Korytarz na egzaminie

Data publikacji: 16 kwietnia 2018, 11:14
Autor: Jolanta Michasiewicz
Korytarz na egzaminie
5
Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury (fot. Jolanta Michasiewicz)

Ministerstwo Infrastruktury rozpocznie działania na rzecz usankcjonowania w prawie oraz popularyzacji wśród polskich kierowców zachowań ułatwiających dotarcie służb ratowniczych na miejsca wypadków na drogach szybkiego ruchu - poinformował resort infrastruktury.

W Ministerstwie Infrastruktury, 13 kwietnia 2018 r. odbyła się konferencja prasowa w której uczestniczyli: Andrzej Adamczyk, minister, Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu oraz Konrad Romik, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Ogłoszono inicjatywę resortu podjęcia działań na rzecz popularyzacji wśród polskich kierowców właściwych zachowań i zrozumienia zasad tworzenia tzw. korytarzy życia. I uzasadniał, iż resort obserwował niepokojące zjawiska niewłaściwych zachowań na autostradach i drogach ekspresowych, utrudniających lub wprost uniemożliwiających dojazd służb ratowniczych do ofiar zdarzeń drogowych.

Zmiany prawa

Ministerstwo Infrastruktury przewiduje opracowanie koncepcji wdrożenia pojęcia tzw. korytarzy życia do polskich przepisów i przygotowanie propozycji zmian legislacyjnych konkretyzujących zasady ich tworzenia. Według obowiązującego stanu prawnego jedynym przepisem jest art. 9 ustawy - Prawo o ruchu drogowego w brzmieniu: „Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się”. Polskie rozwiązania mają uwzględniać doświadczenia krajów, w których takie rozwiązania funkcjonują. A dodajmy, iż pierwsze tzw. korytarze życia pojawiły się w latach 80-tych ubiegłego wieku.

Edukacja przede wszystkim

Jednak podstawowym działaniem według resortu ma być intensywne szkolenie kierowców i kandydatów na kierowców. - Chcemy, aby temat korytarzy życia, był przedmiotem szkoleń, dla wszystkich tych, którzy przygotowują się do egzaminu na prawo jazdy. Spowodujemy, że temat korytarzy życia i te zagadnienia związane z formowaniem korytarzy życia będą częścią egzaminu na prawo jazdy. Chcemy, aby pytania dotyczące korytarzy życia znalazły się w puli pytań egzaminu na prawo jazdy - informował minister A. Adamczyk. Zadanie pn. „Opracowanie i wdrożenie koncepcji „korytarzy życia” na drogach szybkiego ruchu” już znalazło się w Programie realizacyjnym na lata 2018-2019 do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020. (jm)

Komentarze

  1. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   17 kwietnia 2018, 09:13

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    c.d. Wyrok TK z dnia 1999-11-09 Sygn. K. 28/98 Dziennik Ustaw 1999 nr 092 poz. 1062: " (...) pojawia się pytanie, jaka ma być szczegółowość (głębokość) regulacji ustawowej, a jakie materie wykonawcze można pozostawić rozporządzeniu. Odpowiedź na to pytanie zależy od normowanej materii - w niektórych dziedzinach (np. prawo karne, czy - mówiąc szerzej - regulacje represyjne) zarysowuje się BEZWZGLĘDNĄ WYŁĄCZNOŚĆ USTAWY, nakazująca normowanie w samej ustawie właściwie wszystkich elementów definiujących stronę podmiotową czy przedmiotową czynów karalnych (...)".

  2. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   17 kwietnia 2018, 09:12

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Trzeba podpowiedzieć ministrowi, że normy zawarte w potencjalnym rozporządzeniu "ws. korytarza życia" nie mogą niczego zakazywać ani nakazywać pod rygorem sankcji karnej. Innymi słowy, forma rozporządzenia jest tutaj całkowicie chybiona a przynajmniej martwa. To tak jakby wydać rozporządzenie w sprawie wyprzedzania, w sprawie pierwszeństwa pieszych itd. A tak w ogóle nawet rozporządzenie ws. znaków i sygnałów jest wg. mnie sprzeczne z Konstytucją - z podobnych względów. Orzecznictwo TK jest jasne:

  3. w.sz

    w.sz   16 kwietnia 2018, 22:36

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Oczywiście jest kwestią wyboru czy lepiej gasić pożar czy mu zapobiegać? A może zapobiegać a jak się nie uda to ułatwiać dojazd. Jedno jest pewne -należy przyjąć jakiś kierunek działania i konsekwentnie go realizować.

  4. xcom

    xcom   16 kwietnia 2018, 21:57

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Moze czas zlikwidować plac manewrowy i zacząć egzaminować na serio łącznie z wyjazdem poza miasto i tam gdzie sie da na autostradę bo to cosię dzieje teraz to jakaś kpina a nie szkolenie/egzaminowanie.

  5. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   16 kwietnia 2018, 19:39

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Kolejny głupi pomysł. Minister niech się zajmie lepiej tekstem jednolitym rozporządzeń wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 oraz 3, zamiast wymyślać księżycowe pomysły. To wstyd (lub celowe działanie?), żeby tak istotne rozporządzenia (zwłaszcza ws. znaków i sygnałów) nie doczekały się jeszcze formy przynajmniej ujednoliconej. To chyba oczywiste, że kierujący powinni usuwać się na boki pozostawiając wolny środek. Ciekawe co jeszcze wymyślą...

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.