Instruktor i kursantka w szpitalu

/ /

Instruktor i kursantka w szpitalu

Data publikacji: 22 stycznia 2019, 12:17
Instruktor i kursantka w szpitalu
16
fot. A. Szadkowska /archiwum

Pomorskie: na drodze wojewódzkiej nr 214 niedaleko Skorzewa doszło do wypadku z udziałem "elki" i dwóch dostawczaków. Po zderzeniu czołowym fiata ducato i samochodu szkoleniowego marki kia, do szpitala trafił instruktor i jego kursantka.

Wszystko zaczęło się od gwałtownego manewru, jaki wykonał 38-letni kierowca fiata ducato. Aby uniknąć najechania na tył pojazdu, który jechał przed nim, zjechał na przeciwny pas ruchu, uderzając w "elkę" - kię ceed, którą prowadziła 40-letnia kursantka, pod nadzorem 56-letniego instruktora.

Dostawcze ducato uderzyło też chwilę później w bok mercedesa sprintera. Okoliczności wypadku badają teraz funkcjonariusze z Komendy Powiatowej w Kościerzynie. Wszyscy uczestnicy zdarzenia - mieszkańcy powiatów: kościerskiego i kartuskiego - byli trzeźwi. Za sprawcę uznano kierującego fiatem. Zostało mu zatrzymane prawo jazdy.

Komentarze

  1. Cyryl

    Cyryl   26 stycznia 2019, 11:25

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    nie wiem czy wiesz, ale początkowym okresie szkolenia (kat. B), a także czasem później szkolonym mylą się strony, chcąc skręcić w lewo, kręci kierownicą w prawo, gdy pojazd zaczyna wymykać się mu spod kontroli w panice czasami usiłuje jeszcze dokręcić mocniej w niewłaściwą stronę. i wtedy instruktor musi interweniować pokonać siłę uczącego się często trzeba użyć obu rąk. i teraz pytanie: gdyby każdy z nas - instruktorów wiedział kiedy nastąpi takie zdarzenie, na pewno przed tym rozpiąłby pas. jednak szkolenie to praca z człowiekiem, który w części swoich zachować jest nieprzewidywalny. możemy zrobić inne doświadczenie fizyczne, ja będę szkolnym, a Ty instruktorem, pojeździmy po placu samochodem osobowym i w którymś momencie jak zrobię taki objaw paniki i zobaczymy, na ile będziesz zdolny interweniować zapięty w pasy, a na ile bez pasów, a potem opiszesz swoją opinię, bo na razie to tylko jest gdybanie.

  2. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   26 stycznia 2019, 11:12

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Rozumiem Twój pogląd i go szanuję – nie mniej niż Ciebie jako adwersarza. Wolałbym jednak podchodzić do różnych zagadnień z szerszej perspektywy a już na pewno nie tworzyć zasady w oparciu o wyjątki czy sytuacje statystycznie marginalne. Mamy więc w prawie pewien kompromis: instruktor MOŻE nie zapisać pasów, ale czy ten kompromis polega na dowolnym uznaniu (np. że nie zapinam pasów z wygody). Moim zdaniem w użyciu określenia "może" mieszczą się właśnie różne sytuacje: instruktor w samochodzie osobowym albo ciężarowym. Ustawodawca pozostawił więc instruktorowi jego własne uznanie: kiedy owe "może" jest racjonalne a kiedy niedopuszczalne. Ciekaw jestem, jak do tego problemu podszedłby ubezpieczyciel (ile % przyczynienia się poszkodowanego do szkody)...

  3. Cyryl

    Cyryl   26 stycznia 2019, 06:16

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Leszek Drugi...Doświadczenie fizyczne przeprowadzałem nie raz, jako pasażer... więc jako pasażer masz obowiązek zapiąć pas. nie możesz traktować pasażera na równi z instruktorem, bo ten ostatni ma jakieś funkcje i zadania oraz ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczącego się, innych użytkowników dróg, no i swoje. lepiej jakbyś przeprowadził doświadczenie fizyczne jako instruktor i najlepiej klika lat, wtedy może byś inaczej spojrzał na to.

  4. kolo

    kolo   25 stycznia 2019, 20:00

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Ledru nie jest instruktorem, jest filozofem z wykształcenia, to chyba widac w tekstach???

  5. Cyryl

    Cyryl   25 stycznia 2019, 18:43

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    tak jak powiedziałem (napisałem) w realnej pracy zdarzają się sytuacje (na szczęście rzadko), kiedy musisz interweniować na całym kole kierownicy, czyli również od 8:00 do 12:00. czasami trzeba pokonać odruchy spowodowane paniką kursanta i wymaga to dwóch rąk. może nie jestem specjalnie inteligentny, ale to co opisuję parę razy zdarzyło mi się i wydaje mi się, że każdy kto wykonuje ten zawód ma podobne doświadczenia, które Twoim zdaniem są tu całkowicie zbędne. co więcej ustawodawca wygląda na to, że tworząc ten zapis, konsultując się opierał się na opinii osób może nie wybitnie inteligentnych, ale wykonujących ten zawód i mających pojęcie jakie sytuacje mogą się zdarzyć (pewnie im się zdarzały) w rzeczywistym życiu.

  6. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   25 stycznia 2019, 17:32

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    CyrylNie wiem czy pracowałeś jako instruktor i jakie masz w tym względzie doświadczenie.Doświadczenie fachu nie ma tu nic do rzeczy. Doświadczenie fizyczne przeprowadzałem nie raz, jako pasażer i wyszło mi że siedząc w Megane (czyli trochę większym samochodziku niż osobowe L-ki) bez najmniejszego problemu (bez wychylania się w lewo) mam pełną kontrolę lewej ręki na kierownicy od godziny 10:00 do 7:00 (prawa strona tarczy). Żeby to stwierdzić nie trzeba być doświadczonym stażem instruktorem ani człowiekiem wybitnie inteligentnym.

  7. Dlaczego bez pasów?

    Dlaczego bez pasów?   25 stycznia 2019, 10:38

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Zatem pozostaje odpowiedzieć sobie na pytanie. Czy bardziej niebezpieczne jest zapięcie pasa bezpieczeństwa dla instruktora, czy też jeżdżenie bez tego pasa ? W mojej osobistej ocenie opis jakoby instruktor ze swojego fotela w kat. B nie mógł interweniować na kierownicy jest mocno naciągany. Osobiście wielokrotnie interweniowałem na kierownicy będąc zapiętym w pas bezpieczeństwa. W ciężkich kategoriach nie zainterweniujesz skutecznie na kierownicy bez względu czy masz zapięty pas bezpieczeństwa. W moim głębokim przekonaniu mądry instruktor podczas szkolenia zapina pasy bezpieczeństwa . Nauczy go też życie. Parę razy dostanie "dzwon' od tyłu. Warto poczytać o efekcie " bicza" na kręgi szyjne. Namawiam zapinajcie pasy instruktorzy.

  8. Cyryl

    Cyryl   25 stycznia 2019, 09:54

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Nie wiem czy pracowałeś jako instruktor i jakie masz w tym względzie doświadczenie. Te elementy, które odpisuję miały miejsce. Mam 188 cm wzrostu i nie potrafię w samochodzie osobowym sięgnąć do lewej strony kierowcy bez oderwania pasu barkowego od oparcia fotela. Oprócz tego co może zmalować osoba szkolna, trzeba dodać zagrożenia ze strony innych, a nazywanie tego "delikatną korektą" jest mocno przesadzone.

  9. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   25 stycznia 2019, 08:12

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Cyryl, z przepisów wynika, że instruktor może (nie musi) nie zapisać pasów. Gdyby głoszone przez Ciebie niebezpieczeństwo było realne (mam wrażenie, że "trochę" wymyślasz :-) ), to możesz mi uwierzyć lub nie – prawodawca ażby się palił żeby zakazać instruktorowi używania pasów. Tutaj chodzi o kosmetyczną korektę toru ruchu: przy wymijaniu, omijaniu. Rzadko zdarzy się sytuacja, aby wymagana była korekta o więcej niż pół obrotu koła kierownicy, bo są to przypadki zmiany kierunku jazdy najczęściej, a tu dominującą rolę pełni przygotowanie do manewru i nadzór (pedałem hamulca, zablokowaniem kierownicy) nad zamiarami kursanta. Bez zapiętych pasów instruktor leci do przodu, bo spanikowana filigranowa panienka wdepnęła awaryjnie (słusznie zresztą). Co się dzieje z instruktorem? Bo to że poleci do przodu, już Newton przewidział. Co mu z tego, że dwoma rękoma przejmie kółko... z rozbitą głową na szybie...

  10. Cyryl

    Cyryl   25 stycznia 2019, 05:54

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    tu nie chodzi o samo dotknięcie koła kierowniczego z pozycji pasażera, ale o dostęp w każdy punkt kierownicy i to dwoma rękoma, aby pokonać nieprawidłową reakcję osoby uczącej się i to bardzo szybko.

  • 1 (current)
  • 2

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.