Jakub Dymowski. E-learning w OSK

/ /

Jakub Dymowski. E-learning w OSK

Data publikacji: 9 kwietnia 2020, 10:27
Jakub Dymowski. E-learning w OSK Jakub Dymowski, instruktor, nauczyciel, terapeuta. Właściciel OSK PROSTO (fot. Jolanta Michasiewic

- Jeśli w Polsce wszystkie szkoły od 25 marca 2020 r. prowadzą edukację zdalną można by takie rozwiązanie wprowadzić w Ośrodkach Szkolenia Kierowców? To apel praktyka - nauczyciela i jednocześnie instruktora nauki jazdy Jakuba Dymowskiego. Apel w imieniu osk, które mają narzędzia i potrafią. I nadal doskonalą swój warsztat.

Redakcja – piszcie: redakcja@l-instruktor.pl

***

         W dobie pandemii związanej z koronawirusem wszystkie szkoły oraz placówki dydaktyczne zostały zamknięte, a edukacja w większości z nich przeniosła się do zacisza domowego. Jedne szkoły radzą sobie z tym lepiej inne gorzej. W dużej mierze zależy to od determinacji nauczycieli, zaangażowania uczniów, ale także możliwości technicznych takiego sposobu nauczania. Kwestia techniczna w większości przypadków wynika z konieczności tak nagłego wprowadzenia tego rozwiązania.

         Czy zatem, jeśli w Polsce wszystkie szkoły od 25 marca 2020 prowadzą edukację zdalną można by takie rozwiązanie wprowadzić w Ośrodkach Szkolenia Kierowców?

         W mojej opinii TAK. Uważam też, że rzeczywistość w jakiej się znajdziemy już niebawem wymusi takie rozwiązania na wielu podmiotach prowadzących szeroko rozumiane szkolenia.

         Jednak, aby zrobić to w odpowiedni sposób w celu zachowania najwyższej jakości szkolenia i odpowiednich standardów nasze środowisko powinno się odpowiednio do tego przygotować. Abstrahując - na ta chwilę - od kwestii formalnych związanych z taką formą szkolenia powinniśmy rozważyć formę i model tego rodzaju prowadzenia szkolenia, aby było ono jak najbardziej efektywne.

         Aby uzyskać jak najwyższy poziom takiego szkolenia i doprowadzić do stanu, w którym kursant nie tylko nauczy się minimum potrzebnego do zdania egzaminu teoretycznego, ponad 50% takiego szkolenia (I cześć) powinno mieć formę interaktywną, w której wykładowca będzie miał możliwość werbalnej rozmowy z uczestnikami kursu a osoby szkolone mogłyby zadawać pytania. Ok. 25% takiego szkolenia (II cześć) powinno opierać się o prace własną osoby szkolonej w formie rozwiązywania testów, zagadek czy podchwytliwych pytań, związanych z ruchem drogowym tak, aby pobudzić do myślenia kursanta, żeby zaczął główkować. To pozwala na stworzenie procesów myślowych, dzięki którym kursant sam będzie mógł odnaleźć drogę do rozwiązywania zagadek drogowych, przy jednoczesnym właściwym interpretowaniu prawa. Ta część szkolenia wymaga zweryfikowania umiejętności przez prowadzącego szkolenie a jednocześnie angażuje kursantów. Pozostała część szkolenia (III cześć) mogłaby się opierać o prezentacje, slajdy i kwestie techniczne związane z obsługą pojazdu.

         Część szkolenia związana z techniką prowadzenie pojazdu powinna być zaimplementowana do szkolenia praktycznego, gdyż ciężko jest uświadomić kursanta o prawach fizyki i zależnościach zachodzących w trakcie prowadzenia pojazdu. Zakres wiedzy teoretycznej mógłby być zawarty w pierwszej części szkolenia.

         Pierwsza cześć szkolenia powinna być wymieszana z druga, tak aby wykładowca i osoby szkolone byli w stanie omówić prace wykonaną przez kursantów samodzielnie.

         Szkolenie w formie e-learningu, aby było wydajne i efektywne powinno odbywać się w grupach nie większych niż 10 osób. Wynika to z kwestii technicznych, ale też organizacyjnych. W większych grupach ciężko byłoby zadawać pytania przy obecnym zaawansowaniu aplikacji stworzonych do grupowych spotkań on-line.

         E-learning został wprowadzony w wielu dziedzinach życia i często okazał się być bardziej efektywny. Dobry e-learning to dobre szkolenie. Główną przyczyną wprowadzenia e-learningu były względy ekonomiczne – czas potrzebny na dojazdy na szkolenie, jednak są badania, które wskazują, że część osób dużo efektywniej uczy się właśnie w ten sposób. Duża cześć osób szkolonych on-line chętniej zadaje pytania zza monitora swojego komputera niż w sali pełnej innych osób.

         Jeśli w naszej branży wprowadzimy e-learning na odpowiednim poziomie i z wysokimi standardami, oparty o odpowiednie rozwiązania technologiczne to przyniesie to pozytywne skutki dla osób szkolonych, wykładowców i może być to odpowiednia drogo, aby poprzez świadomość wpłynąć na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Zalety i wady e-learningu - zchęcam do lektury:

HEURISTIK. „E-Learning - zalety i wady e-edukacji” [kliknij]

SALDEOSMART. „E-learning: dobra inwestycja czy strata pieniędzy?” [kliknij]

E-MENTOR. Grażyna Penkowska. „Polski e-learning w opiniach ekspertów (cz. II)” [kliknij]

Jakub Dymowski (Warszawa)

 

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.