Dagmara Romanowicz. Zmiany, zmiany, zmiany… Dla kogo i w jakim celu?

/ /

Dagmara Romanowicz. Zmiany, zmiany, zmiany… Dla kogo i w jakim celu?

Data publikacji: 11 sierpnia 2021, 13:08
Dagmara Romanowicz. Zmiany, zmiany, zmiany… Dla kogo i w jakim celu? Dagmara Romanowicz, współwłaścicielka Ośrodka Szkolenia Kierowców „POLDEK” w Gdańsku (fot

         Zmiany - tak! Zmiany – mądre, po konsultacji ze środowiskiem szkoleniowców, z dużymi OES.

         Wiele z proponowanych reform jest potrzebnych, nie ma co z tym dyskutować. Świat się zmienia, ludzie się zmieniają, sposób szkoleń również powinien się do tego dostosować. 

         Od lat jestem oburzona deregulacją zawodu Instruktora nauki jazdy. Czy ten fakt naprawdę nikomu nie przeszkadza?

         W nowym projekcie jest mowa o tym, aby kierowca zawodowy po 10 latach pracy jako kierowca międzynarodowy mógł zostać Instruktorem kategorii C lub D.

         Szanuje pracę kolegów transportowców i to bardzo. Natomiast nie rozumiem, w czym jest lepszy kierowca międzynarodowy od lokalnego ? Znowu dzieli się kolejne środowisko? Projekt wskazuje, aby osoby bez jakiekolwiek doświadczenia w pracy jako instruktor nauki jazdy kat. B (i generalnie jako szkoleniowiec), z racji bycia kierowcą międzynarodowym uzyskiwali „specjalne namaszczenie” w postaci uprawnień instruktora. Z jakiego powodu? 

         Mam nieodparte wrażenie, iż jako środowisko szkoleniowe – wypowiadam się w tym miejscu jako przedsiębiorca, znowu dostajemy pałka po plecach. Dlaczego?

         Jak wiadomo za kilka lat będziemy zmuszeni do zakupienia na kategorie C+E ciągnika siodłowego z naczepą. Nie dano nam, ani kursantom możliwości pracy na obecnym sprzęcie. Sam kursant nie będzie miał prawa wyboru innego zestawu niż ten z ciągnikiem siodłowym, dlaczego?

         Wspomniana zmian wiąże się z powiększeniem placu manewrowego, co za tym idzie jesteśmy zmuszeni jako duże OSK do kolejnych inwestycji. Co mamy w zamian?

         Kontrole, kontrole i jeszcze raz kontrole. Czy to ma nas jako środowisko motywować, czy powodować nasz strach?

         Tak jak wspominałam na początku, jesteśmy otwarci na te zmiany, które pomogą w poprawie jakości szkoleń, ale przede wszystkim te, które będą z nami konsultowane.

          Ze szkoleniowym pozdrowieniem dla wszystkich koleżanek i kolegów.

Dagmara Romanowicz

Ośrodek Szkolenia Kierowców POLDEK

* * *

Komunikat Prezesa Rady Ministrów. 10.8.2021:

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury.

Projekt dostosowuje polskie prawo do rozwiązań obowiązujących w Unii Europejskiej. Chodzi m.in. o umożliwienie prowadzenia szkoleń dla kierowców zawodowych w formie e-learningu oraz wydawanie nowego dokumentu w postaci karty kwalifikacji kierowcy. Ponadto, wprowadzono zmiany dotyczące m.in. szkolenia kierowców zamierzających lub wykonujących przewóz drogowy, nadzoru nad ośrodkami szkolenia oraz procedury uzyskiwania prawa jazdy i zawieszania uprawnień do kierowania pojazdami.

Szkolenia on-line dla kierowców zawodowych

* Kierowcy zawodowi będą mieli możliwość odbycia kursów kwalifikacyjnych i szkoleń okresowych z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu (e-learning).

* Aby ograniczyć ewentualne nieprawidłowości w szkoleniu, formę on-line będzie można stosować dopiero po uzyskaniu zgody wojewody wydawanej na wniosek przedsiębiorcy.

* Zgodę będzie mógł otrzymać ośrodek szkolenia, który odpowiednio długo prowadzi działalność i spełnia dodatkowe wymagania dotyczące posiadanej infrastruktury i kadry wykładowej. Służy to umożliwieniu korzystania z e-learningu jedynie sprawdzonym ośrodkom szkolenia, które poprzez nieprzerwaną kilkuletnią działalność będą dawać gwarancję prowadzenia szkolenia on-line w sposób rzetelny i zgodny z prawem. Dodatkowo, ośrodki te będą musiały przeprowadzać metodą tradycyjną zajęcia nieobjęte e-learningiem.

Pozostałe rozwiązania

* Podniesiona zostanie efektywność szkolenia kierowców zamierzających lub wykonujących przewóz drogowy.

* Chodzi w szczególności o ograniczenie lub zminimalizowanie fikcyjnego stwierdzania obecności kierowców w dokumentacji szkoleniowej.

* Do kursu kwalifikacyjnego i szkolenia okresowego będzie mogła przystąpić osoba, która posiada profil kierowcy zawodowego. Będzie go wydawał starosta albo prezydent miasta na prawach powiatu. Po zakończeniu kursu kwalifikacyjnego i szkolenia, kierownik ośrodka szkolenia będzie odpowiednio uzupełniał profil kandydata na kierowcę. Nastąpią także zmiany w raportowaniu o rozpoczętych i przeprowadzonych kursach oraz szkoleniach.

* Ustanowiony zostanie nowy dokument – będzie to karta kwalifikacji kierowcy potwierdzająca uprawnienia do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy. Rozwiązanie to będzie dotyczyć tych kierowców, którym nie można wydać prawa jazdy ze względu na niespełnienie warunku zamieszkania na terytorium Polski.

* Wprowadzono możliwość cofnięcia świadectwa kwalifikacji zawodowej. Nastąpi to po stwierdzeniu przez wojewodę wydania świadectwa niezgodnie ze stanem faktycznym. Rozszerzono także zakres danych gromadzonych w centralnej ewidencji kierowców o m.in. świadectwa kwalifikacji zawodowej, które zostały cofnięte.

* Uproszczono i zwiększono przejrzystość zasad przeprowadzania testu kwalifikacyjnego – m.in. przeniesiono przeprowadzanie testów kwalifikacyjnych od wojewodów do wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego.

* Wprowadzono ułatwienia w wykonywaniu przewozu drogowego dla niektórych kierowców. Chodzi o zwolnienie ich z konieczności wykonywania nadmiarowych badań lekarskich i psychologicznych.

Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.

 

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.