B. Sarna o szkoleniu motocyklistów

/ /

B. Sarna o szkoleniu motocyklistów

Data publikacji: 19 października 2018, 08:05
Autor: Bogdan Sarna
B. Sarna o szkoleniu motocyklistów
0
Bogdan Sarna /fot. J. Michasiewicz

Sposób szkolenia motocyklistów w ruchu miejskim, zawsze budził kontrowersje i to zarówno wśród instruktorów jak i naszych klientów. Rozporządzenie dotyczące szkolenia i egzaminowania nie określa w jaki sposób to zadanie ma być realizowane i w jakim wymiarze godzin. Efektem tego jest to, że każda szkoła, każdy instruktor wybiera sposób szkolenia, który w jego subiektywnej ocenie jest najlepszy.

Na rynku szkoleniowym ukształtowały się trzy metody szkolenia w ruchu miejskim:

1    osoba szkolona jedzie samodzielnie na motocyklu, za nią jedzie instruktor samochodem
2    osoba szkolona jedzie samodzielnie na motocyklu, za nią jedzie instruktor na drugim motocyklu
3    osoba szkolona jedzie wraz z instruktorem na jednym motocyklu.

Trudno jednoznacznie powiedzieć, która metoda jest najlepsza w mojej ocenie, każda posiada wady i zalety, dlatego też dla celów szkoleniowych najlepiej byłoby wykorzystać wszystkie trzy.
Celowo ponumerowałem sposoby szkolenia od najbardziej popularnych do rzadziej stosowanych.

Zwolennicy metody 1

chwalą sobie komfort pracy niezależnie od warunków pogodowych i przede wszystkim bezpieczeństwo, utrzymując stałą łączność z osobą szkoloną są w stanie reagować za pomocą radiostacji na zachowanie kursanta. Od początku osoba szkolona, sama musi podejmować wszelki decyzje dotyczące kierowanie motocyklem.

Zwolennicy metody 2

jadąc na drugim motocyklu, maja pełny przegląd zachowań kursanta, mogą podjechać z prawej, lewej strony, w skrajnej sytuacji w sposób sprawny przejąć kontrolę wychodząc ,,na prowadzenie” Tu z pewnością samodzielność jest również atutem, jak również nauka jazdy w grupie. Ryzyko dla instruktora jest większe niż poprzedniej metodzie, no i warunki pracy trudniejsze.

Zwolennicy metody 3

siedząc za kursantem na tym samym motocyklu twierdzą, że są w stanie w pełni kontrolować zachowanie kursanta przekazać mu taką wiedzę, którą zwolennicy dwóch poprzednich metod nie są w stanie. Z pewnością jest tutaj dużo racji, jednakże "bratnia dusza" w pobliżu nie zawsze idzie w sukurs samodzielnemu kierowaniu. Jazda z pasażerem ma swoja specyfikę (trakcja, hamowanie zakręty) Ryzyko instruktora duże, dyskomfort ze względu na pogodę też.

Tu trzeba sobie zadać pytanie: czy dobro, efekt szkoleniowy kursanta jest celem jedynym samym w sobie? czy też liczy się bezpieczeństwo i komfort pracy instruktora. W mojej ocenie te treści muszą być zbalansowane.

Nawiązując do wypadku w Strzelnie, gdzie instruktor potrącił własną kursantkę jadąc za nią samochodem, należy zaliczyć do przykrego zdarzenia. Specyfika takiego szkolenia wymaga utrzymywania stosunkowo małego odstępu od osoby szkolonej, gdyż w innym przypadku „grupa” zostanie rozdzielona przez inne pojazdy. Efektem takiego działania jest utrata kontroli nad osobą szkoloną, tym samym zwiększenia ryzyka, zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Proszę spojrzeć, jak wyglądają wszelkiego rodzaju rządowe eskorty- asysty, gdzie pojazdy jadą zderzak w zderzak, a motocykle koło w koło i tam również dochodzi do kolizji, a przecież tymi pojazdami kierują zawodowcy. Zmierzam do tego, że kursant podczas szkolenia podejmuje często nieracjonalne działania, których efektem może być wypadek. Takie jest ryzyko naszego zawodu.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.