Jazda po "szerokim rondzie"

/ /

Jazda po "szerokim rondzie"

Data publikacji: 8 czerwca 2017, 10:04
Jazda po "szerokim rondzie"
47
Ronda. Czy da się wyczerpać ten temat dyskusji? /fot. A. Szadkowska

Pytanie od Czytelnika dotyczy ruchu po "rondzie" z dużym placem: "Czy jest to obiekt o jednym szerokim pasie ruchu, czy o dwóch niewyznaczonych pasach ruchu?" Jak interpretować takie skrzyżowanie?

Zdjęcie satelitarne ronda /źródło: Google mapsWitam Państwa. Chciałbym zaczerpnąć wiedzy na temat pewnego ronda w województwie mazowieckim w miejscowości Janki. Jest to rondo pod starą DK nr 8 która od 2016 roku została zmieniona na DW665. Droga wojewódzka przechodzi górą wiaduktem a rondo znajduje się pod nim. W momencie zjazdu na obiekt z DW655 mamy jeden pas ruchu i ten pas rozchodzi się na 2 pasy prawy z namalowaną na jezdni strzałką N-7c kierującą pojazdy bezpośrednio w prawo bez wjazdu na rondo oraz lewy z namalowaną na jezdni strzałką N-7e informującą, że z tego pasa możemy jechać na wprost i lewo. Przed rozszerzeniem jezdni z jedno pasa na dwa stoi również znak F-10 informujący o tym samym tj. lewy pas na wprost i skręt w lewo jedna strzałka, druga tylko skręt w prawo). Po ustawieniu się na pasie lewym mamy przed sobą znaki C-12 "ruch okrężny" oraz A-7 "ustąp pierwszeństwa". Rondo posiada 4 wjazdy i 4 zjazdy po jednym pasie, ale samo rondo jest na tyle duże, że teoretycznie mieszczą się na nim 2 pojazdy osobowe. Nie ma namalowanych żadnych linii na obwiedni ronda. Na kolejnym wjeździe na rondo sytuacja wygląda identycznie jeżeli chodzi o układ znaków i pasów. Jak należy interpretować to rondo? Czy jest to obiekt o jednym szerokim pasie ruchu (np.: dla pojazdów ciężarowych, które dowożą towar do centrum handlowego i muszą mieć miejsce do objechania, zawrócenia na rondzie), czy o dwóch niewyznaczonych pasach ruchu?

- post użytkownika A.SASIN

Umiejscowienie obiektu /źródło: Google maps

Pytanie Czytelnika dotyczy ruchu po skrzyżowaniu o ruchu okrężnym z wyspą centralną - "rondo", bez wymalowanych znaków poziomych na obwiedni. Przestrzeni jest tam jednak wystarczająco dużo, aby obok siebie zmieściły się dwa pojazdy, jadące w tym samym kierunku. Czy wyczerpuje to definicję "pasa ruchu", o której mowa w przepisach? Jak należy poruszać się po takim skrzyżowaniu - to pytanie do Uczestników forum L-instruktora.

Mamy nadzieję, że tak postawione pytanie nie ma swojego źródła w kolizji, do której doszło w tym miejscu, a której przyczyny są przedmiotem jakiegoś sporu. Jednocześnie - dopóki pojawiają się wątpliwości - warto podyskutować zawczasu. Nawet, jeśli w rezultacie okaże się, że sprawa jest błaha, a problem tak naprawdę nie istnieje. Zapraszamy do wypowiedzi!

Komentarze

  1. PITER

    PITER   1 lipca 2017, 01:19

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    kopanPITER Na jezdni prowadzącej w kierunku ronda powinny być zatem tylko strzałka na wprost, tak jak np. tu https://www.google.pl/maps/@51.7472265,16.6800489,3a,75y,175.21h,78.63t/data=!3m6!1e1!3m4!1sMRHeAB5WPq7gtGO4Qrivmg!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl . Na jezdni z linku powinna być strzałka na wprost i do zawracania, tam nie ma drogi po lewej, po lewej jest pole buraków. W naszym przypadku powinna być strzałka na wprost i w lewo. Szkoda, że nie raczysz zauważyć oznakowania poziomego dotyczącego przebiegu jezdni na obiektach skanalizowanych wyłączoną z ruchu wyspą środkową, a o których, tylko tych najpopularniejszych okrągłych lub owalnych typu RONDO, jest mowa w przepisach wykonawczych do ustawy Prawo budowlane. Oczywistym jest, że te przepisy nie rozstrzygają o zasadach ruchu. Jeżeli jezdnia biegnie okrężnie to jadąc nią, bez jej opuszczenia, nie skręci się ani na pole buraków, ani na jezdnię którejkolwiek drogi wylotowej. Dlatego przed tak zorganizowanymi obiektami typu RONDO nie ma segregacji kierunkowej - jedzie się na wprost okrężnie biegnącą jezdnią możliwie blisko jej prawej krawędzi. Skręca się z tej jezdni tylko w prawo na skrzyżowaniach (art. 2.10 prd) wylotowych wg art. 22.2.1 i art. 22.5 prd . Strzałka na wprost na przykładzie nie dotyczy RONDA, a wskazuje jedynie, że tym pasem ruchu można do niego dojechać, gdyż prawy je omija. Segregacja kierunkowa na wlotach obiektu typu RONDO ma prawne uzasadnienie tylko wtedy, gdy jezdnie biegną na wprost do wylotów i skręcamy na nich w lewo wg art. 22.2.2 i art. 22.5 przy wyspie z jednej jezdni biegnącej do wylotu na poprzeczną biegnąca do następnego wylotu. Przy takiej organizacji ruchu do wylotu jedzie się na wprost, a to nie wymaga włączania kierunkowskazów.

  2. kopan

    kopan   30 czerwca 2017, 23:43

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    PITER Na jezdni prowadzącej w kierunku ronda powinny być zatem tylko strzałka na wprost, tak jak np. tu https://www.google.pl/maps/@51.7472265,16.6800489,3a,75y,175.21h,78.63t/data=!3m6!1e1!3m4!1sMRHeAB5WPq7gtGO4Qrivmg!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl . Na jezdni z linku powinna być strzałka na wprost i do zawracania, tam nie ma drogi po lewej, po lewej jest pole buraków. W naszym przypadku powinna być strzałka na wprost i w lewo.

  3. PITER

    PITER   19 czerwca 2017, 17:14

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    A.SASINCzy kolega PITER mógłby jeszcze rozwinąć temat strzałek kierunkowych na tym rondzie ? Rondo w Jankach jest tzw. „rondem semi-dwupasowym". Ma jeden szeroki okrężnie biegnący wyznaczony liniami krawędziowymi wygodny dla samochodów ciężarowych i autobusów jeden pas ruchu. Nosi nazwę „semi-dwupasowego”, gdyż na tej jezdni mogą swobodnie pomieścić się dwa rzędy np. samochodów osobowych (pojazdów wielośladowych). Wyprzedzanie dozwolone jest tylko z lewej strony pojazdu wyprzedzanego. Ponieważ tu przed wlotami są dla relacji prawoskrętnych łącznice (bajpasy), wprowadzono też pasy wyłączenia oznaczone strzałkami do skręcania w prawo. Na jezdni prowadzącej w kierunku ronda powinny być zatem tylko strzałka na wprost, tak jak np. tu https://www.google.pl/maps/@51.7472265,16.6800489,3a,75y,175.21h,78.63t/data=!3m6!1e1!3m4!1sMRHeAB5WPq7gtGO4Qrivmg!2e0!7i13312!8i6656?hl=pl .

  4. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   19 czerwca 2017, 00:07

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    I nic nie wycinali, bo nie było co.Naprawdę jesteś pogięty.

  5. kopan

    kopan   16 czerwca 2017, 21:20

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    No tak. Mówimy o "NASZEJ" definicji pasa ruchu w której napisano. "Każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu rzędu pojazdów wielośladowych..... O co to chodzi z tym RZĘDEM i pojazdami wielośladowymi?----- Taki Leszek 2 proponuje w Nowym Sączu z 10 m minus pas dla rowerów (min 2m) 4 pasy niewyznaczone im Kilńskiego - Leszek ale Dworakowych Smartfonowych niewyznaczonych pasówto ile wleźie .------ natomiast Cyryl nie wie ile w nim maniaka a ile pierniczenia. Cyryl maniakalnie pierniczysz nie na temat.____ Co do trepanowanego Prokopiuka kontynuuje trepowatą walkę ze mną na forum. Zabłysnął w temacie Niezgodność naszego prawa z Konwencją Wiedeńską udowodnił że zasada prawej z KW to kropka w kropkę nasza zasada PRAWEJ. Jezdem pod wrażeniem idę na trepanacje !!!

  6. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   16 czerwca 2017, 18:35

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Ul. Kilińskiego na wysokości stadionu Sandecji Nowy Sącz. Jeszcze 3 lata temu jezdnia miała szerokość 10 metrów (z niewielkim hakiem na plus), oś jezdni wyznaczono znakiem P-1b. Później wykonano pasy ruchu dla rowerów a i tak spokojnie mogłyby poruszać się 2 rzędy pojazdów wielośladowych na jednej połówce jezdni. Wcześniej to nawet było pewne i myślę, że dwa autobusy też by przejechały.

  7. Cyryl

    Cyryl   15 czerwca 2017, 20:20

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    pomijam formę jaką się do mnie zwracasz, ale pisałeś o najszerszych pojazdach dopuszczonych do ruchu. przewozy kat od I do VI nie są wyjątkami, mają stałe zezwolenia. równie dobrze może pod wyjątki podciągnąć wszystkie pojazdy ciężarowe, bo musza mieć licencję na przewóz rzeczy lub autobusy, bo musza mieć licencję na przewóz osób oraz przy przewozach regularnych rozkład jazdy i oznaczone przystanki, a przy przewozach wycieczkowych listę pasażerów. ja takie pojazdy wymieniłem. nie wiem co w tym z maniaka i nie wiem ile w tym pierniczenia.

  8. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   15 czerwca 2017, 20:15

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    kopanO k..... wyższa szkoła jazdy !!! Nigdy nie pisałem w tym wątku a się okazuje że w Teoretycznym Państwie mającym w d.... prawa obywateli - PISAŁEM - jestem śmieciem którego wytwory można dowolnie przesuwać lub utylizować - to tak a propos Prokopiuka. Ty jakim prawem z wpisów w innym wątku tworzysz wątek na forum ???????. Ty ,ty, robaczku. Zapomniało sie tabletki łyknąć ?

  9. kopan

    kopan   15 czerwca 2017, 17:17

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Cyrylmamy VII kategorii przewozów ponadnormatywnych, tylko kat. VII wymaga ustalenia trasy i pilotowania, co więcej kat. I i II można wydać na 12 miesięcy, a kat. III - VI na okres do 24 miesięcy, ........ tylko z dodatkowym oznakowaniem. z tego co Ty twierdzisz nieoznaczony pas ruchu (najszerszy pojazd z ładunkiem dopuszczony do ruchu bez uzgodnienia trasy i na stałym zezwoleniu) możemy ustalić na szerokość 3,2m. Chłopie !!!! ja o normie mówię, przepisy, definicje - są konstruowane z uwzględnieniem NORMY a ty z uporem maniaka pierniczysz o przewozach ponad NORMATYWNYCH- wyjątkach od regóły - mało tego wmawiasz mi że to ja stwierdziłem że ma się mieścić najszerszy pojazd z ładunkiem !!!!! a niby gdzie to napisałem hę? -------Chłopie masuj głowę i nie pisz dopóki ktoś z dobrze działającą głową nie stwierdzi że możesz------. Nie będę odpowiadał na twoje rewelacje dopóki masaże twojej głowy nie pomogą i zagości w nich jakiś sensowny sens!!!!

  10. Cyryl

    Cyryl   15 czerwca 2017, 15:22

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    mamy VII kategorii przewozów ponadnormatywnych, tylko kat. VII wymaga ustalenia trasy i pilotowania, co więcej kat. I i II można wydać na 12 miesięcy, a kat. III - VI na okres do 24 miesięcy, musisz wskazać pojazd i przewoźnika. a trasę ustalasz sam. wyjątkiem jest kat. VII, a to są pojazdy które wraz z ładunkiem przekraczają: długość 23m, szerokość 3,2 i wysokość 45m oraz MR ponad 60t. więc to są wyjątki - reszta od kat. I do VI porusza się normalnie w ruchu tylko z dodatkowym oznakowaniem. z tego co Ty twierdzisz nieoznaczony pas ruchu (najszerszy pojazd z ładunkiem dopuszczony do ruchu bez uzgodnienia trasy i na stałym zezwoleniu) możemy ustalić na szerokość 3,2m.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.