Czy będzie OBYWATELSKI projekt ustawy o kierujących?

/ /

Czy będzie OBYWATELSKI projekt ustawy o kierujących?

Data publikacji: 31 sierpnia 2017, 10:15
Autor: Jolanta Michasiewicz

Jak dowiedzieliśmy się z niepotwierdzonego źródła - ogłoszono nabór członków do Zespołu ds. opracowania Obywatelskiego Projektu Ustawy w sprawie zmiany Ustawy o kierujących pojazdami (zapis oryg.). Inicjatywa interesująca. Inicjator lub inicjatorzy - z nieznanego powodu anonimowi?

Uzasadnienie inicjatywy. W opublikowanym w internecie tekście uzasadniają swoją propozycję następująco: „Ustawa o kierujących pojazdami, która obecnie funkcjonuje w oczach zarówno branży nauki i techniki jazdy, jak i egzaminatorów, także przedstawicieli organów nadzoru nad systemem szkolenia nie wypełnia swojej roli należycie. Doniesienia medialne z prac zespołu doradczego Ministra Infrastruktury i Budownictwa, informujące o niektórych proponowanych przez ten zespół rozwiązaniach budzą w opinii publicznej daleko idące zaskoczenie i brak akceptacji”. Rozumiemy, że po intensywnych pracach nad projektem ustawy Zespół wystąpi z obywatelską inicjatywą ustawodawczą. Przypomnijmy prawo takie w Polsce przysługuje grupie co najmniej 100 tys. obywateli. W celu wniesienia projektu do Sejmu utworzony będzie komitet inicjatywy ustawodawczej - min. 15 osób.

Co w projekcie obywatelskim? I dalej sprawa zasadnicza, czyli oczekiwania. - „Dlatego w środowisku powstał pomysł na stworzenie obywatelskiego projektu, który szeroko konsultowany ze wszystkimi stronami systemu szkolenia i egzaminowania byłby optymalnym rozwiązaniem, regulującym ten system w sposób zapewniający”. Dalej jest mowa o jakości szkolenia oraz egzaminowania, na tyle wysokiej, aby w rezultacie nastąpiła poprawa stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Rzeczywiście zdecydowanie najistotniejsza przesłanka. Kolejne oczekiwania co do przyszłych zapisów to kwestie stabilności funkcjonowania podmiotów realizujących proces szkolenia i doskonalenia kierowców - tu mowa o urealnieniu systemu szkolenia oraz egzaminowania, stabilnym zatrudnieniu odpowiednio przygotowanych kadr instruktorskich i zasadzie ekonomii w prowadzeniu ośrodka szkolenia. Jako ostatnią zapisano sprawę „należytego nadzoru nad przebiegiem szkolenia i egzaminowania przy zapewnieniu jednoczesnej dowolności sposobów świadczenia usług dostosowaną do współczesnych form kształcenia”.

Kto mógłby zostać członkiem Zespołu? Tu jako podstawowe elementy wskazano na wiedzę i doświadczenie. Oczywiście w zakresie tematyki pomieszczonej w ustawie o kierujących pojazdami. Szczegółowo wymieniane są zakresy: szkolenie, egzaminowanie, prawo, administracja samorządowa, pedagogika (w szczególności andragogika), psychologia (w szczególności psychologia transportu; transport samochodowy, ekonomika usług. Zainteresowani i spełniający wymienione warunki proszeni są o przesyłanie swoich kandydatur.

Obowiązki członka. Oczywiście praca nad projektem ustawy o kierujących pojazdami (bez wynagrodzenia i zwrotu kosztów). Szczegółowo: proponowanie zmian, ich uzasadnienie; konsultowanie zmian proponowanych przez pozostałych członków zespołu; udział w Obywatelskim Komitecie Inicjatywy Ustawodawczej.

Termin składania kandydatur upłynie w połowie września. Jak wszystkie inicjatywy obywatelskie, to zdecydowane i interesujące działania. Szczególnie w sytuacji, gdy po roku pracy Zespołu doradczego przy ministrze budownictwa nie istnieje projekt, który mógłby zostać zaprezentowany - jak informował ostatnio przedstawiciel resortu (patrz. interpelacja poselska nr 13927). Tu przywołajmy wypowiedź podsekretarza stanu Jerzego Szmita: - Z uwagi na fakt, że prace Zespołu nadal trwają, a jednocześnie nie stworzono planu pracy Zespołu, w chwili obecnej nie jest możliwe określenie terminu podjęcia w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa wiążących decyzji, a także zakresu projektowanych zmian. Projekt ustawy, po wypracowaniu jego ostatecznego kształtu, zostanie przekazany w ramach obowiązującej procedury legislacyjnej do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

Cenna inicjatywa obywatelska, ale dlaczego anonimowa? Bardzo dziwi tak szczelna anonimowość inicjatywy. Dziwi i budzi obawy, że analogicznie jak przez rok pracy Zespołu doradczego przy ministrze budownictwa, prace będą tajne, rozwiązania skrajne różnorodne, a „przecieki” śmieszne lub/i nieprawdziwe. Mimo, iż jest tu mowa o jawności pracy zespołu, jednak nie poznajemy warunków tej jawności. Ogólnie mówi się, że wszelkie proponowane rozwiązania zostaną opublikowano w celu publicznej konsultacji przez wszystkich zainteresowanych. Minister resortu transportu i jego dyrektorzy dokładnie tak samo zapowiadają konsultacje społeczne. Więcej konsultacje to nie dobra wola, a obowiązek proceduralny.

Czy inicjatywa obywatelska powinna być anonimowa? Ma być przecież OBYWATELSKA. Musi zyskać poparcie minimum 100 tys. osób posiadających pełnię praw wyborczych. Czyli w interesie i imieniu… Takie pytanie redakcja tygodnika PRAWO DROGOWE@NEWS adresuje do inicjatorów w oczekiwaniu na odpowiedź. Może ten Zespół zechce informować media?

Jolanta Michasiewicz, red. nacz. tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS

Komentarze

  1. KO

    KO   1 września 2017, 16:41

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    :-) Pan Cyryl właśnie kopiąc projekt obywatelski sam się zaorał :-) Pyta:, "jeżeli jesteś instruktorem w jaki sposób wejście w życie UoKP lub jej nowelizacje wpłynęło na poziom Twojego szkolenia?" No właśnie, o to chodzi Panie Cyryl, że wpłynęło negatywnie, bo to jest bubel do zmiany. Ustawa nie normuje systemu szkolenia, np. nie ma literatury zatwierdzonej przez ministerstwo tak jak to ma miejsce w MEN, żeby nie było niepotrzebnej dyskusji, czy włączamy kierunkowskaz na rondzie czy nie. Nie wymusza nadzoru merytorycznego tylko administracyjny, jakby brak wpisu w jednej rubryczce miał doprowadzić do katastrofy komunikacyjnej, nakłada niepotrzebną papirologię, itp. itd. Także nie wiem, czy Pan naprawdę nie rozumie czy udaje. Mamy 10 lat pracować i wdrożyć idealny projekt :-) Dlaczego tylko 10? Proponuję 25, na ćwierć wieku zaklepmy patologię. Widocznie komuś to musi służyć, skoro są takie głosy. Widocznie chcą żeby było jak było. Ktoś ma w obecnym stanie korzyść. Prawda Panie? I jeszcze jakieś przecieki z prac MIiB i tzw. zespołu powołanego do konsultacji :-) Nie wiem ile jest w tym prawdy i ostrożnie do tego podchodzę, ale prawdopodobnie ministerstwo chce wywalić możliwość szkolenia e-leraning. Ciekawe czy mają więcej takich pomysłów? Tylko, kto nas przed nimi obroni? Ja mam nadzieję, że środowisko się w końcu obudzi. Oczywiście, zawsze będą głosy przeciwne, bo jak pisałem, komuś obecny stan służy.

  2. w.sz

    w.sz   1 września 2017, 16:17

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Większość z nas ma po prostu dosyć wieloletniej obstrukcji lub może nie kompetencji wysokich urzędników ministerstwa obecnie Infrastruktury i Budownictwa. To przecież Oni za ciężkie pieniądze mają obowiązek w ramach swoich umów o pracę przedstawić konkretne projekty które my będziemy recenzować a Sejm RP konkretyzować w postaci ustaw.

  3. Cyryl

    Cyryl   1 września 2017, 11:03

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    może powiem inaczej: wyobraź sobie że firma X wyprodukowała samochód, który za diabła nie chce jeździć i teraz robi konsultacje społeczne, powołuje obywatelskie projekty, aby to auto zaczęło spełniać swoją funkcję. po co nowelizacja, po co konsultacje, po co całe armie posłów, fachowców? nie lepiej popracować 10 lat i wydać akt prawny mający ręce i nogi. u nas wydaje się bezmyślnie akt prawny, a potem 100 lat pracy nad poprawkami, konsultacji społecznych i jeszcze obywatelskich projektów nie są w stanie sprawić, aby ten akt prawny był użyteczny dla społeczeństwa.

  4. Cyryl

    Cyryl   1 września 2017, 10:54

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    przeczytałem, ale to nie zmienia mojego zdania. to co jest potrzebne kandydatom na kierowców w UoKP powinno być w PoRD, to co o szkoleniu w osobnym akcie prawnym. wydawanie tej UoKP po to, aby co roku była nowelizowana, ma chyba na celu zdezorientowanie tych, których ona dotyczy. 1. z tego co kolega wysłał wynika, że UoKP ma wpływ na poziom szkolenia, w jaki sposób? jeżeli jesteś instruktorem w jaki sposób wejście w życie UoKP lub jej nowelizacje wpłynęło na poziom Twojego szkolenia? 2. w jaki sposób UoKP może mieć wpływ na ekonomię OSK lub stabilne zatrudnienie? moim zdaniem na to ma wpływ rynek i system podatkowy. 3. nadzór na szkoleniem to jedna wielka bajka. w tej chwili w OSK z którym współpracuję jest kontrola, sprawdzają dokumenty, stan sal wykładowych, kibli, ilość krzeseł, mierzą plac, wysokość pachołków, ale nikt nie sprawdza wartości merytorycznej wykładów czy nauki jazdy. więc jak taki nadzór ma wpływ na poziom szkolenia?

  5. Nick

    Nick   31 sierpnia 2017, 17:43

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Ta inicjatywa to obraz totalnej bezradności Ministerstwa.

  6. Nick

    Nick   31 sierpnia 2017, 17:42

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Ministerstwo kiedyś konsultując społecznie projekt rozporządzenia nr.217 w sprawie egzaminowania kierowców dostało od tzw" środowiska" kilka kartek A4 propozycji zmian tego bubla od merytorycznych do językowych. Ministerstwo nie zmieniło NIC i opublikowało rozporządzenie z błędami nawet językowymi. Tak wyglądają konsultacje w Polsce. Albo wydaje się rozporządzenie które obowiązuje od dnia następnego lub nie wydaje się rozporządzenia i WORDy w Polsce stają a OSK nie mogą szkolić. Tu jest podobnie. Powołuje się spec komisję i przez rok czekamy na jakikolwiek efekt ich wytężonej pracy. I nic poza kuriozalnymi przeciekami nie ma. Czy to nie jest już zabawne? Teraz projekt obywatelski? Sama ustawa powstawała bodajże 9 lat albo 10 lat w mękach i bólach i od momentu opublikowania zmieniona była już kilkakrotnie i końca nie widać bo nadal to bubel. Nowa ustawa jest niepotrzebna bo bardziej miesza niż pomaga. Kto z kierujących słyszał o niej? Nikt. Wszystko powinno być w jednym miejscu, prosto i klarownie. Tak jak niegdyś bywało za czasów niedobrej komuny. Ostatni dobry akt prawny to dawna 150tka ( dotycząca naszej branży) potem było już coraz gorzej.

  7. KO

    KO   31 sierpnia 2017, 16:21

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Z wypowiedzi pana Cyryla widać, że wypowiada się na temat, o którym widocznie nie przeczytał. Zapraszam: http://naukajazdy.leadmaker.pl/opuokp/

  8. Cyryl

    Cyryl   31 sierpnia 2017, 11:15

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    problem tkwi w tym, że im więcej aktów prawnych, tym bardziej ludzie się w nich gubią. w tej chwili kandydat na prawo jazdy kat. B powinien opanować: Ustawę - PoRD, rozporządzenie w sprawie znaków, rozporządzenie w sprawie warunków i ta nieszczęsną UoKP. powinna ona określać jakie mamy kategorie prawa jazdy, do czego uprawniają i określa ograniczenia wiekowe, ale okazuje się, że jest są to art. od 1 do 9 i to kiedyś było w PoRD. a w Uo KP wszystkich jest 139, mamy tu o wydawaniu tych dokumentów, ich wymianie, o szkoleniu kandydatów i osób już posiadających uprawnienia, o zmianach w przepisach, o badaniach. trudno więc wymagać, aby przeciętny posiadacz prawa jazdy kiedykolwiek zajrzał do tego aktu prawnego. jeżeli zostanie jeszcze rozbudowany, stanie się jeszcze bardziej obcy i martwy. jeżeli dzisiaj spytamy przeciętnego kierowcy do czego uprawnia kat. B+E lub co to jest B-96 odpowie równie wyczerpująco co na pytanie o ilość helu na Merkurym.

  9. obserwujacy

    obserwujacy   31 sierpnia 2017, 10:59

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Bardzo fajna inicjatywa... zamiast krytykować, sami moglibyście zrobić coś takiego... miejsce gdzie można dyskutować o poszczególnych zapisach... a nie jęczeć później, że źle, brak przecinka, nieuwzględnione argumenty środowiska. Zwłaszcza przy tajnych zespołach i tajnych grupach należałoby zrobić co, żeby móc narzekać

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.