Jest jeszcze czas na zmiany

/ /

Jest jeszcze czas na zmiany

Data publikacji: 23 lutego 2012, 00:00
Autor: Zbigniew Bem

Dobrze, że wprowadzenie ustawy o kierujących pojazdami (Dz.U. 2011.30) zostało przesunięte o rok. Powstała możliwość ponownej rozmowy o sprawach, które w trakcie jej przygotowań zlekceważono, oraz szansa doprowadzenie do radykalnych zmian zapisów zawartych w tej ustawie. Musimy doprowadzić do tego, aby środowisko szkół jazdy powtórnie nagłośniło swoje stanowisko w tej sprawie. Tylko tym razem skuteczniej.

Ze swojej strony chciałbym przedstawić kilka tez, które mogłyby pomóc w wypracowaniu takiego stanowiska:

  1. Stworzenie nowej ustawy nie wprowadza żadnych istotnych zmian dotyczących systemu szkolenia, a wręcz przeciwnie doprowadzi do jeszcze większego chaosu na rynku szkoleniowym.
  2. Wprowadzenie do ustawy nowego tworu, jakim jest ośrodek szkolenia spełniający dodatkowe wymagania (art. 31) jest niezgodne z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej (nadużywanie pozycji dominującej) oraz uczciwej konkurencji.
  3. Wprowadzony tzw. super ośrodek został wymyślony i stworzony tylko i wyłącznie w celach biznesowych pewnej grupy osób i nie ma nic wspólnego z podwyższaniem poziomu szkolenia. Nasuwa się również pytanie kto będzie szkolił tzw. super ośrodki ?
  4. Coroczne warsztaty dla instruktorów nauki jazdy powinny prowadzić Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego i to powinna być ich domena.

Nasuwa się kilka konkretnych pytań:

 

  • Jaki jest cel akredytacji skoro brak jest ustawowej możliwości nadzoru?
  • Dlaczego wygórowano wiek pojazdów zamiast przyjąć kryteria pojazdów egzaminacyjnych?
  • Dlaczego ośrodek chcący spełniać dodatkowe kryteria musi posiadać na własność, współwłasność lub być leasingobiorcą samochodów? Dlaczego nie dopuszczono możliwości posiadania np. umów najmu lub dzierżawy pojazdów?
  • Dlaczego ośrodek musi posiadać uprawnienia do szkolenia na wszystkie kategorie prawa jazdy?
  • Dlaczego wyklucza się możliwość szkolenia przez wszystkie ośrodki drogą e- learningu, ograniczając tylko do niektórych dostępność tej metody ?

Warto też przypomnieć, że Ośrodek Szkolenia Kierowców zajmuje się przygotowaniem kandydatów na kierowców – dotyczy to wszystkich kategorii prawa jazdy. Natomiast dla kierowców zawodowych istnieje ustawa o transporcie drogowym z 2004 roku, która reguluje dokładnie cały proces szkolenia, doszkalania teoretycznego jak i praktycznego – cyklicznie co 5 lat (nowoczesne programy, symulatory i pojazdy). Ich miejscem są Ośrodki Szkolenia (OS).

Reasumując uważam, że powinno się wykreślić z ustawy cały art. 31, doprowadzić wszystkie Ośrodki Szkolenia Kierowców do jednego poziomu jeżeli chodzi o infrastrukturę, sale, biuro, plac manewrowy. Instruktor posiadający uprawnienia egzaminatora powinien przechodzić tylko jedno szkolenie w roku (warsztaty).

Zbigniew Bem

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.