Jednak zapotrzebowanie istnieje

/ /

Jednak zapotrzebowanie istnieje

Data publikacji: 22 maja 2019, 09:04
Jednak zapotrzebowanie istnieje Tomasz Smolarz, dyrektor WORD Wrocław. Dolnośląskie Spotkanie Branżowe, Wrocław 15.5.2019

Pytanie redakcji tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS: W siedzibie Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego we Wrocławiu - którego jest Pan dyrektorem - z inicjatywy WORD i Fundacji Zapobieganie Wypadkom Drogowym odbyło się spotkanie branżowe instruktorów i egzaminatorów nauki jazdy w ramach cyklu „NAJLEPSI GRAJĄ W JEDNEJ LIDZE – WROCŁAW 2019”. Jaka jest Pana opinia w sprawie idei powołania samorządu zawodowego instruktorów i egzaminatorów?

Odpowiada Tomasz Smolarz, dyrektor WORD Wrocław: Żyjemy w okresie wyjątkowo trudnym dla branży szkolenia i egzaminowania kierowców. Niż demograficzny w grupie docelowej, zwiększenie się wypadkowości, zwiększające się koszty czy zapowiadane zmiany w prawodawstwie stanowią niemałe wyzwanie dla ośrodków kształcenia, egzaminowania czy dla ich pracowników. Naszą wspólną troską powinno być to, by do zawodów instruktora czy egzaminatora trafiały osoby z jednej strony dobrze wykształcone i zmotywowane, z drugiej mające komfort wykonywania swojej pracy i wystarczające zabezpieczenie. Odpowiedzią na te wymagania może być samorząd zawodowy, właściwie reprezentujący dobrze rozumiane interesy środowiska. Podniesienie prestiżu zawodów, podwyższenie zaufania publicznego i poczucie realizowanej misji to cele, do których trzeba dążyć.

Pytanie redakcji tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS: W trakcie jednego ze spotkań poświęconych inicjatywie powołania samorządu zawodowego instruktorów i egzaminatorów pewien doświadczony, pracujący od ponad dwudziestu lat w zawodzie, instruktor mówił: „kiedyś egzaminator witając się podawał mi rękę, później nas rozdzielono”. To „później” trwa od wielu lat, ale czy rzeczywiście trwa?

Odpowiada Tomasz Smolarz, dyrektor WORD Wrocław: Rzeczywiście obserwuję, że dotychczas nie ma wspólnej płaszczyzny do dyskusji środowiska instruktorów i egzaminatorów. Jednak zapotrzebowanie na to istnieje. Chociażby przedstawiona przeze mnie oferta cokwartalnych spotkań roboczych, na których pewne problemy mogłyby być dyskutowane spotkała się w większości z entuzjastycznym przyjęciem. Musimy sobie uświadomić, że jesteśmy w jednym łańcuszku, w jednym „ciągu technologicznym” w kierunku utrzymania na właściwym poziomie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zrzeszenie instruktorów i egzaminatorów w jeden organizm, kierowany i obsługiwany przez profesjonalną kadrę służyłoby również temu celowi.

Pytanie redakcji tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS: Resort infrastruktury finalizuje prace nad zmienionym rozporządzeniem w sprawie egzaminowania. Czy proponowany zapis ograniczający ilość egzaminów przeprowadzanych w czasie 8. godzin pracy egzaminatora wpłynie na tę zdawalność? Pomysłodawcy zmiany uzasadniają, iż egzaminator nie będzie przemęczony, natomiast kandydat na kierowcę, który przyjdzie o konkretnej godzinie nie będzie mocno zestresowany itd. Możemy poznać Pana opinię?

Odpowiada Tomasz Smolarz, dyrektor WORD Wrocław: Szczególnie propozycja rozpoczynania egzaminów o wyznaczonej godzinie wskazanej w zaświadczeniu oraz możliwość odbywania przez egzaminatora maksymalnie jednej części praktycznej egzaminu państwowego w ciągu godziny i maksimum przez 8 godzin na dobę pozostawia istotne wątpliwości. W pierwszej kolejności dotyczą one sytuacji spóźnienia się na egzamin osoby egzaminowanej lub opóźnionego (np. na skutek zdarzeń drogowych) powrotu egzaminatora z poprzedniego egzaminu. Czy egzamin wtedy się nie odbędzie? Powoduje to również ryzyko niewykorzystania czasu pracy egzaminatora, który po zakończeniu egzaminu na kat. B ze skutkiem negatywnym już na placu manewrowym może przez prawie godzinę oczekiwać na kolejny egzamin. Nie sądzę by zmiany doprowadziły do zwiększenia zdawalności. Twierdzę, również w oparciu o przeprowadzane w naszym WORD ankiety satysfakcji klienta, że źródłem stresu osób egzaminowanych nie jest oczekiwanie (zwykle do ok. pół godziny) na rozpoczęcie egzaminu. Zmiana rozporządzenia idąca w tym kierunku, uwzględniwszy wspomniane wyżej perturbacje jest w mojej ocenie niecelowa.

Dziękuję za rozmowę.

Pytania zadała, Jolanta Michasiewicz, redaktor naczelna tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tomasz Smolarz, 2007-2014 poseł na Sejm RP, członek Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; 2014-2015 wojewoda dolnośląski; od 2019 roku – dyrektor WORD Wrocław (zbiory własne T.S.)

***

Dolnośląskie Spotkanie Branżowe edycji: „NAJLEPSI GRAJĄ W JEDNEJ LIDZE – WROCŁAW 2019”. Wrocław, 15 maja 2019 r. (fot. archiwum SZIE)

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.