Egzaminy z czujnikami i kamerami

/ /

Egzaminy z czujnikami i kamerami

Data publikacji: 2 lipca 2019, 11:54
Egzaminy z czujnikami i kamerami
11
Wyświetlacz kamery i czujników cofania - Skoda /fot. L-instruktor; archiwum

Wchodzące właśnie w życie "rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami (...)" otwiera możliwość stosowania kamer i czujników cofania w pojazdach egzaminacyjnych.

Do tej pory samochody wyposażone w "urządzenia wspomagające", nie mogły być wykorzystywane do egzaminowania. O problemie wspominał m.in. w swojej interpelacji (nr 29479) poseł Mirosław Suchoń, pisząc:

W związku z faktem, iż przepisy dopuszczają stosowanie nowych rozwiązań w pojazdach używanych do szkolenia kierowców, a wytyczne dotyczące procesu egzaminowania już nie, to skutkuje to de facto niewłaściwym przygotowaniem przyszłego kierowcy do egzaminu. Rozbieżności te dodatkowo uniemożliwiają udostępnienie pojazdu ośrodka szkolenia na potrzeby przeprowadzenia egzaminu państwowego (…), a to z kolei jest źródłem niepotrzebnych konfliktów pomiędzy ośrodkami szkolenia a ośrodkami ruchu drogowego. (…) Innym problemem jest zakup przez ośrodki egzaminacyjne pojazdów, które na rynku nie są oferowane. Zakup pojazdu na zamówienie wiąże się z szeregiem komplikacji, począwszy od ograniczenia konkurencji wśród dostawców, na kwestiach finansowych skończywszy. Niejednokrotnie operacja ta będzie bardzo trudna lub wręcz niemożliwa do wykonania.

W odpowiedzi na powyższe zapytanie, resort infrastruktury deklarował wprawdzie rozważenie dopuszczenia czujników parkowania i kamer cofania do pojazdów egzaminacyjnych, zauważając jednakowoż, że: 

W związku z dynamicznym rozwojem tych systemów trwa dyskusja nad umożliwieniem dopuszczenia pojazdów wyposażonych w te systemy do użytku podczas części praktycznej egzaminu państwowego. Wiąże się to jednak z szerszym problemem związanym przede wszystkim z brakiem unifikacji w sposobie działania i uruchamiania poszczególnych systemów u różnych producentów pojazdów.

Najwyraźniej problemy, o których w odpowiedzi na interpelację wspomniało ministerstwo, nie okazały się przeszkodą do umożliwienia stosowania pojazdów wyposażonych m.in. w kamery cofania na egzaminach. Oto lista udogodnień, które zgodnie z treścią najnowszego rozporządzenia ws. egzaminowania, nie są już traktowane jako pomoc w wykonaniu zadań egzaminacyjnych:

§ 32.
Ust. 2

Za urządzenie stanowiące pomoc w wykonaniu zadań egzaminacyjnych nie uznaje się pojazdu egzaminacyjnego wyposażonego w:
1) czujniki parkowania;
2) tylną kamerę cofania;
3) lusterka automatycznie opuszczające się podczas cofania;
4) system wspomagania ruszania pod górę - w przypadku jeżeli system ten nie uruchamia się po zaciągnięciu albo uruchomieniu hamulca postojowego.

Warto zauważyć, że obowiązujące dotychczas obostrzenia, nigdy nie dotyczyły pojazdów stosowanych w szkoleniu. Stąd możliwa, choć stosunkowo rzadko wykorzystywana opcja podstawiania pojazdów OSK na egzamin, może się stać bardziej popularna.

Komentarze

  1. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   5 lipca 2019, 07:27

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Ps. Kawę mam w termosie, a pogaduchy uskuteczniam w czasie "okienek"

  2. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   5 lipca 2019, 07:25

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Czyli problem jest w instruktorach, a nie w placu. Rozsądne dysponowanie czasem przeznaczonym na ćwiczenia na placu przekłada się na mniej straconego czasu na manewru w ruchu drogowym. Naprawdę trudno mi sobie przypomnieć, kiedy ktoś mi oblał na placu. I nie siedzę tam godzinami. W czasie kursu pi razy oko spędzam na nim około 1,5 godziny. Za to w ruchu drogowym wykorzystując umiejetności z placu np nauka parkowania zajmuje ok 10 min. Zawracanie z użyciem wstecznego zazwyczaj wychodzi za pierwszym razem, gdy trzeba wjechać tyłem w tzw infrastrukturę-to wynika z umiejetności jazdy tyłem na tzw czuja. Inaczej wygląda nauka w warunkach placowych, a inaczej pod naciskiem tzw "normalnych" kierowców. Jak się coś umie, to "normalny" kierowca już nie wywołuje stresu.

  3. ABCDE

    ABCDE   4 lipca 2019, 22:33

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    chcecie więcej takich "miszczów" kierownicy? https://www.youtube.com/watch?v=bbdcy0vnCr0 to zlikwidujcie plac...

  4. Balthier

    Balthier   4 lipca 2019, 20:56

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Robert vel Szerszon... Bądźmy szczerzy, każdy wie, że plac manewrowy OSK to dla instruktora możliwość rozprostowania kolan, wypicia kawy, pogadania z kolegami po fachu jeśli też akurat są na placu, etc. Instruktorzy ciągną na ten plac jak tylko mogą, nie jest to tajemnica. Dla instruktora to oczywiście pozytyw. Ale patrząc z czysto praktycznego punktu widzenia to dla kursanta negatyw bo o wiele więcej mu daje jazda na mieście. Ja bym to tak widział... Instruktor ćwiczy z kursantem plac aż uzna, że ten plac opanował. Później już tylko jazda po mieście. Najwyżej przed egzaminem jeszcze godzina na placu dla zasady. Na egzaminie placu nie ma.

  5. Moni

    Moni   4 lipca 2019, 19:06

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Plac jest bardzo potrzebny, to jedyne miejsce gdzie egzaminator jest poza pojazdem, a co osoba egzaminowania może uczynić nie panując nad pojazdem to mamy niedawny przykład śmiertelnego najechania. Przebywanie egzaminatora w pojeździe na placu manewrowym to droga do korupcji.

  6. WL

    WL   4 lipca 2019, 14:19

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Dyskusja trwa od lat ,rządzący tkwią status qwo (z różnych przyczyn) , środowisko jest podzielone bo zdaje sobie sprawę,że zniesie placu to tak jak w przypadku Word zabicie kury, która znosi złote jaja. Ale my wszyscy wiemy ,że mechanizm szkolenia i egzami owania jest wadliwy i to na tyle że czas na konkretne i rewolucyjne zmiany.

  7. Do Pana Roberta

    Do Pana Roberta   4 lipca 2019, 00:13

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Drogi Panie Robercie. Naprawdę Pan sądzi,ze czas spędzony na placu manewrowym nie lepiej wykorzystać w ruchu (realnym) drogowym ? Cała Europa odeszła od tego archaizmu. Strach przed likwidacją tego manewru z pewnością tkwi przed obawą "nowego" ,z pewnością finanse WORD (jak i OSK) obniżą się , a i wiele instruktorów straci wolne chwilę żeby kawkę w kanciapie wypić :-)

  8. Stary kierowca

    Stary kierowca   3 lipca 2019, 23:36

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Plac manewrowy powinien być elementem wstępnego szkolenia, a nie egzaminowania. Teraz służy do oblewania i niczego więcej. Egzaminowanie powinno odbywać się, tak jak w Wielkiej Brytanii, w ruchu wg wskazań nawigacji. Egzaminator obserwuje i ocenia, i nic więcej.

  9. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   3 lipca 2019, 15:51

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Plac manewrowy jest bezsensowny dla tych, którzy mają duży problem z przełożeniem manewrów na placu w ruch drogowy. Bezpieczniej jest przećwiczyć podstawy na placu, aby później w ruchu drogowym zastosować zdobyte umiejętności. Ale do tego trzeba mieć trochę wyobraźni, czego anonimowi userzy odczuwają zdecydowane braki.

  10. Essen

    Essen   2 lipca 2019, 22:01

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    No brawo. Super. Kamera czy czujnik nie zaparkuje za delikwenta ale znacznie ułatwi. Szczególnie na tym bezsensownym placu manewrowym

  • 1 (current)
  • 2

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.