BOR szuka instruktorów

Data publikacji: 29 maja 2017, 12:47
BOR szuka instruktorów
4
źródło: Wikimedia Commons /Original uploader: Bartekg at pl.wikipedia; licencja CC-BY-SA-3.0

Biuro Ochrony Rządu poszukuje instruktorów techniki jazdy, którzy mieliby szkolić kierowców VIPów. BOR niedawno rozesłało zapytanie ofertowe do różnych firm z branży, w którym ujawniono m.in. szczegóły zabezpieczenia rządowych limuzyn.

Jazda z przestrzeloną oponą - to jedna z umiejętności, jakie mieliby posiąść kierowcy BORu po szkoleniach zapewnionych przez firmy zewnętrzne. Co ciekawe, szkolenia mają się odbywać na szczegółowo opisanych w zapytaniu pojazdach. Zdaniem specjalistów, na których powołują się dziennikarze radia RMF FM - takich samochodów (poza służbami typu BOR) nie ma w Polsce nikt. Można je wypożyczyć np. w Niemczech, ale tylko z kierowcą.

Byli oficerowie BOR są sceptyczni, niektórzy wręcz mówią wprost, że to zagraża bezpieczeństwu najważniejszych osób w Państwie. Potencjalny zamachowiec, który zapozna się z takim zapotrzebowaniem Biura, otrzymuje informację na temat floty samochodowej, którą w Polsce poruszają się VIPy. Zna między innymi klasę opancerzenia pojazdów. To oznacza, że wie, czego użyć, by zniszczyć samochód z pancerzem VR7 - czytamy w artykule na rmf24.pl

"Biuro Ochrony Rządu zdecydowanie podkreśla, iż wszelkie parametry zawarte w zapytaniu ofertowym dotyczące pojazdów obejmują jedynie wartości ogólne lub minimalne, które nie ujawniają szczegółowych parametrów pojazdów użytkowanych przez Biuro Ochrony Rządu" - napisano w oświadczeniu przesłanym RMFowi.

Były szef MSWiA Marek Biernacki mówił w rozmowie z RMF, że na początku lat 90. to kierowcy BOR byli marką samą w sobie i tworzyli "elitarną szkołę jazdy". "To niespotykane, żeby szukać nauczycieli dla kierowców Biura w firmach zewnętrznych" - powiedział Biernacki, a fakt podania do publicznej wiadomości parametrów pojazdów, którymi jeżdżą polskie VIPy nazwał skandalem.

Potencjalne zagrożenia mają też płynąć z faktu, że instruktorzy mogą być "przypadkowymi" osobami. Nie dopilnują państwowych tajemnic, nie będą zwerfikowani przez służby specjalne... A kontakt z podopiecznymi będzie cennym źródłem wiedzy o mocnych i słabych stronach kierowców najważniejszych osób w państwie. "Co jeśli (instruktor - przyp. red) zechce tę wiedzę wykorzystać w niewłaściwy sposób, mogący potem zagrażać bezpieczeństwu?" - pyta RMF FM.

Czy jako instruktor techniki jazdy czułbyś się na siłach szkolić kierowców BOR? Jak bezpiecznie jechać z przestrzeloną oponą? Czy zwrócenie się do Ośrodków szkolących w zakresie techniki jazdy, o pomoc w szkoleniu kierowców polskich VIPów to dobry pomysł? Zapraszamy do dyskusji.

Komentarze

  1. Cyryl

    Cyryl   30 maja 2017, 13:28

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    aby uspokoić opinię publiczną i pokazać, że coś w tym względzie się robi - to jest takie pod publikę. dla wyjaśnienia, mamy dwa rodzaje przejazdów typu VIP, bezpieczne i reprezentacyjne. bezpieczne to takie, gdzie uczestnicy nie wiedzą kogo wiozą, gdzie i kiedy, siedzisz w hotelu i masz zarezerwowany tydzień, dwa, jest hasło - jedziemy i dowiadujesz się dopiero gdzie, kiedy, kogo lub co nie musisz wiedzieć. są też reprezentacyjne wcześniej ustaloną trasą, obstawioną snajperami na dachach i cywilami w tłumie. problem dzisiejszych rządzących polega na tym, że robią przejazdy prawie reprezentacyjne (dla pokazania się dla znajomych np. w Brzeszczu) bez zachowania żadnych zasad bezpieczeństwa.

  2. rav

    rav   30 maja 2017, 11:45

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Cyryltu nie chodzi o obstrzał, ale o normalne procedury jakie obowiązują w takich wypadkach. jednak nawet najlepsi kierowcy z BOR-u nic nie pomogą, gdy status przejazdów jest modyfikowany dowolnie przez przewożone osoby. podejrzewam, że od kilku lat trzon BOR-owców jest ten sam, ale notabli nie wozi się dzisiaj aby im zapewnić bezpieczeństwo tylko dla pokazania ważności przewożonej osoby, jednak bez zapewnienia bezpieczeństwa. procedury procedurami - też ważne, jeśli nie najważniejsze - ale ja tu rozumiem, że BOR szuka fachowców na tzw. wolnym rynku, w przedsiębiorstwach, które się tym komercyjnie zajmują. dobrze znam tę robotę i o ile mi wiadomo to nie sposób znaleźć kogoś,kto przy pełnych zmysłach podjąłby się biorąc na siebie zawodową (a kto wie,może jeszcze jakąś inną) odpowiedzialność, nauczenia "jazdy z przestrzeloną oponą" (cudzysłów celowy,bo to też istotne co w ogóle rozumiemy pod tym tajemniczym pojęciem).

  3. Cyryl

    Cyryl   30 maja 2017, 11:33

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    tu nie chodzi o obstrzał, ale o normalne procedury jakie obowiązują w takich wypadkach. jednak nawet najlepsi kierowcy z BOR-u nic nie pomogą, gdy status przejazdów jest modyfikowany dowolnie przez przewożone osoby. podejrzewam, że od kilku lat trzon BOR-owców jest ten sam, ale notabli nie wozi się dzisiaj aby im zapewnić bezpieczeństwo tylko dla pokazania ważności przewożonej osoby, jednak bez zapewnienia bezpieczeństwa.

  4. rav

    rav   30 maja 2017, 11:19

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    uprawnienia mam odkąd można było robić. ale jazdy pod ostrzałem nie ćwiczyłem

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.