30 stycznia 2020 r. opublikowany został projekt ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (UC18). Rozszerzający i doprecyzowujący, zgodnie z dyrektywą 2018/645, zakres wyłączeń spod stosowania przepisów dyrektywy 2003/59/WE Parlamenty Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób oraz innych zmian. To ważne zmiany. Dziś stanowisko PSITJ. (jm)
Polskie Stowarzyszenie Instruktorów Techniki Jazdy o projekcie zmian ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw z dnia 30.01.2020
Mając na uwadze podniesienie poziomu bezpieczeństwa drogowego nasza organizacja popiera większość pomysłów zamieszczonych w projekcie. Poniżej zamieszczamy nasz komentarz do istotnych jej zapisów związanych z efektywnością szkoleń kierowców oraz nadzoru nad ośrodkami.
- Możliwość szkolenia przez Ośrodki Szkolenia zajęć w formie tradycyjnej lub e-learningowej, możliwość realizacji zajęć teoretycznych w dowolnym miejscu (poza salą szkoleniową ośrodka). Idea realizacji szkoleń za pomocą nowoczesnych technik komputerowych tj. e-learning to możliwość realizacji programu szkolenia na odległość w dowolnym czasie i miejscu. PSITJ popiera tego typu rozwiązanie, jednocześnie zwracając uwagę na lepszą dostępność do kursu oraz oszczędność czasu. Nie można samej metody i formy szkolenia określać jako negatywną. Ważniejsza będzie wartość merytoryczna i jakość materiałów zamieszczonych na platformie, zabezpieczenie ram czasowych poszczególnych modułów, możliwość konsultacji z instruktorem prowadzącym szkolenie przez platformę.
- Możliwość wykorzystania metody e-learningu tylko dla ośrodków szkolenia spełniających dotykowe kryteria, po otrzymaniu zgody. Brak akceptacji prowadzenia tylko i wyłącznie szkoleń w formie e-learningowej dla ośrodków oraz brak możliwości zlecenia szkolenia innemu ośrodkowi. Kierunek jest właściwy i wyeliminuje ośrodki nastawione tylko na szkolenia zewnętrzne bez posiadania odpowiedniej kadry instruktorskiej oraz zaplecza technicznego.
- Określono zakres dodatkowych danych gromadzonych w centralnej ewidencji kierowców w postaci wydanych i cofniętych świadectw kwalifikacji zawodowej, kart kwalifikacji kierowcy oraz zgód na prowadzenie szkolenia w formie nauczania na odległość z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu. To konieczna zmiana do stosowania dokładniejszej kontroli.
- Wprowadzenie dodatkowych obowiązków na ośrodki szkolenia oraz wprowadzenie oświadczenia składanego przez kierownika pod groźbą odpowiedzialności karnej. Uważamy jest to właściwy i jedyny słuszny kierunek by wyeliminować fikcyjne szkolenia okresowe oraz patologię szkoleń transportowych.
- Nałożenie na przedsiębiorców wykonujących przewóz drogowy obowiązku stworzenia warunków organizacyjnych, umożliwiających kierowcy ukończenie szkolenia okresowego. Całkowicie popieramy ten pomysł z uwagi na naciski przedsiębiorców na ośrodki szkolenia i kierowców w celu przyspieszenia szkolenia okresowego lub realizacja fikcyjnego szkolenia. Często przedsiębiorcy tłumaczą się zawartymi kontraktami, ich kierowcy nie mogą wziąć wolnego na czas szkolenia, ponieważ pracy jest za dużo a na przestoje nie mogą sobie pozwolić.
- Realizacja testu na kwalifikacje przez WORD. Na dzień dzisiejszy jest to jedyna słuszna organizacja która może w rzetelny sposób egzaminować kierowców. Dodatkowo popieramy ze względu na dotychczasową patologię systemu gdzie komisja egzaminacyjna przeprowadzająca egzamin na kwalifikację w przyszłości kontrolowała ten sam ośrodek szkolenia.
- Jednolita baza pytań egzaminacyjnych i docelowa elektroniczna forma testu. Zdecydowanie popieramy szczególnie w dobie rozwiniętej cyfryzacji i komputeryzacji.
- Podniesienie nadzoru kontroli ośrodków szkolenia przez współpracę służb związanych z transportem drogowym i wydawania uprawnień. Porównywanie czasu pracy kierowców z terminami i czasem szkoleń okresowych. Wzmożona kontrola i współpraca organów państwowych pozwoli na szybkie wyeliminowanie ośrodków prowadzących fikcyjne szkolenia. Całkowicie popieramy pomysł tego typu kontroli krzyżowych.
Uważamy, że to jedne z lepszych zmian i projektów poprawy BRD oraz zasad funkcjonowania poszczególnych podmiotów jakie mieliśmy okazję komentować. Oczywiście jeszcze wiele do zrobienia, ale wreszcie Ktoś w Ministerstwie zaczyna widzieć to tak jak należy. Gratulujemy i oby w tak przemyślany sposób następowały zmiany w innych sektorach branży.
Zarząd PSITJ