Czy przemoc na drogach jest nieuchronną? Jak oceniamy samych siebie i innych kierowców? Jakie są dobre i złe nawyki za kierownicą? Między innymi na te pytania odpowiada Europejski barometr odpowiedzialnej jazdy
Na dzisiejszym śniadaniu prasowym współorganizowanym przez Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego zaprezentowano najnowszy raport Fundacji VINCI Autoroutes "Europejski barometr odpowiedzialnej jazdy 2015". Badanie zrealizowała międzynarodowa grupa badawcza Ipsos, a dotyczyło ono zachowań kierowców w dziesięciu krajach Unii Europejskiej.
Barometr powstaje dzięki Fundacji od pięciu lat, w ubiegłym roku po raz pierwszy objął także Polskę. Opisuje on przyzwyczajenia, związane z kierowaniem pojazdem i ich zmiany.
- dopiero po spożyciu średnio takiej ilości alkoholu respondenci postanawiają, że nie będą prowadzić. 14% respondentów ustawia sobie tą granicę powyżej trzech kieliszków
- Ipsos dla Vinci Autoroutes
Do roli gości specjalnych i prelegentów zaproszono: dr. Andrzeja Markowskiego ze Stowarzyszenia Psychologów Transportu w Polsce, Andrzeja Grzegorczyka - wiceprezesa Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Łukasza Majchrzaka - naczelnika Wydziału Analiz w Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.
Ponad 3/4 Polaków (podobnie jak pozostali mieszkańcy większej części Europy) wskazuje jazdę pod wpływem alkoholu za główną przyczynę śmiertelnych wypadków. Na drugim miejscu jest według nas - inaczej niż według obywateli pozostałych krajów - nadmierna prędkość. Respondenci z krajów tzw. "starej Unii" wskazują w tym miejscu na nierozważność. Zdaniem np. Francuzów, Niemców, Holendrów używanie komórki podczas jazdy jest prawie tak samo niebezpieczna jak jazda "na podwójnym gazie".
Na pytanie o kraj, w którym kierowcy są najbardziej odpowiedzialni prawie 40% respondentów wskazało Szwecję. Polska z wynikiem 1% podzieliła się z Włochami i Grecją ostatnim miejscem w tym zestawieniu. Polacy nieznaczną różnicą wskazali jednak na Niemców, jako kierowców wykazujących największą odpowiedzialność w ruchu drogowym. Gdy jednak chodzi o wskazanie najmniej odpowiedzialnych kierujących - bijemy się w piersi. Prawie połowa respondentów z Polski przyznała że to właśnie Polacy należą do najmniej odpowiedzialnych kierowców. Jeszcze bardziej krytyczni wobec siebie są Włosi i Grecy, ok. 60% z nich uznaje swoich rodaków za nieodpowiedzialnych za kierownicą.
--- cały raport do pobrania TUTAJ ---
Co ciekawe obywatele właśnie tych krajów sami siebie oceniają najlepiej. W skali od 0 do 10, gdzie 0 to zły, a 10 to bardzo dobry kierowca Włosi i Grecy wystawili sobie ósemkę. Polacy krytycznie ocenili swoje umiejętności na 7,2 co jest najgorszym, wynikiem spośród obywateli ankietowanych krajów.