Co hamuje rozwój?

Data publikacji: 25 stycznia 2016, 15:06
Co hamuje rozwój? fot. rgbstock

Rozwijanie firmy czy spełnianie biurokratycznych wymagań? To codzienny dylemat wielu właścicieli firm. Papierologii jest tak dużo, że często należałoby poświęcać na nią swój cały czas. Jakie inne bariery dają się we znaki prowadzącym firmy i hamują ich rozwój?

Obszerność i niejasność przepisów prawa podatkowego to jedna z pierwszych bolączek przedsiębiorców. Jak zaznacza w wywiadzie z serwisem infoWire.pl Jacek Kowalczyk, dyrektor marketingu i PR z firmy Grant Thornton: „Osoba, która prowadzi w Polsce firmę, powinna znać treść ustaw i rozporządzeń podatkowych zawartych na 5 811 stronach”. To stos dokumentów o wysokości ok. 40 cm, w którym znajdują się akty prawne związane z PIT (2 717 stron), akcyzą (1 010), VAT (990), CIT (749) i inne (345).

Niestety liczba przepisów, które wchodzą u nas w życie, jest najwyższa od 1918 r. Od 25 lat tworzy się ich coraz więcej. „Obecnie w Polsce powstaje rocznie ok. 28 tys. stron nowych aktów prawnych. Aby się z nimi zapoznać, przedsiębiorca musiałby przeznaczać ok. czterech godzin dziennie od poniedziałku do piątku na czytanie i zapamiętywanie” – zaznacza rozmówca.

Dużo kłopotów przedsiębiorcom sprawia też obowiązek sprawozdawczy. Według badania „Biurokracja w Polsce. Raport 360°” w minionym roku firmy wysłały do różnego rodzaju urzędów ponad 200 dokumentów. Statystycznie przesyłały jakieś pismo prawie codziennie. Najwięcej dokumentów żądają NBP (średnio 85 deklaracji), urzędy skarbowe (78) i GUS (77).

Kolejna wymieniana bariera to przewlekłość procedur administracyjnych. Długie oczekiwanie na decyzje urzędów zmusza firmy do zamrażania procesów inwestycyjnych. Przykładowo aż 156 dni oczekuje się na wydanie pozwolenia na budowę, a średnio 133 dni trwa podłączenie nowo wybudowanego magazynu do prądu.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.