Głuchy kandydat na kierowcę kat. C

/ /

Głuchy kandydat na kierowcę kat. C

Data publikacji: 9 marca 2018, 10:37
Autor: Jolanta Michasiewicz (tygodnik@prwodrogowe.pl)
Głuchy kandydat na kierowcę kat. C
0
Piotr Makioła - instruktor nauki jazdy, właściciel OSK „ELMARK” w Chorzowie /fot. K. Chrobak

W Europie standard, u nas szansa. Jeżeli projekt zmian w ustawie o kierujących pojazdami dotyczący osób głuchych zostanie uchwalony, w proponowanym przez Komisję Infrastruktury kształcie, za kierownicą samochodu ciężarowego będzie mogła zasiąść także osoba właśnie z tą niepełnosprawnością. Kto będzie szkolił, a kto egzaminował?

W Europie standard, u nas szansa

Temat ten podnosiliśmy na lutowej „IV Dyskusji na Ratuszowej”. We wczorajszej edycji Prawa Drogowego pisałam o jednogłośnie przyjętym przez Komisję Infrastruktury projekcie nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami, w którym pomieszczono przepis umożliwiający osobom głuchym szkolenie i egzamin dla uzyskania kategorii C prawa jazdy. To przełom, jak skomentował poseł Sławomir Piechota, przewodniczący parlamentarnej Komisji ds. petycji. W Europie kierowcy z taką właśnie niepełnosprawnością od dawna pracują jako kierowcy zawodowi i jeżdżą ciężarówkami. Więcej, np. we Francji są także kierowcami autobusów. Pomińmy kat. D prawa jazdy dla niesłyszących - tu tymczasem nie przewidziano zmiany. Jednak czujemy się w obowiązku przywołać znaczącą opinię eksperta: - Osoby niesłyszące za kierownicą dużo bardziej rozwijają zmysł spostrzegania, rozglądania się, niż osoba zdrowa - twierdzi Zbigniew Zawada, kierownik Pracowni Szkolenia Kierowców Przemysłowego Instytutu Motoryzacji.

Szkolenie głuchych kandydatów na kat. C

Wracamy do sytuacji, gdy projekt zostaje przegłosowany i z powodzeniem przejdzie całą ścieżkę procedowania. Wówczas już z dniem 1 października 2018 r. (bo taką datę zaproponowano w projekcie ustawy) w ośrodkach stawią się głusi kierowcy ponad dwa lata posiadający prawo jazdy kat. B. To potencjalni kandydaci na kierowców kat. C. I pytanie kto i jak ich będzie szkolił. - Szkolić będzie mógł potencjalnie każdy - wyjaśnia Piotr Makioła, instruktor migający z uprawnieniami szkolenia także na kat. C. - Do mnie już dzisiaj chcą zapisywać się, najczęściej to moi kursanci z kat. B. Dlaczego i jak „każdy”. Oczywiście ze szkodą dla jakości szkolenia. Pan Piotr zna instruktorów, którzy posługują się tzw. metodą karteczkową, polegającej na zapisywaniu na karteczkach dyspozycji. Czy ustawodawca nie powinien już wpisać do stosownych przepisów zobowiązanie, iż instruktor prowadzący powinien mieć umiejętności posługiwania się chociażby naturalnym językiem migowym, nie musi to być w tej sytuacji osoba z uprawnieniami tłumacza? Fakt pozostaje taki, że Piotr Makioła, jest prawdopodobnie jedynym instruktorem migający i równocześnie posiadającym uprawnienia do szkolenia w kat. C. Coś słyszeliśmy o ośrodku, czy dwóch w Lublinie, może też we Wrocławiu, ale to tyle. Faktem jest także coraz większe zainteresowanie ośrodków i ich instruktorów umiejętnością migania. Potwierdza to Monika Folwarczny, instruktor i wykładowca kat. B posiadająca uprawnienia tłumacza, prezes FUNDACJI PL, współpracująca ze SPINKą (Stowarzyszeniem Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom) oraz PIMOT. - Powiedzmy sobie wyraźnie, szkolenie z udziałem tłumacza podwaja koszt zajęć - dodała nasza rozmówczyni.

Egzaminowanie głuchych kandydatów na kat. C

I co dalej? Po skończonym kursie kandydat na kierowcę trafia do wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego. Tu sytuacja wygląda zdecydowanie lepiej. WORD-y - poza MORD Kraków, gdzie pracuje Beata Lewandowska (egzaminator, tłumacz języka migowego) - nie mają egzaminatorów kat. C równocześnie tłumaczy języka migowego. Tu jednak jest znana i stosowana metoda zlecenia usługi. W egzaminie prawo dopuszcza także udział instruktora, może to być instruktor migający. Niestety raczej nie będzie mógł być jego czynnym uczestnikiem. Ośrodki egzaminowania prawdopodobnie już posiadają swoje listy tłumaczy języka migowego i korzystały, czy korzystają z nich.

Przed potencjalnymi głuchymi kierowcami z uprawnieniami kat. C szansa. Oni od lat walczyli o tę możliwość, dotychczas czuli się dyskryminowani, teraz może będą mieli nawet zatrudnienie. Rynek przecież boleśnie odczuwa brak kierowców zawodowych. Przed właścicielami OSK i dyrektorami WORD wyzwanie. Jest szansa, jest wyzwanie.

___________________
NA ZDJĘCIU:
Piotr Makioła,
instruktor nauki jazdy, właściciel OSK „ELMARK” w Chorzowie, tłumacz języka migowego, autor projektu „MIGACZ” (nagroda w konkursie Liderzy Innowacji), prowadzi szkolenia we wszystkich kategoriach prawa jazdy, tez osób głuchych

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.