Elżbieta Kapałka. Szkolenia okresowe w formie e-learningu

/ /

Elżbieta Kapałka. Szkolenia okresowe w formie e-learningu

Data publikacji: 19 maja 2020, 11:42

Pytanie: Mamy niełatwy czas dla nas wszystkich, a dla kierowców komunikacji miejskiej chyba specjalnie. Od lat brakuje pracowników w firmach transportowych, dziś obserwujemy, iż ośrodki szkolenia kierowców zaczynają szukać instruktorów. MZA sp. z o.o. skutecznie zachęca do podjęcia pracy w zawodzie kierowcy autobusu. Kusicie warunkami pracy, szkoleniami itd.?

Odpowiada Elżbieta Kapałka (kierownik Ośrodka Szkolenia Kierowców MZA Warszawa): Spółka proponuje udział w szkoleniu indywidualnie, ze środków finansowych własnych osoby szkolonej, jednak z możliwością rozłożenia tych kwot na raty do zakończenia szkolenia lub z pozyskaniem przez kandydata środków finansowych z Urzędu Pracy. Osoby bezrobotne i poszukujące pracy wspieramy w uzyskaniu dofinansowania. Osobom, które: są zarejestrowane w urzędzie pracy, jako osoby bezrobotne lub poszukujące pracy; uzyskały orzeczenie lekarskie i psychologiczne o braku przeciwwskazań zdrowotnych do pracy na stanowisku kierowcy autobusu; uzyskały Profil Kandydata na Kierowcę w Wydziale Komunikacji; złożyły w/w dokumenty e’mailem na adres szkolenia@mza.waw.pl wraz z kopią prawa jazdy i cv, uzyskały ocenę pozytywną w procesie rekrutacji - wydajemy im promesy zatrudnienia

Ośrodek Szkolenia w naszej Spółce, dysponuje taborem szkoleniowym typowym dla komunikacji miejskiej oraz pojazdów wykorzystywanych na egzaminie państwowym, zatrudniamy wykładowców – instruktorów nauki jazdy z doświadczeniem zarówno w komunikacji miejskiej, jak również szeroko rozumianym transporcie drogowym i przewozach na potrzeby własne. Zajęcia odbywają się na naszych placach manewrowych przy ul. Woronicza 29 (Mokotów) oraz przy ul. Włościańskiej 52 (Żoliborz – stacja Metra Marymont), w pobliżu miejsca egzaminowania Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego przy ul. Odlewnicza 8 w Warszawie.

Program szkolenia obejmuje również wykonywanie OC pojazdu nauki jazdy, w tym przejazd przez hale techniczne (kanał, myjnia itp.), czego nie oferuje żaden Ośrodek Szkolenia Kierowców.

Naszym kursantom służymy wsparciem nie tylko podczas kursów, ale również w okresie zatrudnienia w Spółce – już jako jej pracownikom.

Pytanie: Wciąż mamy stan epidemii, i wciąż szkolicie?

Odpowiada Elżbieta Kapałka (kierownik Ośrodka Szkolenia Kierowców MZA Warszawa): W okresie największych ograniczeń nie prowadziliśmy szkoleń. Od 28 kwietnia 2020 r. realizujemy szkolenia za pomocą platformy e-learningowej na podstawie umowy zawartej przez Spółkę MZA z Grupą IMAGE. Procedurę wyłonienia wykonawcy rozpoczęliśmy jeszcze w listopadzie 2019 r. W styczniu br. wystąpiliśmy z zapytaniem ofertowym do firm proponujących takie szkolenia. Na wykonawcę umowy wyłoniona została właśnie Grupa IMAGE.

Pytanie: Pani zdaniem – forma szkoleń przy użyciu e-learningu sprawdza się? Jedni mówią to nowoczesność, inni twierdzą, że tylko szkolenia tradycyjne są skutecznie?

Odpowiada Elżbieta Kapałka (kierownik Ośrodka Szkolenia Kierowców MZA Warszawa): Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. obecnie zatrudnia ponad 3500 kierowców. Decyzja o szkoleniach za pomocą platformy e-learningowej nie była łatwa, ponieważ żadna firma nie oferowała w gotowym produkcie zajęć typowych dla komunikacji miejskiej. Wyrażamy nadzieję, że podjęta współpraca umożliwi rozszerzenia poszczególnych modułów o tematykę typową dla prowadzonej działalności przewozowej pasażerów autobusami komunikacji miejskiej. W obecnej sytuacji rozwoju nowych technologii, które nasza firma wdraża w wielu dziedzinach (pojazdy LNG, CNG, hybrydy, elektryczne) szkolenie z wykorzystaniem technik internetowych wpisuje się w nowoczesność promowaną przez Spółkę. Tradycyjne formy szkolenia pozostały przy szkoleniu BHP kierowców autobusu.

Pytanie: Czyli dziś osoby biorące udział w szkoleniach muszą posiadać umiejętność posługiwania się komputerem? Czy korzystanie z komputerowych programów szkoleniowych stwarza im trudność?

Odpowiada Elżbieta Kapałka (kierownik Ośrodka Szkolenia Kierowców MZA Warszawa): Kierowcy autobusu zatrudnieni w Spółce kierują pojazdami wyposażonymi w systemy komputerowe, wciąż nowocześniejsze. W okresie wdrażania nowych technologii związanych z systemami łączności zainstalowanymi w autobusach kierowcy nauczyli się używać systemów informatycznych, poza tym w każdym Oddziale korzystają ze specjalnych kiosków, za pomocą których drukują potrzebne im dokumenty. Z kolei za pomocą sieci internetowej mają dostęp do tzw. „Wyprawki”, zapoznają się ze swoimi grafikami pracy, liniami komunikacyjnymi, na których będą wykonywać obowiązki.

Wykładowcy-instruktorzy nauki jazdy, zatrudnieni w firmie, chętnie wspierają ich w korzystaniu z platformy. Dla przykładu - na ponad 120. kierowców, którzy już rozpoczęli szkolenie tylko 3 osoby poprosiły o dodatkowe wsparcie, ponadto w dwóch przypadkach okazało się, że nastąpiły problemy z siecią internetową, a nie umiejętnością korzystania z komputera.

Pytanie: Pozostaniecie przy tym systemie szkolenia także w okresie po epidemii?

Odpowiada Elżbieta Kapałka (kierownik Ośrodka Szkolenia Kierowców MZA Warszawa): Zarząd Miejskich Zakładów Autobusowych Sp. z o.o. podjął decyzję, że pozostaniemy przy tej formie szkolenia po epidemii, jednakże moduły będą wymagały rozszerzenia o zakres działalności Spółki.

Pytanie: Miałam przyjemność zapoznania się z pracą ośrodka, z wyposażeniem sal wykładowych itd., poznałam wykładowców i instruktorów. Odniosłam wrażenie, że jesteście niezwykle zgranym zespołem, który z pasją realizuje swój cel działania. Szczęśliwi Ci, którzy kochają to co robią. Ilu instruktorów/wykładowców zatrudnia ośrodek?

Odpowiada Elżbieta Kapałka (kierownik Ośrodka Szkolenia Kierowców MZA Warszawa): Spółka została zarejestrowana w Urzędzie Wojewódzkim jako pierwsza na Mazowszu. Pod nr 01 widnieje nasz Ośrodek prowadzący szkolenie kierowców wykonujących przewozy drogowe rzeczy. Ja Ośrodkiem Szkolenia Kierowców kieruję od 10. lat. Obecnie zatrudniamy 12. wykładowców-instruktorów nauki jazdy, fachowców z bardzo bogatym doświadczeniem w komunikacji miejskiej i transporcie drogowym. Ponad połowa z tej grupy jest zatrudniona od 10 lat i więcej. Jeden z instruktorów pracuje w firmie 22. lata. W 2013 roku na emeryturę odszedł instruktor, który przepracował na tym stanowisku 38 lat, a w sumie 40 lat w Spółce. Niezwykłe historie opowiadał o okresie, kiedy kurs dla kierowcy autobusu (Dm) trwał ponad 150 godzin, dla osób, które nie posiadały kategorii B prawa jazdy. Niedawno odchodził na emeryturę jeden z tych kierowców, faktycznie nie posiadał kategorii B prawa jazdy i zapytał nas, gdzie warto ją zrobić, ponieważ do tej pory nie była mu potrzebna, na urlopy wyjeżdżał autobusami turystycznymi.

Oprócz instruktorów-wykładowców w szkoleniach wspierają nas pracownicy Nadzoru Ruchu, Pracowni Psychologii Pracy oraz Działu Bezpieczeństwa.

Pytanie: Ośrodek szkolenia przy MZA w Warszawie utworzony został w 1964 r. Czyli jesteście najstarszym ośrodkiem szkolenia (OS) w Polsce?

Odpowiada Elżbieta Kapałka (kierownik Ośrodka Szkolenia Kierowców MZA Warszawa): Oficjalny wpis w Prezydium Miasta Warszawy był dokonany w 1964 r. Być może starszym Ośrodkiem jest LOK.

W 2020 roku Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. obchodzą 100 lecie funkcjonowania firmy. Autobusy zostały uruchomione 100 lat temu ze względu na strajk motorniczych tramwajów i pozostaliśmy jako ta część działalności Miejskich Zakładów Komunikacyjnych, która dojeżdża tam, gdzie nie dojeżdżają tramwaje, a obecnie także metro.

Ze względu na epidemię zostały odwołane imprezy dla mieszkańców Warszawy związane z tą rocznicą.

Zachęcamy do sprawdzania informacji o planowanych działaniach firmy po zakończeniu epidemii. Program imprez jest naprawdę bogaty w ciekawostki o Spółce, ale także o Warszawie i jej mieszkańcach.

Pytanie: W kwietniu br. dowiedzieliśmy się, że MZA wchłonęła do spółki taksówki miejskie (MPT)? Taksówki stały się częścią floty MZA. Czy to oznacza, że będziecie teraz szkolili także taksówkarzy?

Odpowiada Elżbieta Kapałka (kierownik Ośrodka Szkolenia Kierowców MZA Warszawa): Rada m.st. Warszawy podjęła uchwałę o planowanym połączeniu Spółek od stycznia 2021 r. Żadnych szczegółów odnośnie szkoleń jeszcze nie znamy.

Pytanie: Ostatnio jeden z psychologów transportu mówił, że doświadczenie takich czasów jak stan epidemii wpłynie na wiele branż. Ci słabi, pasywni, jedynie oczekujący mogą nie przetrwać, ale wykształci się cenna grupa dynamicznie poszukujących rozwiązań. Jakie już macie doświadczenia?

Odpowiada Elżbieta Kapałka (kierownik Ośrodka Szkolenia Kierowców MZA Warszawa): Działalność Spółki uniemożliwia podejście pasywne do życia, pracownicy służą mieszkańcom Warszawy i okolic. Epidemia nie wywołała paniki wśród pracowników, nastawieni byli na działanie, nie zaobserwowaliśmy zwiększonego wykorzystywania zwolnień lekarskich przez kierowców.

Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. podjęły działania zmierzające do jak najlepszego zabezpieczenia kierowców poprzez wprowadzenie w autobusach stref wolnych od pasażerów. W związku z odejściem od sprzedaży biletów i wprowadzeniem biletomatów działających w autobusach kierowcy nie byli tak narażeni na kontakt z pasażerami jak kierowcy autobusów, realizujący przewozy w innych miastach Polski i przewozach międzymiastowych.

Dziękuję za rozmowę.

Pytała red. Jolanta Michasiewicz

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.