Egzaminy z czujnikami i kamerami

/ /

Egzaminy z czujnikami i kamerami

Data publikacji: 2 lipca 2019, 11:54
Egzaminy z czujnikami i kamerami
Wyświetlacz kamery i czujników cofania - Skoda /fot. L-instruktor; archiwum

Wchodzące właśnie w życie "rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami (...)" otwiera możliwość stosowania kamer i czujników cofania w pojazdach egzaminacyjnych.

Do tej pory samochody wyposażone w "urządzenia wspomagające", nie mogły być wykorzystywane do egzaminowania. O problemie wspominał m.in. w swojej interpelacji (nr 29479) poseł Mirosław Suchoń, pisząc:

W związku z faktem, iż przepisy dopuszczają stosowanie nowych rozwiązań w pojazdach używanych do szkolenia kierowców, a wytyczne dotyczące procesu egzaminowania już nie, to skutkuje to de facto niewłaściwym przygotowaniem przyszłego kierowcy do egzaminu. Rozbieżności te dodatkowo uniemożliwiają udostępnienie pojazdu ośrodka szkolenia na potrzeby przeprowadzenia egzaminu państwowego (…), a to z kolei jest źródłem niepotrzebnych konfliktów pomiędzy ośrodkami szkolenia a ośrodkami ruchu drogowego. (…) Innym problemem jest zakup przez ośrodki egzaminacyjne pojazdów, które na rynku nie są oferowane. Zakup pojazdu na zamówienie wiąże się z szeregiem komplikacji, począwszy od ograniczenia konkurencji wśród dostawców, na kwestiach finansowych skończywszy. Niejednokrotnie operacja ta będzie bardzo trudna lub wręcz niemożliwa do wykonania.

W odpowiedzi na powyższe zapytanie, resort infrastruktury deklarował wprawdzie rozważenie dopuszczenia czujników parkowania i kamer cofania do pojazdów egzaminacyjnych, zauważając jednakowoż, że: 

W związku z dynamicznym rozwojem tych systemów trwa dyskusja nad umożliwieniem dopuszczenia pojazdów wyposażonych w te systemy do użytku podczas części praktycznej egzaminu państwowego. Wiąże się to jednak z szerszym problemem związanym przede wszystkim z brakiem unifikacji w sposobie działania i uruchamiania poszczególnych systemów u różnych producentów pojazdów.

Najwyraźniej problemy, o których w odpowiedzi na interpelację wspomniało ministerstwo, nie okazały się przeszkodą do umożliwienia stosowania pojazdów wyposażonych m.in. w kamery cofania na egzaminach. Oto lista udogodnień, które zgodnie z treścią najnowszego rozporządzenia ws. egzaminowania, nie są już traktowane jako pomoc w wykonaniu zadań egzaminacyjnych:

§ 32.
Ust. 2

Za urządzenie stanowiące pomoc w wykonaniu zadań egzaminacyjnych nie uznaje się pojazdu egzaminacyjnego wyposażonego w:
1) czujniki parkowania;
2) tylną kamerę cofania;
3) lusterka automatycznie opuszczające się podczas cofania;
4) system wspomagania ruszania pod górę - w przypadku jeżeli system ten nie uruchamia się po zaciągnięciu albo uruchomieniu hamulca postojowego.

Warto zauważyć, że obowiązujące dotychczas obostrzenia, nigdy nie dotyczyły pojazdów stosowanych w szkoleniu. Stąd możliwa, choć stosunkowo rzadko wykorzystywana opcja podstawiania pojazdów OSK na egzamin, może się stać bardziej popularna.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.