Egzaminatorzy o projekcie

Data publikacji: 7 maja 2019, 11:47
Egzaminatorzy o projekcie
7
fot. L-instruktor /archiwum

Na skrzynkę redakcji L-instruktora trafił dokument zawierający opinię Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ "Solidarność" w WORD, zrzeszającej egzaminatorów, na temat projektu rozporządzenia ws. egzaminowania.

Przedstawiciele Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ Solidarność Region Ziemia Łódzka nr 1165 w WORD, opracowali stanowisko zgłoszone w ramach opiniowania projektu rozporządzenia w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach.

W dokumencie zawarta jest merytoryczna ocena proponowanych zmian. Projekt co do zasady, oceniamy pozytywnie - czytamy w tekście sygnowanym przez Radosława Banaszkiewicza. Autor wskazuje jednakowoż na pewne nieścisłości, proponując jednocześnie rozwiązania, które mogłyby je wyeliminować. Wśród jednoznacznych sugestii m.in. apel o całkowite uniezależnienie egzaminatorów od WORDów.

Nie zabrakło też wątpliwości wyrażonych postawionymi w podsumowaniu pytaniami. Wśród nich m.in. o postępowanie w przypadku spóźnienia kandydata na egzamin lub nieobecności egzaminatora w pracy.

Zapraszamy do lektury

Egzaminator na podstawie art. 63 ust. 1 pkt 4 ustawy o kierujących pojazdami jest obowiązany do bezstronnego i rzetelnego wykonywania obowiązków. Ta klauzula generalna ma na celu realizowanie określonych, pożądanych, wartości aksjologicznych ale niestety obecnie brak jest przepisów prawnych, które gwarantowały, że te wartości będą realizowane. Głównym celem Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, nie może być ilości przeprowadzonych egzaminów i jak największe wpływy finansowe.

Jako związek zawodowy, wielokrotnie występowaliśmy do rożnych organów państwa z inicjatywą zmiany obowiązujących przepisów w celu umożliwienia wykonywanie obowiązków przez egzaminatorów w sposób bezstronny i rzetelny.  Nagłaśnialiśmy liczne negatywne działania Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, które kierując się osiąganiem maksymalnych zysków, nie wypełniały swoich obowiązków.

Projekt co do zasady, oceniamy pozytywnie. Regulacje zawarte w ust 3 § 13 projektu nie są precyzyjne i dlatego proponujemy wprowadzenie zmian w projekcie. Zmiany te ostatecznie uniemożliwią  WORD-om  organizowania egzaminów bez poszanowania pracy egzaminatorów i zapewnienia komfortu dla osób przystępujących do tych egzaminów. Propozycje nasze dotyczą doprecyzowania ilości egzaminów, jaką może przeprowadzić egzaminator, w określonym czasie, na daną kategorię prawa jazdy. Zmiany te są konieczne, ponieważ egzaminy na każdą kategorię są inne, mają swoją specyfikę i rożne czasy na ich przeprowadzenie.

Proponujemy zmianę w ust. 3 § 13 projektu:

„3) egzaminatorowi przydziela się:

- nie więcej niż osiem części praktycznych egzaminów państwowych na kategorię „B” i „B1” „A” i „A1” „A2” oraz AM  prawa jazdy w ciągu doby i maksymalnie jedną część praktyczną egzaminu państwowego w ciągu godziny;
- nie więcej niż sześć części praktycznych egzaminów państwowych na kategorię „C” i „C1” „D” i „D1” „B+E” „T” prawa jazdy w ciągu doby i maksymalnie jedną część praktyczną egzaminu państwowego w ciągu godziny i piętnastu minut;
- nie więcej niż pięć części praktycznych egzaminów państwowych na kategorię „C+E” i D+E prawa jazdy w ciągu doby i maksymalnie jedną część praktyczną egzaminu państwowego w ciągu godziny czterdziestu pięciu minut;

Apelujemy również o wprowadzenie dalej idących zmian i całkowite uniezależnienie egzaminatora od jednostki organizującej egzaminy. Dotychczasowa praktyka udowodniła, że egzaminator zatrudniony przez Dyrektora WORD nie gwarantuje, że przeprowadzane egzaminy są realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami i oczekiwaniami społecznymi. Poza możliwością planowania ilości przeprowadzanych egzaminów, dyrektorzy WORD mają możliwość, jako pracodawca, wydawania poleceń egzaminatorom. Polecenia te często dotyczą procedury stosowania prawa przez egzaminatora i zmierzają do narzucanie wykładni przepisów prawnych. Zmiana w 2016 roku § 16 rozporządzenia w sprawie egzaminowania (...) umożliwiła egzaminatorom  samodzielne podejmowanie  decyzji. Zniesiony został obowiązek przerywania egzaminu, ze skutkiem negatywnym, przy jednostkowym błędzie i zastąpiono ten obowiązek uprawnieniem do podjęcia decyzji przez egzaminatora. Niestety interpretacje § 16 dokonywane przez niektórych dyrektorów WORD doprowadziły do tego, że wielu egzaminatorów nie zastanawia się, czy pojedynczy błąd, świadczy o braku umiejętności bezpiecznego i nie utrudniającemu innym zachowania się na drodze, czy może jest błędem takim, jaki może się zdarzyć każdemu doświadczonemu i bezpiecznie jeżdżącemu kierowcy. Ministerstwo Infrastruktury wydało interpretację potwierdzającą, że egzaminator nie jest już obowiązany zawsze przerywać egzamin, a pomimo to niektórzy dyrektorzy WORD-ów narzucają egzaminatorom inną interpretację tego przepisu. Przykładem interpretacji dyrektora WORD jest artykuł w Dzienniku Zachodnim: https://dziennikzachodni.pl/jak-zdac-prawo-jazdy-paragraf-16-daje-mozliwosc-interpretacji-mowi-dyr-janusz-kuwak-z-word/ar/11463088

W związku z paragrafem 11 i 13. Pragniemy zapytać co w przypadku zaistnienia wydarzeń losowych, na które ośrodek egzaminowania nie ma wpływu:

- spóźnienia się osoby egzaminowanej na egzamin?
- nieobecności egzaminatora w pracy, lub konieczności wyjścia wcześniej z ważnych przyczyn?
- opóźnienia wynikającego z przedłużenia się czasu trwania egzaminu praktycznego powyżej godziny, awarii pojazdu egzaminacyjnego lub urządzenia rejestrującego wymuszającej wymianę pojazdu na sprawny, kolizji na mieście, chwilowej przerwie w dostawie prądu do Ośrodka, lub innych wydarzeń losowych?

Z wyrazami szacunku
Radosław Banaszkiewicz

Komentarze

  1. Cyryl

    Cyryl   14 maja 2019, 05:19

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    w razie awarii pojazdu egzaminacyjnego na kat. B podstawiane jest inne auto, bo tych pojazdów jest więcej i tu nie ma żadnych kłopotów. natomiast w razie awarii pojazdu kategorii wyższej, które są jedyne, WORD ma podpisaną umowę z jakimś OSK i oni mają w określonym czasie podstawić pojazd.

  2. Balthier

    Balthier   14 maja 2019, 02:54

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    NagasakiAwaria samochodu wrzucona do worka z wybuchem bomby nuklearnej... to żeś błysnął Podałem głupi przykład na głupie pytanie! Bo co to za pytanie... co w razie awarii samochodu WORD (których to aut nie powinno być swoją drogą) ? A co się dzieje dzisiaj w takim wypadku? Zdający czeka nawet do 2 godzin albo i lepiej!!! Jest traktowany jak szmata! Czy ktoś mu coś rekompensuje za to? To nawet jak samolot się spóźni o co najmniej 2 godziny to klientowi się należy 100% zwrotu kosztu biletu!! + odszkodowania od 250€ do 600€ (chyba, że lot się nie odbył przez jakieś nadzwyczajne okoliczności w całości niezawinione przez przewoźnika).

  3. Nagasaki

    Nagasaki   8 maja 2019, 20:09

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Balthier"nieobecności egzaminatora w pracy, lub konieczności wyjścia wcześniej z ważnych przyczyn?"- Oczywiście i naturalnie takie sytuacje się zdarzają i nie można mieć pretensji. Ale wtedy to zdający powinien być gratyfikowany i mieć kolejny termin za darmo albo tańszy. Zapewne takie sytuacje nie zdarzają się nagminnie, więc WORD bardzo nie zbiednieje. "opóźnienia wynikającego z przedłużenia się czasu trwania egzaminu praktycznego powyżej godziny, awarii pojazdu egzaminacyjnego lub urządzenia rejestrującego wymuszającej wymianę pojazdu na sprawny, kolizji na mieście, chwilowej przerwie w dostawie prądu do Ośrodka, lub innych wydarzeń losowych?"- Proponuję jeszcze pytanie: "A co w razie wybuchu bomby nuklearnej?" "Niszczycielskiego tornada?". Przecież to też są bądź co bądź możliwe i nie dające się wykluczyć zagrożenia przebiegu egzaminów. Awaria samochodu wrzucona do worka z wybuchem bomby nuklearnej... to żeś błysnął

  4. Balthier

    Balthier   8 maja 2019, 02:34

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    "nieobecności egzaminatora w pracy, lub konieczności wyjścia wcześniej z ważnych przyczyn?"- Oczywiście i naturalnie takie sytuacje się zdarzają i nie można mieć pretensji. Ale wtedy to zdający powinien być gratyfikowany i mieć kolejny termin za darmo albo tańszy. Zapewne takie sytuacje nie zdarzają się nagminnie, więc WORD bardzo nie zbiednieje. "opóźnienia wynikającego z przedłużenia się czasu trwania egzaminu praktycznego powyżej godziny, awarii pojazdu egzaminacyjnego lub urządzenia rejestrującego wymuszającej wymianę pojazdu na sprawny, kolizji na mieście, chwilowej przerwie w dostawie prądu do Ośrodka, lub innych wydarzeń losowych?"- Proponuję jeszcze pytanie: "A co w razie wybuchu bomby nuklearnej?" "Niszczycielskiego tornada?". Przecież to też są bądź co bądź możliwe i nie dające się wykluczyć zagrożenia przebiegu egzaminów.

  5. Balthier

    Balthier   8 maja 2019, 02:19

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    "spóźnienia się osoby egzaminowanej na egzamin?"- Ja już naprawdę nie mam pojęcia co to w ogóle za pytanie? Jeśli osoba zdająca się spóźni na egzamin ustalony na konkretną godzinę.... to winna stracić ten egzamin i pieniądze. A egzaminator będzie miał godzinę na rozwiązywanie krzyżówek, itp. Egzaminatora powinny dotyczyć jakieś zasady.....Ale... Zdającego również!

  6. kuku

    kuku   7 maja 2019, 12:15

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    a podstawienie samochodu z osk? 140zł czyli tyle co egzamin praktyczny gdzie word nie ponosi żadnych kosztów!!!

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.