Jak ustrzelić pirata

Data publikacji: 25 października 2017, 16:19
Jak ustrzelić pirata
0
źródło: Stock.tookapic.com /Licencja CC0

Przemierzając setki kilometrów dziennie, jako instruktor bywasz świadkiem wielu zdarzeń drogowych, często włos jeży się na głowie. Masz kamerę? Policja czeka na nagrania takich sytuacji.

 

Skrzynki są, ale nie wszystko da się wykorzystać

Wiele komend wojewódzkich policji udostępniło specjalne skrzynki e-mail, na które można nadsyłać filmiki z zarejestrowanymi wykroczeniami, czy agresywną jazdą. Funkcjonariusze otrzymują wiadomości, wiele z nich zawiera klipy służące później za dowody przeciw drogowym agresorom. Niestety, często zdarza się też, że załączone do maila pliki są zbyt duże albo zbyt słabo opisane. W obu przypadkach wysiłek idzie na marne, a nagrany występek uchodzi piratowi na sucho.

 

Jedne filmy są za duże...

Aby filmik "przydał się" do ukarania sprawcy ujawnionego wykroczenia, trzeba pamiętać o ograniczeniach technicznych i wymogach formalnych. Po pierwsze plik powinien "ważyć" najwyżej 25MB. To niedużo jak na film. Pliki generowane w popularnie dostępnych dzisiaj kamerach często są dobrej jakości, a co za tym idzie, potrafią zajmować mnóstwo miejsca na dysku. Żeby dostarczyć materiał na policyjną skrzynkę e-mail, niezbędna okazuje się więc przynajmniej minimalna znajomość oprogramowania do edycji video.

 

...inne są zbyt długie

Chodzi o to, aby surowy plik z kamery był "docięty" w taki sposób, aby gotowy fragment obejmował sytuację o którą chodzi w niezbędnym zakresie, a przy tym zmieścił się do policyjnej skrzynki. Narzędzi (nawet darmowych) nie brakuje. Wystarczy nawet jedna z dostępnych w sieci aplikacji do przycinania filmików online (Ezgif, Online Video Cutter itp.). Nie trzeba niczego ściągać na swój komputer. Dobrze aby pliki były w formacie MPEG4, albo AVI. Daje to szansę na odtworzenie na większości maszyn, nawet bez konieczności ściągania dodatkowych kodeków.

 

Garść niezbędnych informacji

Dysponując wyciętym filmem, trzeba pamiętać o odpowiednim jego opisaniu. Funkcjonariusze przypominają, że zakres informacji dołączonych do filmiku obejmował dane niezbędne do pociągnięcia sprawcy do odpowiedzialności. Co ważne, np. numer rejestracyjny sprawcy trzeba podać w treści maila, mimo że został on czytelnie nagrany na film. Podobnie z marką i modelem pojazdu. Koniecznie trzeba też podać datę i godzinę wykonania nagrania i miejsce zdarzenia (w jakiej miejscowości do niego doszło, podać numer drogi albo nazwę ulicy).

 

Policjanci proszą też, żeby - jako zgłaszający - nie bać się podać swoich własnych danych. Aby sprawa została sprawnie doprowadzona do końca, trzeba podać swoje imię, nazwisko, adres do korespondencji i ewentualnie numer telefonu.

 

Wysyłając, wyrażasz zgodę

Co jeszcze warte zauważenia, stołeczna policja zastrzega, że wysyłając film na skrzynkę udostępnioną przez warszawską komendę, wyrażasz zgodę na jego wykorzystanie do różnych celów. Chodzi głównie o działania profilaktyczne na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach. W przypadku publikacji funkcjonariusze obiecują jednak usunąć cechy identyfikacyjne pojazdów i wizerunki osób nagranych, tak by chronić dane osobowe.

Adres skrzynki Komendy Stołecznej Policji:
stopagresjidrogowej@ksp.policja.gov.pl

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.