Czy będzie nadzwyczajne złagodzenie kary?

/ /

Czy będzie nadzwyczajne złagodzenie kary?

Data publikacji: 2 stycznia 2020, 15:49

24 czerwca 2019 – wypadek na placu manewrowym WORD w Rybniku. Śmierć 32-letniego egzaminatora. 30 grudnia – skierowania aktu oskarżenia do sądu. Zarzut nieumyślnego spowodowania wypadku ze skutkiem śmiertelnym. U podejrzanej stwierdzono ograniczoną poczytalność.

Jak się dowiadujemy, 30 grudnia do sądu został skierowany akt oskarżenia przeciwko 68-letniej kandydatce na kierowcę, która 24 czerwca 2019 r. ma placu manewrowym WORD w Rybniku potrąciła egzaminatora. Wypadek zakończył się śmiercią 32-letniego egzaminatora. Prokuratura postawiła zarzut nieumyślnego spowodowania wypadku ze skutkiem śmiertelnym. – Biegli lekarze psychiatrzy i psychologowie stwierdzili u kobiety ograniczoną poczytalność – czytamy doniesienia. I zacytujmy znaczący ich fragment: - - W ogóle nie ma stanowiska kobiety, czy się przyznaje czy nie. Odmawia składania wyjaśnień. Nie ma żalu ani skruchy w żadnym momencie – mówi Malwina Pawela-Szendzielorz, zastępca prokuratora rejonowego w Rybniku. Dodaje, że o ile podejrzana nie odpowiadała na żadne pytania dotyczące zdarzenia, opowiedziała jednak odnośnie swoich chorób i przyjmowania leków. I dalej: - W tym przypadku mamy przez biegłych lekarzy psychiatrów stwierdzoną znacznie ograniczoną poczytalność, ale to nie jest całkowicie zniesiona poczytalność, bo wtedy nie można mówić o winie i karze. Przy ograniczonej poczytalności sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, ale nie musi – dodaje Malwina Pawela-Szendzielorz.

Ponownie pojawiają się pytania, czy ośrodek szkolenia kierowców, w którym była szkolona oskarżona zrobił to odpowiednio, czy była już gotowa do egzaminu, a za chwilę jazdy w ruchu drogowym? W postępowaniu przygotowawczym ustalono, że szkolenie miało miejsce rok wcześniej, na wniosek instruktora wykupiła jazdy dodatkowe. Czy rzeczywiście je wykupiła? Tego nie ustalono. Według opinii biegłego nie posiadała podstawowej umiejętności do kierowania pojazdami mechanicznymi.

Nadal pozostajemy przy już postawionym pytaniu: - Czy każdy kandydat na kierowcę powinien nim być? Twierdzimy – NIE! (jm)

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.