K. Gietek: awans zawodowy

Data publikacji: 28 grudnia 2018, 10:00
Autor: Krzysztof Gietek
K. Gietek: awans zawodowy
16
Krzysztof Gietek, instruktor nauki jazdy, właściciel OSK w Piszu (fot. ze zbiorów autora)

Krzysztof Gietek od 1990 r. prowadzi Ośrodek Szkolenia Kierowców, w którym szkoli: kandydatów na kierowców, kierowców zawodowych oraz instruktorów nauki jazdy. Zatrudnia instruktorów wyłącznie z wykształceniem wyższym i z przygotowaniem pedagogicznym. O awansie zawodowym pisał, gdy chciano wprowadzić coroczne szkolenia dla instruktorów. Dziś pyta: – Czy miałem rację? Niech ocenią to inni?

Czekamy na Państwa deklaracje udziału w Inicjatywie Społecznej Nieobojętnych powołania samorządu zawodowego instruktorów i egzaminatorów oraz już konkretnie w pracach wybranego zespołu.

Liczymy na dalsze Państwa wypowiedzi. Jolanta Michasiewicz (tygodnik@prawodrogowe.pl)

* * *

Wiele szumu w środowisku instruktorów wywoła propozycja corocznych szkoleń instruktorów nauki jazdy. Jedni byli za szkoleniem, ale różnili się wypowiedziami, co do wyboru podmiotów szkolących. Natomiast inni wszechwiedzący byli za likwidacją takiego obowiązku. Chciałbym w tej sprawie przedstawić swój pogląd. Już kilka lat wstecz podnosiłem ten sam problem.

Według mnie Ministerstwo Infrastruktury tak naprawdę nie ma żadnego pomysłu. Widzi potrzebę corocznych szkoleń, ale nie wie jak to zrobić, albo nie chce się narazić stowarzyszeniom instruktorów. Gdybym to ja decydował w tej sprawie, to zrobiłbym to tak.

Przede wszystkim określiłbym, kim jest instruktor. Według mnie - instruktor ma bliżej do nauczyciela niż do kierowcy. Po takim określeniu wszystko jest już proste. W karcie nauczyciela ustala się stopnie awansu zawodowego według następującej kolejności:

1. Nauczyciel stażysta

2. Nauczyciel kontraktowy

3. Nauczyciel mianowany

4. Nauczyciel dyplomowany

Dobre wzorce wypracowane przez lata w przypadku awansu zawodowego nauczycieli powinny znaleźć swoje odbicie w awansie zawodowym instruktora. Ustaliłbym następujące stopnie awansu zawodowego instruktora:

1. Instruktor stażysta

2. Instruktor kontraktowy

3. Instruktor mianowany

4. Instruktor dyplomowany

5. Egzaminator

Następnie określiłbym kryteria dla poszczególnych stopni:

Lp.

Stopień awansu zawodowego

Wykształcenie

Praktyka

Uprawnienia

(zakres szkolenia)

Czas trwania

1.

INSTRUKTOR STAŻYSTA

Średnie-matura, kurs instruktora nauki jazdy zakończony egzaminem państwowym

Udokumentowany staż w zakresie prawa jazdy kat.: A, B, C, CE - co najmniej 5 lat)

Szkolenie i egzamin wewnętrzny pod nadzorem instruktora mianowanego.

1 rok

2.

INSTRUKTOR KONTRAKTOWY

 

Jw.

Egzamin kwalifikacyjny

Praca, jako instruktor stażysta, co najmniej 1 rok

Samodzielne szkolenie, egzamin wewnętrzny pod nadzorem egzaminatora mianowanego

Co najmniej

3 lata

3.

INSTRUKTOR MIANOWANY

 

Jw.

Certyfikat kompetencji zawodowych

Posiadanie 3- letniego stażu pracy, jako kontraktowy. Posiadanie prawa jazdy wszystkich kategorii praw jazdy.

Samodzielne szkolenie i przeprowadzanie egzaminów wewnętrznych. Opiekun dla stażysty

Może szkolić kierowców zawodowych. Może prowadzić OSK.

Co najmniej

3 lata

4.

INSTRUKTOR DYPLOMOWANY

 

Jw.

Wykształcenie wyższe. Egzamin kwalifikacyjny

Posiadanie stażu pracy, jako instruktor mianowany - 3 lata

Jw.

Może szkolić na kursach instruktorów nauki jazdy. Może egzaminować na kursach kwalifikacji wstępnych

Co najmniej

3 lata

5.

EGZAMINATOR

Kurs kwalifikacyjny dla egzaminatorów i pozytywny wynik egzaminu państwowego

Posiadanie 3-letniego stażu, jako instruktor dyplomowany

Jw.

Może egzaminować kandydatów na kierowców i kierowców

 

 

Dalej można wyszczególnić następne stopnie awansu zawodowego - egzaminatorów.

Moja propozycja przewiduje ustawiczne uczenie się. Ograniczenia w zakresie prowadzenia szkolenia wywołają niejako naturalną chęć bycia coraz to lepszym. Motywują do dalszego kształcenia się. Zakładam także zlikwidowanie takich nieprawidłowości jak:

- samodzielne szkolenie bez nadzoru po kursie instruktorskim;

- brak umiejętności w kierowaniu pojazdem (staż w kierowaniu);

- zakładanie szkół jazdy po uzyskaniu uprawnień instruktora - po otrzymaniu uprawnień;

- niska jakość w prowadzeniu szkół jazdy;

- brak nadzoru w pierwszym etapie szkolenia przez niedoświadczonego instruktora;

- nie uzupełnianie wiedzy z zakresu BRD, przepisów ruchu drogowego, techniki kierowania, obsługi coraz to nowocześniejszych pojazdów;

- szkolenia kierowców zawodowych przez młodego wiekiem bez stażu w kierowaniu pojazdem instruktora.

W mojej propozycji można byłoby uwzględnić stopień instruktora doskonalenia techniki jazdy, który mógłby prowadzić szkolenia z zakresu jazdy w warunkach ekstremalnych.

Proszę wyobrazić sobie instruktora nauki jazdy, który posiada prawo jazdy kat. B. Po uzyskaniu uprawnień do szkolenia kandydatów na kierowców. Kończy kurs kat. C. Weryfikacja i jest „specem” od szkolenia ciężarówką. Paranoją jest to, że może szkolić kierowców zawodowych. Tak naprawdę to on sam wymaga szkolenia.

Krzysztof Gietek (Pisz)

Komentarze

  1. Cyryl masz rację

    Cyryl masz rację   9 stycznia 2019, 21:35

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    No cóż, odpowiedź nie jest trudna. Egzaminator powinien umieć, powinien prezentować itd itp. To oczywiste. Nie wiem tylko co to może mieć wspólnego z dyskusją na temat stopniowego osiagania wyższych kwalifikcji w zawodzie. Idź do lekarza, nauczyciela, nawet szewca i zdarzy się, że zauważysz brak dostatecznej wiedzy czy umiejętności. Sam mam podobne doświadczenia z egzaminatorami. Ktoś powie, że nawet instruktor czy policjant potrafią wykazać, nazwyjmy to, zaniedbania w swoim fachu. Takie rozumowanie nic nie wnosi. Nie ma grupy zawodowej wolnej od podobnych zjawisk. Warto pamiętać jak słusznie zauważasz, aby nie przedobrzyć z tymi formalnościami, przepisami, stopniami. Jest także różnica pokoleń. Starsi w zawodzie potrzebują wyròżnikòw i zaznaczania swojej pozycji. Młodzi nie potrzebują tego, wystarczy im dobre warunki pracy i wynagrodzenia. Moje obawy związane z tym samorządem, bo to nowe formalności, nowi ludzie na stołkach, mnòstwo nowych zasad tylko im służących. Nikt, ale to nikt z grupy inicjującej samorząd łącznie z Panem Rzecznikem Matuszewskim nie potrafi tu od pòł roku podjąć zwykłej rozmowy. Ci ideowi działacze zachowują milczenie, pozostając na pozycjach okrągłych postulatów, deklaracji, wielkich idei i integracji środowiska czyli wzajmenego popierania się. Dlaczego nie podejmują prostego dialogu ze środowiskiem pod swoimi postulatami skoro deklarują swoje zaangażowanie dla Nas ? Ktoś wie, ja chyba domyślam się ...

  2. Cyryl

    Cyryl   9 stycznia 2019, 20:27

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    warsztaty prowadziłem jeszcze jak były rzeczywiste, a nie na papierze i to nie tylko w swoim mieście, więc mniej więcej mam rozeznanie. reakcja na nowe rzeczy faktycznie bywa różna, od: "po co mi to, przecież 20 lat uczę i jest dobrze", po: "fajne spróbuję z tego korzystać". tu nie zależy od tego, czy ktoś jest otwarty na nowe rzeczy czy nie i tak jest w każdym zawodzie. dlatego uważam, że zrównanie wszystkich płacą minimalną będzie krzywdzące dla jednych, dla drugich na wyrost. ale co powiesz o egzaminatorze, który oblewa zdającego na kat. D za błędy w technice kierowania, a wracając do WORD-u sam popełnia takie błędy parę razy?

  3. KIEROWNIK OSK

    KIEROWNIK OSK   9 stycznia 2019, 15:04

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Po pierwsze proszę się do mnie nie zwracać per. Ty nie mam 18 lat. po drugie nie odpowiedział Pan na moje poprzednie pytanie . po trzecie nie oglądam programów typu Nauka Jazdy ale jak Pan ogląda to gratuluję. po czwarte proszę przeczytać artykuł Krzysztofa Kleiny popieram w całości. Pozdrawiam

  4. Pod rozwagę

    Pod rozwagę   9 stycznia 2019, 10:59

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Cyryl. Nie musi być złym lekarzem ten kto nie wykonywał zwodu pielęgniarki. Porównanie egzaminatora i kierowcy nic nie wnosi do dyskusji. Dla egzaminatora wystarczy technikum samochodowe, Wydział Transportu lub Inżynierii drogowej Politechniki i tym podobne kwalifikacje i stosowne przeszkolenie kierunkowe. Natomiast porozmawiaj z instruktorami np. na corocznych warsztatach o psychologii, metodyce, zasadach, metodach, narzędziach szkoleniowych. Zapytaj o zasady w szkoleniu teoretycznym i metody szkolenia praktycznego. Co usłyszysz? Że to wszystko to lipa i oni "umią więcej". Pooglądaj sobie program "Nauka jazdy". Tam usłyszysz o rondach, migaczach, babach za kierownicą, światłach pomarańczowych w sygnalizatorach, egzaminach wewnętrznych rozpoczynających się na środku drogi. W tych zawodach instruktor - egzaminator wykształcenie kierunkowe przyda się niezwykle, lecz nie jest kategorycznie niezbędne. Większość tutaj dyskutantów nieświadomie podkreśla swoje walory wykształcenia, kwalifikacji, odbytych kursów, seminariów. I bardzo dobrze. Jednak dla zdecydowanej większości instruktorów nie jest to warte uwagi, nie odczuwają potrzeby dokształcania się. Nie istnieje żaden, ale to żaden powód w warunkach funkcjonowania branży, który to mobilizowałby specjalistów do podnoszenia kwalifikacji. Rację zatem mają Ci którzy widzą potrzebę przynajmniej formalnego ustalenia pozycji w zawodzie i w ten sposób nominowania tych wykształconych, z dużym stażem zawodowym.

  5. KIEROWNIK OSK

    KIEROWNIK OSK   7 stycznia 2019, 14:32

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Czy osoby. które w dzisiejszych czasach ukończyły studia prywatne . czyli ..płacisz masz . kierunki resocjalizacja . kosmetologia itp. są dla Pana autorytetem? Jeżeli tak to gratuluję. Kiedyś to było ni dopomyslenia. Pozdrawiam

  6. Cyryl

    Cyryl   7 stycznia 2019, 11:23

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    przygotowanie pedagogiczne jest ważne i wyższe wykształcenie dają narzędzia do sposobów, metod przekazywania wiedzy i doświadczenia, ale co przekazać gdy doświadczenia nie ma, a wiedza jest z poprzedniej epoki?

  7. Cyryl

    Cyryl   7 stycznia 2019, 11:20

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    jeżeli chodzi o instruktorów, rzadko bo rzadko, ale się zdarza. częściej jest, że instruktor kat, C, C+E zakończył swoje doświadczenie zawodowe, na STAR-ze 200. natomiast do niedawna wymogiem ubiegania się o uprawnienia egzaminatora było wyższe wykształcenie, powiedzmy, że mamy w jednym WORDZ-ie 30 egzaminatorów C, C+E i D, więc powiedz mi jakie jest prawdopodobieństwo, że któryś z nich wykonywał zawód kierowcy?

  8. instruktor

    instruktor   7 stycznia 2019, 11:03

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    I tu się kolego grubo mylisz. Podejrzewam że dla Ciebie powyższe kat. to. .kosmos. . Jest wielu instruktorów pracujących np. w MPK i szkolacychkursantow . ale Oni nie mają czasu na pisanie bzdur tak jak Ty kolego .

  9. obserwator

    obserwator   4 stycznia 2019, 21:54

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Nikt z Was instruktorów C D E nie wykonywał tego zawodu przez 5- 10 lat. To tak jakby trener piłki nie był piłkarzem . Chirurg nigdy nie oferował. Bokser nigdy z nikim nie walczył tylko z cieniem. Jesteście tylko czystymi teoretykami.

  10. Kierownik OSK

    Kierownik OSK   4 stycznia 2019, 10:28

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    W pełni zgadzam się , że instruktor z podstawowym to przesada/ dzięki m. Gowinowi/ , ale zgadzam się w pełni z ,,Cyrylem,, przepraszam za skrót , że powyzsze tytuły powinny być nadawane za posiadane umiejętności ( posiadane kat. prawa jazdy, dana osoba praktykuje w zakresie danej kat. np. pracuje lub szkoli w zakresie kat. C C+E D ) , a zarazem szkoli na kat. B. To doswiadczenie procentuje. To moim skromnym zdaniem jest najważniejsze. Sam skończyłem studia w latach osiemdziesiątych , prowadzę OSK od 20 lat i nie zgadzam sie z Panem ,,dośw. instruktor mgr , Pan ma kompleks wyższego wykształcenia . Życzę Państwu owocnej dyskusji. Pozdrawiam A.J.

  • 1 (current)
  • 2

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.