niezadowalającą, może zwrócić się do Marszałka Sejmu o wystąpienie do pytanego z żądaniem dodatkowych wyjaśnień na piśmie, uzasadniając przyczyny nieprzyjęcia odpowiedzi (art. 193 pkt 3 Regulaminu Sejmu RP).

Szanowny Panie Ministrze,
zwrócili się do mnie przedstawiciele Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców i Instruktorów z prośbą o pomoc w rozwiązaniu trudnej sytuacji, w której się znaleźli po wejściu w życie nowelizacji Ustawy o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 r. Ich zdaniem nowelizacja tejże ustawy spowoduje wyeliminowanie mniejszych ośrodków szkolenia kierowców, pozostaną jedynie ośrodki w dużych miastach.

Art. 23 ust. 3 Ustawy o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 r. wprowadza metodę szkolenia teoretycznego w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i internetu (tzw. e-learning). Art. 26 ust. 2 zaznacza, że szkolenie osób z wykorzystaniem e-learningu może być przeprowadzone wyłącznie przez ośrodek szkolenia kierowców posiadający poświadczenie potwierdzające spełnienie dodatkowych wymagań. Wymagania te zostały wyszczególnione przez ustawodawcę w art. 31., a są to m.in.:

  • prowadzenie ośrodka szkolenia kierowców co najmniej w zakresie kat. A, B, C i D prawa jazdy
  • posiadanie pojazdów szkoleniowych w zakresie prawa jazdy kat. A, B, C i D.

Zapis ten budzi niepokój właścicieli ośrodków szkolenia kierowców terenowych oraz z małych miejscowości. Nie będą mogli prowadzić szkoleń e-learningowych na samochody o dopuszczalnej masie całkowitej <3,5 tony mimo, że mają wielu chętnych, gdyż nie spełniają dodatkowych wymagań (nie dysponują składami pojazdów ciężarowych oraz autobusów). Z pewnością większość terenowych ośrodków szkolenia kierowców oraz z małych miejscowości jest w stanie prowadzić szkolenie w systemie informatycznym, spełniając wszelkie wymagania ustawowe zarówno lokalowe, sprzętowe oraz zatrudnienia osób o odpowiednich kwalifikacjach. Nie posiadają jedynie autobusu czy samochodu ciężarowego, gdyż na takie szkolenie nie ma chętnych, w przeciwieństwie do szkoleń na kat. B.

Szanowny Panie Ministrze, w związku z powyższym proszę o odpowiedź na pytania:

Czy nie obawia się Pan Minister zmonopolizowania usług szkolenia kierowców przez największe i najbogatsze ośrodki szkolenia, które dysponują także składami pojazdów ciężarowych oraz autobusów, których posiadanie jest niezbędne wg w/w ustawy, by móc prowadzić szkolenia w systemie informatycznym?
Czy ustawa w takiej formie poprawi jakość nauczania czy doprowadzi tylko do wyeliminowania konkurencji przedsiębiorców w mniejszych miejscowościach?

Z poważaniem,
Joanna Fabisiak


Szanowny Panie Ministrze,
zwrócili się do mnie kursanci na prawo jazdy kat. C i C+E z prośbą o pomoc w rozwiązaniu trudnej sytuacji, w której się znaleźli po wejściu w życie nowelizacji Ustawy o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 r. Wspomniana nowelizacja podniosła minimalną granicę wieku umożliwiającą zdawanie egzaminu z 18 na 21 lat. Napisały do mnie osoby, które ukończyły kurs na prawo jazdy kat. C lub C+E, niektórzy zdali również egzamin teoretyczny, niestety po wejściu w życie nowelizacji ustawy nie pozwolono im podejść do egzaminu praktycznego z powodu podniesienia minimalnego wieku.

Szanowny Panie Ministrze, rozumiem iż doskonałym rozwiązaniem w tej sytuacji byłoby ukończenie kwalifikacji wstępnej, lecz dla wielu osób szkolenie to jest zbyt dużym kosztem (koszt szkolenia obecnie wynosi ok 3.000 – 3.500 zł). Młodzież, która uczęszczała na kurs na prawo jazdy kat. C lub C+E i nie może przystąpić do egzaminu na dotychczasowych zasadach, czuje się rozczarowana. Ci młodzi ludzie są rozgoryczeni, iż pieniądze, które wydali na kurs, badania lekarskie i egzamin, przepadną. A koszty te dla przeciętnego nastolatka są ogromne.

Ponadto w art. 134 Ustawy o kierujących pojazdami dodano przepisy przejściowe regulujące prawa osób, które są w trakcie egzaminu w zakresie prawa jazdy kat. A, a w dniu wejścia w życie ustawy nie spełniają nowych wymagań wiekowych (obecnie 18 lat, nowe przepisy 24 lata). Osoby pomiędzy 18 a 24 rokiem życia, które ukończyły szkolenie w zakresie prawa jazdy kat. A, będą mogły przystąpić do egzaminu w zakresie prawa jazdy kat. A2, a następnie bez konieczności ukończenia dodatkowego szkolenia będą mogły po spełnieniu warunków ustawowych przystąpić do egzaminu w zakresie prawa jazdy kat. A.

Szanowny Panie Ministrze, dlaczego podobnych rozwiązań oraz okresów przejściowych nie wprowadzono dla osób, które są w trakcie egzaminu na prawo jazdy kat. C lub C+E? Czy rozważał Pan Minister możliwość dopuszczenia do egzaminu na starych zasadach, te osoby które zdały egzamin teoretyczny kat. C lub C+E, lecz z zaznaczeniem, by prawo jazdy mogli odebrać po ukończeniu 21 roku życia?

Z poważaniem,
Joanna Fabisiak


Czas na odpowiedź mija 1 marca. Szukajcie jej na łamach L-instruktora!

fot.: joannafabisiak.pl

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.