B. Oleksiak: Przygotowaliśmy rozwiązania - propozycje

/ /

B. Oleksiak: Przygotowaliśmy rozwiązania - propozycje

Data publikacji: 15 czerwca 2018, 17:33
Autor: Jolanta Michasiewicz
B. Oleksiak: Przygotowaliśmy rozwiązania - propozycje
13
Grupa IMAGE

8 czerwca br. w trakcie trwającego Kongresu Instruktorów i Wykładowców Nauki Jazdy 2018 niecierpliwie oczekiwano wystąpienia Bogdana Oleksiaka, dyrektora Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury.

Na wstępie B. Oleksiak przekazał niezwykle istotne informacje: - Rok temu obiecywałem, że ministerstwo przygotuje przepisy [ustawę zmieniającą ustawę o kierujących pojazdami - przyp. red.], które zostaną poddane Państwa ocenie i zapraszałem do współpracy. Dzisiaj nadszedł taki moment. (…) Udało się wypracować rozwiązania, które są propozycją zarówno dla rynku szkoleniowego, dla kandydatów na kierowców, dla kierowców zawodowych, dla szkół kierowców. Myślę, że w niedługim czasie, czyli jeszcze przed wakacjami, projekt zostanie przesłany do konsultacji społecznych i międzyresortowych - bo to jest pierwszy etap procesu legislacyjnego - żeby wszystkie osoby zainteresowane mogły powiedzieć, że te pomysły są dobre, złe lub też co w tych pomysłach poprawić. Dyrektor doprecyzował, iż projekt już został przesłany przez ministra infrastruktury do zespołu planowania pracy rządu w celu wpisania do rejestru prac rządu. W tym momencie rozpocznie się obieg legislacyjny - wskazywał.

Jakie to zmiany? Oto kilka ważniejszych z nich pomieszczonych w resortowym projekcie ustawy:

Wychowanie komunikacyjne. Propozycja wprowadzenie w piątej klasie przedmiotu obowiązkowego (trwającego jeden semestr) wychowanie komunikacyjne. Właśnie ten okres szkoły podstawowej uznano za dobry moment na edukację młodych ludzi, na przygotowanie ich do uczestnictwa w ruchu drogowym.

Okres próbny dla młodych kierowców. W wyniku dyskusji jak poprawić bezpieczeństwo i umiejętności osób, które zdają egzamin i następnie praktycznie uczestniczą w ruchu drogowym, powstała propozycja, żeby osoby takie które zdają egzamin oczywiście były w tym okresie próbnym - termin bez zmiany. Natomiast dyskusyjną była kwestia, czy od razu wszyscy powinni być kierowani na zajęcia doskonalenia techniki jazdy. Jak to określił dyrektor - wypracowano pewnego rodzaju kompromis, polegający na tym, kierowane będą te osoby, które w okresie próbnym popełnią co najmniej dwa wykroczenia. Nadto zaproponowano odstąpienie od dodatkowego szkolenia teoretycznego, pozostając przy części praktycznej. Zastanawiano się nad ewentualnością zwiększenia ilości godzin szkolenia teoretycznego, jednak zmian nie zaproponowano.

Wymagania dla osk. Te mają dotyczyć wymagań co do niezbędnej infrastruktury ośrodków szkolenia kierowców. Postawiony cel zmiany poprawa przygotowania kandydata na kierowcę, właśnie także poprzez lepiej przygotowany osk. I tu dyrektor mówił: - Dzisiaj - w przepisach ustawy o kierujących pojazdami - weryfikację kandydata na kierowcę przełożono na egzamin, gdzie zdawalność jest na poziomie 30%. W naszej ocenie egzamin powinien być tylko dopełnieniem umiejętności, które osoba młoda nabywa w trakcie procesu szkolenia. Egzamin powinien być pewną formalnością.

Instruktorzy i wykładowcy. W tej wersji projektu zaproponowano wprowadzenie wymogu wykształcenia średniego i podwyższenie wymaganego okresu posiadania przez instruktorów i wykładowców prawa jazdy. Tu jako uzasadnienie zmiany przyjęto niebagatelną kwestię doświadczenia szkoleniowców.

Szkolenie uzupełniające. W ustawie znajdzie się przepis umożliwiający prowadzenie szkolenia przez osk także osób posiadających prawo jazdy i osób ubiegających się o przywrócenie takiego uprawnienia.

Egzamin państwowy. Za ważną dla obywatela wydaje się propozycja, aby egzamin praktyczny nie był przerwany, a wykonywany w całości, omówiony. Oczywiście poza katalogiem sytuacji potencjalnie stanowiących zagrożenie dla życia. Taki quazi katalog zaproponowano.

E-learning. W opinii resortu, ta forma szkolenia powinna pozostać. To kandydat na kierowcę ma zdecydować jaką formę przygotowania do egzaminu przyjąć. - Są zapisy, które pozwalają sprawdzić, czy kandydat jest na tyle przygotowany, żeby zdawać egzamin państwowy - uzasadniał dyrektor.

- W momencie przesłania ustawy do konsultacji zachęcam Państwa i Państwa organizacje do tego, żeby bardzo poważnie potraktować te propozycje. Bardzo poważnie mówię w tym sensie, żeby zaproponować inne rozwiązania, jeśli te propozycje nie spotkają się z akceptacją. Jeżeli będziecie Państwo mieli jakieś konstruktywne uwagi, również zapraszamy bo naprawdę nikt nie ma monopolu na wiedzę. I powtarzam to przy każdej okazji - sprawa dotyczy wszystkich nas - usłyszeliśmy podczas obrad Kongresu.

Taka jest propozycja, ale nie wszystko będzie tak jak tu jest to zapisane. Po to są konsultacje społeczne i międzyresortowe, żeby się mogli Państwo wypowiedzieć. Sprawa nie jest łatwa, było wiele domysłów i wiele dyskusji, spodziewam się szerokiej dyskusji - konkludował dyrektor Bogdan Oleksiak.

Komentarze

  1. nick

    nick   7 lipca 2018, 09:46

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    "Myślę, że w niedługim czasie, czyli jeszcze przed wakacjami, projekt zostanie przesłany do konsultacji społecznych i międzyresortowych - bo to jest pierwszy etap procesu legislacyjnego - żeby wszystkie osoby zainteresowane mogły powiedzieć, że te pomysły są dobre, złe lub też co w tych pomysłach poprawić." A tu o, pierwszy tydzień wakacji zleciał i cisza...

  2. matoma

    matoma   30 czerwca 2018, 18:41

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Celem tych wszystkich zlotów, stowarzyszeń itp. jest wywalenie z rynku 3/4 OSK które współdzielą place manewrowe. Nazywa się to wyeliminowanie konkurencji w białych rękawiczkach zgodnie z literą prawa. CZY WY WIECIE JAKA WTEDY KASA DLA NICH ZOSTANIE !!!!!!!!!

  3. Cyryl

    Cyryl   20 czerwca 2018, 22:11

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    no tak, ale ile jest w Polsce kierowców pojazdów osobowych, a ile polskich klubów będzie grać z Bayernem M.? porównanie wygrania meczu z Bayernem i cofnięcia samochodem między pachołkami jest moim zdaniem nieco przesadzone. chyba nie ten stopień trudności, chociaż zależy dla kogo.

  4. nick

    nick   20 czerwca 2018, 19:11

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    BalthiernickWystarczy przejechać kilka metrów do tyłu nie najeżdżając na pachołki No tak. A w piłce nożnej aby wygrać mecz z Bayernem Monachium wystarczy kopnąć do bramki więcej razy od nich. Jakże to proste. łuk to nie Bayern Monachium :)

  5. Balthier

    Balthier   19 czerwca 2018, 22:49

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    nickWystarczy przejechać kilka metrów do tyłu nie najeżdżając na pachołki No tak. A w piłce nożnej aby wygrać mecz z Bayernem Monachium wystarczy kopnąć do bramki więcej razy od nich. Jakże to proste.

  6. nick

    nick   18 czerwca 2018, 16:54

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    BalthierNIckA może pomyślałby ktoś, o podzieleniu egzaminu na trzy części? Teoria, plac, ruch miejski? Zdarza się, że osoby, które "zaliczą" plac, polegają na mieście... I od nowa muszą robić to zostało zaliczone na pierwszym egzaminie? Tak właśnie powinno być! Ale plac i konieczność ponownego go robienia podczas kolejnego egzaminu to maszynka do robienia pieniędzy dla WORD'ów. Wystarczy przejechać kilka metrów do tyłu nie najeżdżając na pachołki

  7. Nick

    Nick   18 czerwca 2018, 16:49

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    GrwA może całkowicie wywalić plac manewrowy dla kat. B.? To przeżytek i spadek początku lat 90 tych.Zaden kraj UE nie ma tego rękawa. Uważam go za zbytek. wszystkie mają bo to wynika z dyrektywy UE ale realizują to w ruchu miejskim

  8. Grw

    Grw   17 czerwca 2018, 15:32

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    A może całkowicie wywalić plac manewrowy dla kat. B.? To przeżytek i spadek początku lat 90 tych.Zaden kraj UE nie ma tego rękawa. Uważam go za zbytek.

  9. Balthier

    Balthier   17 czerwca 2018, 14:36

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    NIckA może pomyślałby ktoś, o podzieleniu egzaminu na trzy części? Teoria, plac, ruch miejski? Zdarza się, że osoby, które "zaliczą" plac, polegają na mieście... I od nowa muszą robić to zostało zaliczone na pierwszym egzaminie? Tak właśnie powinno być! Ale plac i konieczność ponownego go robienia podczas kolejnego egzaminu to maszynka do robienia pieniędzy dla WORD'ów.

  10. nick

    nick   17 czerwca 2018, 09:57

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    w.szWstęp i zaproszenie do dyskusji nad zaproponowanymi i interesującymi kierunkami zmian są dla nas sygnałem,że ministerstwo nie podjęło decyzji o kształcie końcowego dokumentu. Mam nadzieję że aktywność przedstawicieli środowiska dotychczas nie stowarzyszonych lub reprezentujących inne mniej dotychczas znane w przestrzeni publicznej fora, stowarzyszenia lokalne ,fundacje wykorzysta szansę i skorzysta z okazji aby wyrazić swoje nadzieje , opinię i oczekiwania. ps Pierwsze takie sygnały np z Łodzi już nadchodzą. Poprzednie akty prawne też podobno były poddane szerokiej konsultacji w "środowisku" a wyszedł taki gniot że aż głowa mała. Poczynając od merytoryki kończąc na błędach stylistycznych. Mam nadzieję na powrót do dobrych, przemyślanych aktów prawnych takich których nie trzeba 4 razy w roku nowelizować.

  • 1 (current)
  • 2

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.