Jednak zapotrzebowanie istnieje

/ /

Jednak zapotrzebowanie istnieje

Data publikacji: 22 maja 2019, 09:04
Jednak zapotrzebowanie istnieje
10
Tomasz Smolarz, dyrektor WORD Wrocław. Dolnośląskie Spotkanie Branżowe, Wrocław 15.5.2019

Pytanie redakcji tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS: W siedzibie Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego we Wrocławiu - którego jest Pan dyrektorem - z inicjatywy WORD i Fundacji Zapobieganie Wypadkom Drogowym odbyło się spotkanie branżowe instruktorów i egzaminatorów nauki jazdy w ramach cyklu „NAJLEPSI GRAJĄ W JEDNEJ LIDZE – WROCŁAW 2019”. Jaka jest Pana opinia w sprawie idei powołania samorządu zawodowego instruktorów i egzaminatorów?

Odpowiada Tomasz Smolarz, dyrektor WORD Wrocław: Żyjemy w okresie wyjątkowo trudnym dla branży szkolenia i egzaminowania kierowców. Niż demograficzny w grupie docelowej, zwiększenie się wypadkowości, zwiększające się koszty czy zapowiadane zmiany w prawodawstwie stanowią niemałe wyzwanie dla ośrodków kształcenia, egzaminowania czy dla ich pracowników. Naszą wspólną troską powinno być to, by do zawodów instruktora czy egzaminatora trafiały osoby z jednej strony dobrze wykształcone i zmotywowane, z drugiej mające komfort wykonywania swojej pracy i wystarczające zabezpieczenie. Odpowiedzią na te wymagania może być samorząd zawodowy, właściwie reprezentujący dobrze rozumiane interesy środowiska. Podniesienie prestiżu zawodów, podwyższenie zaufania publicznego i poczucie realizowanej misji to cele, do których trzeba dążyć.

Pytanie redakcji tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS: W trakcie jednego ze spotkań poświęconych inicjatywie powołania samorządu zawodowego instruktorów i egzaminatorów pewien doświadczony, pracujący od ponad dwudziestu lat w zawodzie, instruktor mówił: „kiedyś egzaminator witając się podawał mi rękę, później nas rozdzielono”. To „później” trwa od wielu lat, ale czy rzeczywiście trwa?

Odpowiada Tomasz Smolarz, dyrektor WORD Wrocław: Rzeczywiście obserwuję, że dotychczas nie ma wspólnej płaszczyzny do dyskusji środowiska instruktorów i egzaminatorów. Jednak zapotrzebowanie na to istnieje. Chociażby przedstawiona przeze mnie oferta cokwartalnych spotkań roboczych, na których pewne problemy mogłyby być dyskutowane spotkała się w większości z entuzjastycznym przyjęciem. Musimy sobie uświadomić, że jesteśmy w jednym łańcuszku, w jednym „ciągu technologicznym” w kierunku utrzymania na właściwym poziomie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zrzeszenie instruktorów i egzaminatorów w jeden organizm, kierowany i obsługiwany przez profesjonalną kadrę służyłoby również temu celowi.

Pytanie redakcji tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS: Resort infrastruktury finalizuje prace nad zmienionym rozporządzeniem w sprawie egzaminowania. Czy proponowany zapis ograniczający ilość egzaminów przeprowadzanych w czasie 8. godzin pracy egzaminatora wpłynie na tę zdawalność? Pomysłodawcy zmiany uzasadniają, iż egzaminator nie będzie przemęczony, natomiast kandydat na kierowcę, który przyjdzie o konkretnej godzinie nie będzie mocno zestresowany itd. Możemy poznać Pana opinię?

Odpowiada Tomasz Smolarz, dyrektor WORD Wrocław: Szczególnie propozycja rozpoczynania egzaminów o wyznaczonej godzinie wskazanej w zaświadczeniu oraz możliwość odbywania przez egzaminatora maksymalnie jednej części praktycznej egzaminu państwowego w ciągu godziny i maksimum przez 8 godzin na dobę pozostawia istotne wątpliwości. W pierwszej kolejności dotyczą one sytuacji spóźnienia się na egzamin osoby egzaminowanej lub opóźnionego (np. na skutek zdarzeń drogowych) powrotu egzaminatora z poprzedniego egzaminu. Czy egzamin wtedy się nie odbędzie? Powoduje to również ryzyko niewykorzystania czasu pracy egzaminatora, który po zakończeniu egzaminu na kat. B ze skutkiem negatywnym już na placu manewrowym może przez prawie godzinę oczekiwać na kolejny egzamin. Nie sądzę by zmiany doprowadziły do zwiększenia zdawalności. Twierdzę, również w oparciu o przeprowadzane w naszym WORD ankiety satysfakcji klienta, że źródłem stresu osób egzaminowanych nie jest oczekiwanie (zwykle do ok. pół godziny) na rozpoczęcie egzaminu. Zmiana rozporządzenia idąca w tym kierunku, uwzględniwszy wspomniane wyżej perturbacje jest w mojej ocenie niecelowa.

Dziękuję za rozmowę.

Pytania zadała, Jolanta Michasiewicz, redaktor naczelna tyg. PRAWO DROGOWE@NEWS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tomasz Smolarz, 2007-2014 poseł na Sejm RP, członek Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; 2014-2015 wojewoda dolnośląski; od 2019 roku – dyrektor WORD Wrocław (zbiory własne T.S.)

***

Dolnośląskie Spotkanie Branżowe edycji: „NAJLEPSI GRAJĄ W JEDNEJ LIDZE – WROCŁAW 2019”. Wrocław, 15 maja 2019 r. (fot. archiwum SZIE)

Komentarze

  1. Slaw

    Slaw   6 sierpnia 2019, 11:27

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    UczestnikCyryljak wspomniałem wcześniej byłem na tym spotkaniu. otóż w Polsce jest razem 27 tyś instruktorów i egzaminatorów. samorząd, który ma powstać, chce na mocy ustawy (która również ma powstać), aby dopuszczonymi do zawodu zostali tylko ci, którzy przeszli ich weryfikacje. żeby można było wyszkolić i egzaminować wszystkich chętnych, wszyscy instruktorzy i egzaminatorzy musieliby przejść taką weryfikację. czyli miałby być tak samo jeżeli chodzi o poziom. dodatkowo koszt funkcjonowania całych struktur samorządu, części centralnej i oddziałów terenowych to koszt około 10-11 mln zł. więc jeżeli chodzi o poziom, nic się nie zmieni, jeżeli chodzi o szacunek czy zaufanie społeczne - też, ale każdy instruktor i egzaminator będzie musiał wydać kasę na dodatkową weryfikację, aby móc wykonywać zawód i jeszcze składka około 50zł rocznie. w samorządzie miałoby pracować około 30 osób etatowych wybieranych na zasadzie konkursu, ale już gołym okiem widać, że zostaną wybrani organizatorzy. To dziwne że byłeś na tym spotkaniu bo ja też byłem i było powiedziane 50 zł miesięcznie a nie rocznie. Chyba z byka spadli przy stawkach toruńskich okolo12.5/h b kat i 15 do 18 zł za wyższe kat gdzie jest miejsce na dodatkowe obciążenia składkami a czy samorząd zajmie się kwestia stawek? Tzw pl acy minimalnej żebyśmy zarabiali więcej niż pomocnik bez szkoły na budowie?

  2. Uczestnik

    Uczestnik   2 czerwca 2019, 13:54

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Cyryljak wspomniałem wcześniej byłem na tym spotkaniu. otóż w Polsce jest razem 27 tyś instruktorów i egzaminatorów. samorząd, który ma powstać, chce na mocy ustawy (która również ma powstać), aby dopuszczonymi do zawodu zostali tylko ci, którzy przeszli ich weryfikacje. żeby można było wyszkolić i egzaminować wszystkich chętnych, wszyscy instruktorzy i egzaminatorzy musieliby przejść taką weryfikację. czyli miałby być tak samo jeżeli chodzi o poziom. dodatkowo koszt funkcjonowania całych struktur samorządu, części centralnej i oddziałów terenowych to koszt około 10-11 mln zł. więc jeżeli chodzi o poziom, nic się nie zmieni, jeżeli chodzi o szacunek czy zaufanie społeczne - też, ale każdy instruktor i egzaminator będzie musiał wydać kasę na dodatkową weryfikację, aby móc wykonywać zawód i jeszcze składka około 50zł rocznie. w samorządzie miałoby pracować około 30 osób etatowych wybieranych na zasadzie konkursu, ale już gołym okiem widać, że zostaną wybrani organizatorzy. To dziwne że byłeś na tym spotkaniu bo ja też byłem i było powiedziane 50 zł miesięcznie a nie rocznie.

  3. instruktor

    instruktor   30 maja 2019, 14:22

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Tu żaden samorząd nie pomoże. No niestety w tej branży zostali już tylko naprawdę pasjonaci. Stawki za godzinę śmieszne. Umowa w większości zlecenie. Instruktorzy w większości rezygnują z branży po prostu nie odbywają warsztatów. Można by się zatrudnić w WORDzie (jak instruktor ma uprawnienia) no ale trzeba mieć znajomości. Nie widzę szans na poprawę tego stanu rzeczy.

  4. Cyryl

    Cyryl   28 maja 2019, 14:12

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    ABCDE...przechodziłem weryfikację chyba w 2000 r... a mnie ta weryfikacja minęła, bo wówczas pracowałem w transporcie międzynarodowym i kilka lat później musiałem robić kurs od nowa (grubo ponad 10 000zł).

  5. --------------

    --------------   28 maja 2019, 13:17

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    ABCDEjuż dzisiaj nie ma kto szkolić... czarno to widzę, gdy instruktorzy zaczną rzucać legitymacjami; z pewnością jednym z nich będę ja, koledzy z mojego ośrodka też deklarują odejście z zawodu... przechodziłem weryfikację chyba w 2000 r. (wszystkie kategorie), wtedy jeszcze byłem młody i się zawziąłem, uprawnienia miałem ok 7 lat, więc szkoda było zainwestowanej kasy... zapłaciłem za wszystkie egzaminy i zacisnąłem zęby z bezsilności, niestety wielu moich kolegów wtedy zrezygnowało... dzisiaj mam wybór i zrobię to samo co moi koledzy kiedyś - choćby dla zasady - dość tego! mało wam corocznych głupawych i nic nie dających poza stratą czasu i pieniędzy warsztatów dla instruktorów? to się dziwię, dlaczego jeszcze tego nie zrobiłeś? rzuciłem ten zawód 2 lata temu i to była najlepsza decyzja w moim życiu

  6. ABCDE

    ABCDE   26 maja 2019, 17:04

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    już dzisiaj nie ma kto szkolić... czarno to widzę, gdy instruktorzy zaczną rzucać legitymacjami; z pewnością jednym z nich będę ja, koledzy z mojego ośrodka też deklarują odejście z zawodu... przechodziłem weryfikację chyba w 2000 r. (wszystkie kategorie), wtedy jeszcze byłem młody i się zawziąłem, uprawnienia miałem ok 7 lat, więc szkoda było zainwestowanej kasy... zapłaciłem za wszystkie egzaminy i zacisnąłem zęby z bezsilności, niestety wielu moich kolegów wtedy zrezygnowało... dzisiaj mam wybór i zrobię to samo co moi koledzy kiedyś - choćby dla zasady - dość tego! mało wam corocznych głupawych i nic nie dających poza stratą czasu i pieniędzy warsztatów dla instruktorów?

  7. Cyryl

    Cyryl   23 maja 2019, 20:17

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    jak wspomniałem wcześniej byłem na tym spotkaniu. otóż w Polsce jest razem 27 tyś instruktorów i egzaminatorów. samorząd, który ma powstać, chce na mocy ustawy (która również ma powstać), aby dopuszczonymi do zawodu zostali tylko ci, którzy przeszli ich weryfikacje. żeby można było wyszkolić i egzaminować wszystkich chętnych, wszyscy instruktorzy i egzaminatorzy musieliby przejść taką weryfikację. czyli miałby być tak samo jeżeli chodzi o poziom. dodatkowo koszt funkcjonowania całych struktur samorządu, części centralnej i oddziałów terenowych to koszt około 10-11 mln zł. więc jeżeli chodzi o poziom, nic się nie zmieni, jeżeli chodzi o szacunek czy zaufanie społeczne - też, ale każdy instruktor i egzaminator będzie musiał wydać kasę na dodatkową weryfikację, aby móc wykonywać zawód i jeszcze składka około 50zł rocznie. w samorządzie miałoby pracować około 30 osób etatowych wybieranych na zasadzie konkursu, ale już gołym okiem widać, że zostaną wybrani organizatorzy.

  8. Robert Prokopiuk

    Robert Prokopiuk   23 maja 2019, 18:42

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    W patologicznym podejściu interesy faktycznie mogą być przeciwstawne. W normalnym-nie. Interesem jest BRD.

  9. Cwaniak

    Cwaniak   22 maja 2019, 12:27

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Lepiej się opłaca powołanie samorządu policjanci z drogówki i instruktorzy nauki jazdy. Powiecie że jest to głupie zestawienie ja też tak uważam, ale tak samo jest głupie zestawienie egzaminator -instruktor nauki jazdy pod patronatem WORD, gdyż interesy tych grup zawodowych są przeciwstawne

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.