Dziś rozpoczęło się posiedzenie Sejmu RP. W porządku obrad między innymi punkt dotyczący dostosowania polskiego prawa do wymogów unijnych. Niedawno Komisja Europejska pozwała za to Polskę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Posłowie zajmą się rządowym projektem nowelizacji Ustawy o Kierujących Pojazdami. Chodzi o dostosowanie jej przepisów do dyrektywy 2006/126/WE z 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy. Projekt zakłada usunięcie przepisu dającego możliwość uzyskania prawa jazdy kategorii A w wieku 18 lat przez strażaków, wykonujących motocyklem czynności służbowe.
Porażka w walce o nic
Jak ustaliliśmy niedawno - był to martwy przepis. Straż posiada tylko dwa motocykle, a w swoich szeregach nie ma aż tak młodych funkcjonariuszy. Mimo to strona polska nie chciała ulec prośbom o wprowadzenie stosownych poprawek. Ostatni dokument wzywający Polskę do wprowadzenia zmian został sporządzony w Brukseli 26 lutego 2015 roku. Dokument podpisany przez unijną komisarz Violetę Bulc nałożył na Rzeczpospolitą dwumiesięczny termin wykonania zaleceń. Zalecenia wykonane zostaną jednak dopiero po tym, jak procedowana nowelizacja wejdzie w życie.
Co się zmieni?
Do ustawy wprowadzono też zapisy korygujące wiek uzyskania prawa jazdy. Funkcjonariusze Policji i Straży Granicznej będą mogli uzyskać prawo jazdy kategorii A po ukończeniu 18 lat. Prawo jazdy kategorii C po ukończeniu 19 lat będą mogli uzyskać funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej oraz Biura Ochrony Rządu. To nasuwa kolejne pytanie: czy w innych służbach pracują aż tak młodzi ludzie? Natomiast otrzymanie prawa jazdy kategorii D przez funkcjonariuszy Policji, PSP, SG i BOR będzie wymagało 21 lat.
Za nami pierwsze czytanie projektu, które odbyło się w Komisji Infrastruktury. Zaowocowało ono wnioskiem o przyjęcie projektu i wprowadzenie jednej, redakcyjnej poprawki. Posłem sprawozdawcą projektu jest Artur Zasada.