Jazda bez trzymanki (ABS i ESP)

/ /

Jazda bez trzymanki (ABS i ESP)

Data publikacji: 19 stycznia 2018, 12:27
Jazda bez trzymanki (ABS i ESP)
7
fot. Grupa IMAGE /archiwum

W czerwcu w życie wchodzą przepisy nakładające na "świeżo upieczonych" kierowców obowiązek wzięcia udziału w zajęciach doszkalających w ODTJ. W programie m.in. wykonywanie różnych manewrów autem z ABS i ESP i bez tych systemów.

Chodzi o możliwość wyrobienia sobie opinii na temat różnicy w reakcji pojazdu podczas gwałtownych manewrów (np. hamowanie w zakręcie na śliskiej nawierzchni) z różnymi prędkościami. Inaczej bowiem zachowa się samochód z ABSem, inaczej bez niego. Sam manewr, aby był skuteczny, należy w obu przypadkach wykonać zupełnie inaczej.

Układ ABS (z ang. Anti-Lock Brakes System)
po raz pierwszy został zastosowany na dużą skalę w 1971 roku w samochodach amerykańskiej marki Cadillac. (...) Od lat trzydziestych ubiegłego stulecia nad rozwojem tej technologii pracowała niemiecka firma Bosch. W 1978 roku system ABS opracowany przez niemieckich inżynierów został zainstalowany w Mercedesie-Benz klasy S, a następnie w BMW.
źródło: autocentrum.pl

O ile samo założenie jest zrozumiałe, warto żeby osoby posiadające już prawo jazdy i obyte z pojazdem na tyle, że były w stanie zdać praktyczny egzamin, były zaznajomione z tego rodzaju niuansami. O tyle niepokój budzi dostępność samochodów niewyposażonych w ABS (od ponad 11 lat wszystkie nowe samochody mają ten system w standardzie). System ten jest powszechnie spotykany nawet w starych samochodach.Stare auta z ABSem

Wyłącznik sprawności

Ustawodawca dopuszcza możliwość wyłączenia ABSu, czy ESP. W niektórych samochodach można to zrobić np. wyciągając bezpiecznik, albo wykonując przeróbkę w instalacji elektrycznej pozwalającą na "ominięcie" tego bezpiecznika. Niestety, coraz wiecej pojazdów, wraz z odłączeniem ABSu, traci też wspomaganie hamowania (tzw. serwo), a to już zmienia w zachowaniu samochodu znacznie więcej. Zajęcia w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy nie mają w zamyśle bowiem uczyć jazdy bądź co bądź - zepsutym samochodem.

Brak technologiki

Jest jeszcze czas, żeby coś w proponowanych przepisach pozmieniać. Niejednokrotnie byliśmy już świadkami korekt nawet w ostatniej chwili. Na to liczymy. Nie warto bowiem tracić czasu na naukę czegoś, co jest zupełnie oderwane od realiów drogowych, a na to się zanosi. Zanosi się też na to, że w życie wejdzie martwy przepis, bo kursanci będą jeździć samochodami bez ABS tylko "na papierze" albo na nowoczesne obiekty, którymi dysponują ODTJy wyjadą stare samochody.

Czy zardzewiałe "strucle" z początku lat 90-tych będą uczyć młodych kierowców hamowania bez ABSu?
Podziel się komentarzem z Czytelnikami L-instruktora

Komentarze

  1. do Cyryl

    do Cyryl   21 lutego 2018, 00:14

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    aby pojazd był dopuszczony do doskonalenia techniki jazdy musi mieć odłączane z stanowiska instruktora elektroniczne układy wspomagające ABS i trakcja (kat. C, C+E i D) nie ma mowy o wyjmowaniu bezpieczników, chyba że pojazd przeszedł przegląd w stodole u szwagra. ----Podaj który to przepis tak narzuca?

  2. Cyryl

    Cyryl   24 stycznia 2018, 05:05

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    aby pojazd był dopuszczony do doskonalenia techniki jazdy musi mieć odłączane z stanowiska instruktora elektroniczne układy wspomagające ABS i trakcja (kat. C, C+E i D) nie ma mowy o wyjmowaniu bezpieczników, chyba że pojazd przeszedł przegląd w stodole u szwagra.

  3. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   23 stycznia 2018, 19:37

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    BalthierA swoją drogą dlaczego tylko świeży kierowcy którzy zdadzą po 4 czerwca??Art. 91 uokp: "Okres próbny dla osoby, która po raz pierwszy uzyskała prawo jazdy kategorii B, trwa 2 lata, począwszy od dnia, w którym został jej wydany ten dokument". Wystarczy zastosować powyższe zdanie w dniu 4.06.2018 i sprawdzić kto na tą chwilę posiada PJ krócej dłużej 2 lata. Sprawdzę jeszcze w tekście ogłoszonym, bo w jednolitym nie zamieszcza się przepisów dostosowujących, ale powyższy przepis należałoby uzupełnić (gdyby była taka wola) w przepisach przejsciowych.

  4. Balthier

    Balthier   22 stycznia 2018, 14:06

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Zgadza się. To głównie chodzi o wyciągnięcie więcej kasy. A swoją drogą dlaczego tylko świeży kierowcy którzy zdadzą po 4 czerwca?? To bez sensu. Jak już ten bezsens wprowadzać to chociaż niech będzie solidarnie i niech WSZYSCY posiadający PJ mają obowiązek przejść przez ODTJ.

  5. hh

    hh   20 stycznia 2018, 21:43

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Całe te zmiany to nic innego jak wyciąganie pieniędzy od obywatela. Czysta obłuda, jeśli ustawodawca oczekuje że młody człowiek zmieni swoją zachowanie na drodze po godzinie jazdy na ODTJ i odpękaniu teorii w WORD.

  6. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   19 stycznia 2018, 19:06

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Takich umiejętności każdy powinien się nauczyć, to rozsądne a nawet oczywiste. Z tym że na własną rękę. Ale i tak w 60 minut niczego się nie nauczy. Żeby się czegos nauczyć trzeba studiować i praktykować (a później zostać instruktorem w ODTJ). Każdy powinien doszkalać swoją technikę jazdy, na własny rachunek (niekoniecznie materialny). Dlatego powinien swoim własnym samochodzikiem (a nie instruktorskim, posiadającym zapewne inne parametry niż własne cudo) wchodzić w poślizgi. Podobnie z kursem dokształcającym (okres próbny), bo od czego jest OSK (wykład z teorii)? 90 dodatkowych minut informacji, które znajdują się na Wikipedii - za 100 zł. Czysty zysk. Nie lepiej kupić jakiś fajny podręcznik nt. b.r.d.?

  7. w.sz

    w.sz   19 stycznia 2018, 16:14

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Z uporem maniaka przypominam,że jazda i szkolenie z popsutym układem hamowania i wspomagania trakcji ABS ,SRS - wspomniane wyjmowanie bezpieczników jest pozbawiona jakiegokolwiek sensu i niczemu nie służy.Truizmem jest stwierdzenie ,że szkolić i egzaminować należy pojazdami wyposażonymi w nowoczesne i stosowane powszechnie rozwiązanie techniczne.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.