Jutro jest dzisiaj

Data publikacji: 18 stycznia 2018, 11:03
Jutro jest dzisiaj
5
fot. nobina.com

W Szwecji na ulice wyjeżdżają pierwsze autonomiczne autobusy. W kilku krajach debatuje się nad dopuszczeniem do ruchu pojazdów bez kierowców. Tymczasem Skandynawia na nikogo się nie ogląda i oddaje transport miejski we władanie robotom.

To historyczna decyzja - mówił szef szwedzkiej Agencji Transportu Jonas Bjelfvenstam obwieszczając narodziny zautomatyzowanego transportu drogowego w kraju. Ma rację, bo w dobie mglistych debat o przyszłości ruchu drogowego, gdzie rola człowieka, jako kierowcy spychana jest na dalsze plany, mało kto spodziewał się, że można tak szybko przejść od słów do czynów.

W początkowej fazie projektu autobusy zdolne zabrać na pokład 12 pasażerów będą kursowały między jedną ze sztokholmskich galerii handlowych, a położonym 1500 metrów dalej hotelem Victoria Tower. W bezpiecznym poruszaniu się ma pomóc pokaźny zestaw czujników i nawigacja oparta na systemie GPS. Gwoli ścisłości - na pokładzie będzie kierowca, ale tylko po to, by w razie czego móc przejąć kontrolę nad pojazdem (takie są w Szwecji przepisy).

Działania kilku prywatnych firm i koncernów, w tym znanego z branży telekomunikacyjnej giganta Ericsson i firmy autobusowej Nobina, wspierane są przez rząd i miejskie władze Sztokholmu. Pierwsze pojazdy na drogi szwedzkiej stolicy mają wyjechać w styczniu przyszłego roku. Biorąc pod uwagę fakt, że jeszcze 10 lat temu nieliczni korzystali z - będącego dziś absolutnym standardem - internetu w telefonach, możemy być pewni, że przed nami prawdziwa rewolucja świata transportu.

Komentarze

  1. Cyryl

    Cyryl   19 stycznia 2018, 20:43

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    to, że pojawią się, a raczej już są pojazdy autonomiczne, nie znaczy, że znikną pojazdy z kierowcami. na świecie jest nadprodukcja żywności, a w dalszym ciągu jedną z najczęstszych przyczyn śmierci jest głód lub konsekwencje niedożywienia. a' propos wieku aut: czytałem książkę Lee Child-a, gdzie bohater wjeżdża do biednej dzielnicy miasteczka w Kansas: na ulicy stoją auta mające nawet 10 lat.

  2. Xiawery

    Xiawery   18 stycznia 2018, 20:52

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    BalthierByć może nawet egzaminów nie trzeba będzie zmieniać bo... Rychły koniec WORD'ów zbliża się wielkimi krokami :)))) Niechaj jak najszybciej ta technologia zawita do powszechnego użytku. Kibicuje najmocniej. Niektórzy oderwani od rzeczywistości hipokryci jak "rpa" z prawojazdy.com sądzą, że to kwestia naszych wnuków, a tu proszę... pierwsze pojazdy wyjeżdżają na drogi. Obiektywnie daje jeszcze 10 lat i zawód kierowcy przejdzie do historii. w kraju gdzie średni wiek samochodu poruszającego się po naszych drogach wynosi 12 lat ? : Ech ty nasz forumowy wybawco :)

  3. nick

    nick   18 stycznia 2018, 20:48

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    w.szKoleje podmiejskie bez obsługi działają w szerokim świecie od dawna.Autonomiczny transport jak widać jest prawie faktem tym czasem my prowadzimy jałowe i nic nowego nie wnoszące dyskusje o wyższości naszej polskiej nauki jazdy nad europejską lub dowolną inną. ja dyskusji o wyższości polskiej nauki jazdy nad europejską tutaj nie uświadczyłem . Tutaj najbardziej burzliwie dyskutuje toczą się wyłącznie o egzaminie, szkolenie jest pomijane. W naszym kraju tylko egzamin jest ważny a reszta jest bez znaczenia.

  4. Balthier

    Balthier   18 stycznia 2018, 18:32

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Być może nawet egzaminów nie trzeba będzie zmieniać bo... Rychły koniec WORD'ów zbliża się wielkimi krokami :)))) Niechaj jak najszybciej ta technologia zawita do powszechnego użytku. Kibicuje najmocniej. Niektórzy oderwani od rzeczywistości hipokryci jak "rpa" z prawojazdy.com sądzą, że to kwestia naszych wnuków, a tu proszę... pierwsze pojazdy wyjeżdżają na drogi. Obiektywnie daje jeszcze 10 lat i zawód kierowcy przejdzie do historii.

  5. w.sz

    w.sz   18 stycznia 2018, 18:17

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Koleje podmiejskie bez obsługi działają w szerokim świecie od dawna.Autonomiczny transport jak widać jest prawie faktem tym czasem my prowadzimy jałowe i nic nowego nie wnoszące dyskusje o wyższości naszej polskiej nauki jazdy nad europejską lub dowolną inną.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.