Coraz częściej w pasach i kaskach

/ /

Coraz częściej w pasach i kaskach

Data publikacji: 28 sierpnia 2015, 10:01

Coraz częściej zapinamy pasy podczas jazdy samochodem i używamy kasków. Z każdym rokiem przybywa też dzieci podróżujących w fotelikach - tak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Czy korzystamy z pasów bezpieczeństwa? 

Mimo, że coraz więcej osób zapina pasy, to wskaźnik ich używania w samochodach osobowych jest zróżnicowany. Wyniki badań pokazują, że pasy chętniej stosują kierujący – 95% oraz pasażerowie z przodu – 96%. Najrzadziej z zapiętymi pasami podróżują pasażerowie z tyłu pojazdu – 76%. Kolejne badania potwierdzają, że podejmowane w ostatnich latach działania edukacyjne przynoszą wymierne efekty. Odnotowaliśmy wzrost stosowania pasów bezpieczeństwa we wszystkich rodzajach pojazdów co może wskazywać na skuteczność m.in. kampanii informacyjno-promocyjnych prowadzonych w kraju oraz intensyfikacji działań w obszarze nadzoru. Ważne aby kontynuować podjęte działania, wzorem najlepszych państw europejskich – twierdzi Agata Foks, Sekretarz KR BRD w wypowiedzi opublikowanej na stronie internetowej Rady

Najczęściej pasy zapinamy na autostradach – 97% i w dużych miastach – 96%, najrzadziej na drogach powiatowych – 88%. Porównując stosowanie pasów w samochodach osobowych w poszczególnych regionach Polski, można zauważyć różnice sięgające nawet 11 punktów procentowych. Najwyższy wskaźnik stosowania pasów, zanotowano w województwach: pomorskim, śląskim, opolskim i warmińsko – mazurskim – 98%. Najniższym wskaźnikiem charakteryzują się województwa: lubelskie – 87%, podkarpackie oraz podlaskie – 89%. Z badań wynika, że najniższy poziom wskaźnika stosowania pasów bezpieczeństwa w samochodach osobowych występuje we wschodnich regionach Polski. Co ciekawe, biorąc pod uwagę wiek użytkowników samochodów osobowych stosujących pasy bezpieczeństwa, największy wzrost zanotowano wśród młodzieży (18 – 24 lata).

Po raz pierwszy spośród samochodów osobowych wyodrębniono dane o taksówkach. Przeprowadzone badanie dotyczyło stopnia stosowania pasów przez kierowców i pasażerów taksówek w miastach wojewódzkich. Wynika z nich, że pasy bezpieczeństwa były stosowane prawie dwukrotnie rzadziej niż ogólnie przez użytkowników pojazdów osobowych. 49% osób podróżujących taksówkami miało zapięte pasy, w tym: kierujących 49%, pasażerów z przodu – 71% zaś pasażerów z tyłu 43%. Ciekawe, że kierowcy taksówek jadący z pasażerami, stosowali pasy częściej – 51%, niż jadąc bez pasażerów – 48%, mimo, że przewożąc pasażera nie mają takiego obowiązku.

Porównanie stosowania pasów w badanej grupie w samochodach osobowych, dostawczych i ciężarowych od lat wskazuje, że najczęściej stosowane są one przez użytkowników samochodów osobowych – 94%, najrzadziej natomiast samochodów ciężarowych – 74%.

Czy stosujemy foteliki dla dzieci w wieku 0-12 lat? 

Specjaliści zebrali dane o ok. 2,5 tysiącach dzieci w wieku 0-12 lat, przewożonych w samochodach osobowych, ciężarowych i dostawczych. Z analizy wnika, że 93% dzieci objętych badaniem w samochodach osobowych było przewożonych w fotelikach. Co niepokojące, wraz ze wzrostem wieku dzieci spada odsetek stosowania urządzeń zabezpieczających. Najwyższy wskaźnik – 99% odnotowano w grupie dzieci w wieku do 3 lat, najmniejszy – 90% wśród dzieci w wieku 8-12 lat. Najczęściej przewozimy dzieci w fotelikach na autostradach – 100% i drogach ekspresowych – 96%, najrzadziej na drogach krajowych – 87% i powiatowych 90%. Częściej też jesteśmy skłonni zabezpieczyć dzieci na drogach w obszarach zabudowanych, gdzie 94% badanych przewożono w fotelikach, niż na drogach poza obszarami zabudowanymi gdzie wskaźnik ten wyniósł 90%.  

źródło: Krajowa Rada BRD

Czy używamy kasków podczas jazdy jednośladem?

Eksperci odpowiedzieli również na to pytanie wskazując, że w odróżnieniu od motocyklistów i motorowerzystów, wśród których zdecydowana większość podróżuje w kaskach ochronnych (motocykliści – 99%; motorowerzyści – 98%), w przypadku rowerzystów stosuje je zaledwie co piąty. Zauważono również wyraźną dysproporcję między stosowaniem kasków wśród młodzieży (18-24 lata) i osób starszych (powyżej 60 lat). O ile prawie co czwarty (23%) rowerzysta w wieku do 17 lat stosował kask ochronny, o tyle w drugiej z omawianych grup, robił to już tylko co dziesiąty badany (12%). Z porównania zmian w latach 2013-2015 dla poszczególnych grup wiekowych wynika, że w omawianym okresie systematycznie rośnie liczba dorosłych stosujących kaski ochronne – odnotowano wzrost o 12 punktów procentowych. Podobnie wśród młodzieży stosowanie kasków ochronnych wzrosło o 13 punktów procentowych. Rośnie również liczba rowerzystów stosujących kaski na drogach krajowych i powiatowych.

Badania przeprowadziło konsorcjum Instytutu Transportu Samochodowego z firmą Heller Consult Sp. z o.o. na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Dane zebrano metodą obserwacji z zewnątrz w 16 województwach w 86 punktach pomiarowych w całej Polsce.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.