Każdy pomysł jest ważny

Data publikacji: 29 stycznia 2019, 14:21
Autor: Krzysztof Cuprjak
Każdy pomysł jest ważny
13
Krzysztof Cuprjak, instruktor w OSK „PREMA”. Toruń, 23.01.2019 r. (fot. J. Michasiewicz)

Biorąc udział i będąc współorganizatorem spotkania branżowego w Toruniu [spotkanie branżowe pn. "Wysoka jakość - najlepsi grają w jednej lidze. Edycja: Toruń 2019" - przyp. red.] mam kilka spostrzeżeń i obserwacji.

Szanowni Państwo! Jeśli ktoś z Was zastanawia się: - Dlaczego? Po co? W jakim celu?

Liczba uczestników naszego spotkaniu przerosła oczekiwania, nie przypuszczaliśmy, że zainteresowanie i chęć dyskusji jest tak duża. Właśnie podczas tej konferencji poczułem, że mamy siłę. INICJATYWA NIEOBOJĘTNYCH rośnie. Każde spotkanie ma swój indywidualny wymiar. Pojawiają się głosy i zaproszenia z całej Polski. Powtórzę raz jeszcze, nie ma znaczenia wielkość OSK, to gdzie funkcjonujemy, z czym na co dzień się zmagamy, z jakimi problemami mamy do czynienia. Ogromny szacunek dla osób, które poświęciły swój czas i poniosły wydatki związane z przyjazdem na spotkanie. Panie, Panowie jesteście niesamowici!

Prelegenci mówili o zasadach, o ścieżkach wyboru, każdy z uczestników miał możliwość wypowiedzi, Inicjatywa Nieobojętnych jest otwarta. Niezwykle ważne są wszystkie głosy padające z naszej grypy zawodowej. Każdy głos jest ważny! Wasze opinie, pomysły są informacjami dla zespołów, w jakim kierunku mogą iść zmiany! Koleżanki i koledzy instruktorzy i egzaminatorzy! Dążymy do poprawy, chcemy zmian w branży!

Doszliśmy do etapu, że każdy z nas może kreować te zmiany. Pojawiają się pytania. - Takich zrywów było już sporo? - Nie uda się? - Przecież nie mamy finansowania, poparcia itp. Rzeczywiście to trudne pytania, ale znajdują swoje odpowiedzi. Większość znajdziecie właśnie uczestnicząc w takim spotkaniu. W Toruniu okazało się, że nie ma granic. Nasze piękne miasto odwiedziło wielu wspaniałych ludzi z najdalszych miejsc Polski. Ta i właśnie takie konferencje pokazują, że chcemy być jednością!

Słuchaliśmy, że zespoły już pracują. Panie i Panowie instruktorzy, egzaminatorzy! Każdy z Was jest członkiem każdego zespołu, bo ma możliwość przekazać swoje zdanie, swoje pomysły, określić kierunki zmian i przede wszystkim wypowiedzieć się. To tylko my wiemy, co jest słabą, a co mocną stroną naszej profesji. Bądźcie twórcami swojej branży.

Jest ogrom spraw do analizy i dyskusji. Każdy pomysł jest ważny! Powtórzę - Inicjatywa rośnie w siłę. To jest fakt. Każdy może mieć wątpliwości, ale gdy spojrzymy na całość branży wniosek jest tylko jeden! Chcę zmian! Jakich? To już każdy z nas dokładnie wie. Jestem tylko zwykłym, prostym instruktorem. Pracuję w małej miejscowości. Podczas toruńskiego spotkania, słuchając wystąpienia Sławomira Moszczyńskiego, poczułem, że „Jestem dumny z wykonywanego zawodu, jestem dobrym instruktorem, egzaminatorem”. Zmiany muszą zaistnieć. W jakim rozmiarze i w jakim stopniu? To właśnie te i takie pytania, na które powinniśmy odpowiedzieć sobie sami.

Nie ma znaczenia miejsce, nie ma znaczenia wielkość środowiska, w którym pracujecie. Jeśli czujecie potrzebę spotkań przyjeżdżajcie lub je organizujcie. Rozmawiajcie, dyskutujcie - bo warto. Liczba nieobojętnych z każdym dniem rośnie. Nasze spotkanie w Toruniu pokazało, że warto chcieć. I tego życzę wszystkim nieobojętnym na zmiany.

JEŚLI NIE TERAZ – TO KIEDY!
JEŚLI NIE MY – TO KTO?

Krzysztof Cuprjak, instruktor, „PREMA” Szkoła Jazdy (Chełmża)

Komentarze

  1. Krzysztof

    Krzysztof   31 stycznia 2019, 15:36

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Bardzo lubię oglądać program o katastrofach lotniczych. Nie interesuje mnie sam wypadek i zachowanie się przed i po wypadku, ale proces dochodzenia do przyczyn powstawania i zabezpieczenia się przed wypadkiem. Pamiętam czasy kiedy statystyki wypadków biły na alarm - liczba zabitych osiągnęła pułap 7000 osób zabitych w wyniku wypadków na drodze. Sam mam kilka pomysłów na poprawę szkolenia i egzaminowania w Naszym Kraju, ale zadajmy sobie pytanie ; Czy Państwo Polskie nic nie robi w tym kierunku ? Uważam że byłoby nadużyciem i powiedzieć że nic nie zrobiło, albo niewiele. Patrzcie na liczbę zabitych osób w wyniku wypadków drogowych radykalnie zmalało. Na poziom liczby i ciężkości wypadków drogowych wpływa nie tylko szkolenie i egzaminowanie. Jak czytam wypowiedzi niektórych osób to myślę sobie że tu nie chodzi aby było lepiej w szkoleniu i egzaminowani, ale wypowiedzi skupiają się w tonie aby mnie w tym systemie było lepiej. Proszę Państwa czy system szkolenia i egzaminowania wymaga całkowitej zmiany czy dokonanie zmian kosmetycznych? Czy przekazanie Egzaminatorów do Wojewody zmieni zdawalność ? Jestem za tym aby zmienić system opłat za egzamin i cenę egzaminu podnieść trzykrotnie do góry. Wynika to z rachunku matematycznego zdawalność 33 % . Czyli każdy zdaje trzykrotnie egzamin. Co będzie jak WORD otrzyma swoje pieniądze już przed pierwszym egzaminem? Czy wtedy zdawalność będzie 100 %. Jeżeli tak to mieli rację Ci którzy twierdzili że WORDy robią kasę. Ale moje doświadczenie życiowe mówi że tak nie będzie. Może być także taki efekt że szkoły jazdy (instruktorzy) powiedzą " Co tam kiedyś zda, jak się nie nauczył to nauczy się podczas egzaminów". Bardzo często piszę w sposób zagrzewający do dyskusji. Nigdy nie otrzymałem propozycji merytorycznej rozmowy. Jestem pewien że szkoły jazdy i zatrudnienie instruktorów nie może odbywać się na dotychczasowych zasadach. Na pewno egzaminy muszą odbywać się w jednym miejscu a nie w kilku. . Przykład egzaminy na prawo jazdy, kierowcy zawodowi, instruktorzy doskonalenia techniki jazdy, egzaminy na prawo jazdy. Ostatnia patologia która jest dla mnie nie zrozumiała wydawanie prawa jazdy kat C, CE, D bez kodu i z kodem 95. Kierowca pojazdu obsługuje ten sam pojazd, przewozi te same ładunki, jeżdżą po tych samych drogach , kierują pojazdami na które działają te same prawa fizyki, stosują te same przepisy ruchu drogowego. Ruch odbywa się w identycznych warunkach drogowych i atmosferycznych. Ale jeden ma 18 lat a drugi 21 lat. Odrębna kwestia szkolenie w ramach kwalifikacji wstępnej w ilości 140 godzin i 280 . Czekam kiedy powołamy komisję złożoną z fachowców i to ona przeprowadzi analizę tego co było co jest i jak ma być. Ta analiza ma być przeprowadzona w szerokim kontekście bezpieczeństwa na drogach. Powiedzenie że my chcemy dobrze to będzie dobrze, nic w tej sytuacji nie znaczy

  2. Cyryl

    Cyryl   31 stycznia 2019, 15:30

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    no tak, ale dlaczego nie wysuwasz wniosków de lege ferenda w sprawie szkolenia cewkarzy-uzwajaczy, tam też jest źle, a Ty też tego nigdy nie robiłeś, więc co za różnica? przeczytaj co jest napisane przez tych wszystkich z branży: mamy być razem, walczmy o szacunek, najlepsi w jednej lidze, funkcja instruktora/egzaminatora, hasła jak z kampanii wyborczej lub wiecu 1-majowego i żadnych konkretów. to już nasz kolega Balthier przynajmniej jasno określa czego chce. masz rację to na co chciałem zwrócić Ci uwagę to nie UoKP, ale rozporządzenie w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami - moje niedopatrzenie. przeczytaj to i zastanów się czy mogła to napisać osoba lub osoby, które nigdy nie szkoliły? jeżeli już zapoznasz się z tym ale dogłębnie, napisz co byś zmienił w obowiązującym prawie? bo chce zmieniać prawo, którego nie znasz, a to chyba nieco pochopne działanie.

  3. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   31 stycznia 2019, 08:26

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Cyrylna jakiej podstawie wiesz jak to powinno być? jeżeli tego nigdy nie robiłeś i chcesz uczyć ludzi, którzy zajmują się tym jakiś czas, to przynajmniej przeczytaj co na ten temat mówią przepisy - UoKPPodałem wnioski de lege ferenda, do których uprawniony jest każdy. Czy uważasz, że UoKP pisali instruktorzy z wieloletnim stażem? Albo że przepisy do k.k. ustalają byli i doświadczeni przestępcy? Czy historyk Morawiecki miał pojęcie o służbach specjalnych, nim stał się premierem? Po prostu odnoszę się do kierunków zmian, które wydają mi się słuszne, podając argumenty dlaczego tak uważam. Skoro prawie wszyscy w branży (i wokół niej) mówią, że system jest zły, to po co drążyć temat po stronie de lege lata?

  4. Cyryl

    Cyryl   31 stycznia 2019, 05:57

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    ale to nie jest szkolenie, a Ty nie jesteś moim kursantem i Leszek też. oprócz określeń technicznych jakie używamy podczas szkolenia i egzaminu, jest jeszcze zwykłe życie, gdzie najczęściej używamy języka potocznego.

  5. Nadal zainteresowny

    Nadal zainteresowny   30 stycznia 2019, 21:00

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Za wcześnie na podsumowania. Jednak spróbuję. Na dzisiaj kilka spotkań grupy inicjujacej samorząd, w zasadzie spotkania w formie akademii w tej sprawie. Brak jakiegokolwiek konkretu. Brak wypowiedzi czynnych egzaminatorów. Szeroko natomiast wypowiadają się właściciele osk i dyrektorzy Word. Brak zainteresowania szczerą rozmową, na przykład na tym forum. Wzajemne popieranie się w deklaracjach i chęciach. Natomiast na tym forum dramatyczne pomysły na zmiany w branży tj. umożliwienie jazdy przedegzaminacyjnej zamiast placu manewrowego, jazdy jakby próbnej na pojeździe egzaminacyjnych. ( Gdzie na lotniskach ? 😁) lub "szkolenie teoretyczne w praktyce ruchu drogowego" ( urocze 😁😁) lub "staż na placu" dla instruktora 😁😁😁. Trudno nawet z tym dyskutować. Na razie jednak nie wiadomo czy chodzi o zmiany przepisów w branży czy stworzenie przepisów do utworzenia samorządu i wprowadzenie ich ustawowo czy głównie rekrutowanie członków dla przyszłego samorządu. Jednocześnie przeprowadzenie tych pomysłów jest nie możliwe. Bije także w oczy kompletne pominięcie dotyczas istniejących ogolnopolskich stowarzyszeń instruktorów. Stowarzyszenie z Łodzi jedyne te plany ( jakie?) , które popiera dało już poznać się. Jego szefostwo wypisało się z federacji tym samym pokazało palec innych regionalnym stowarzyszeniom. Nie chcą placów manewrowych, nie zgadzają się na trwałe oddzielenie osk od osk / bez wspólnych placów i samochodów/ i podnoszenia kosztów osk. Wystarczy według nich biuro, sala i samochód, pewnie i byle jaki instruktor. Chcą podnieć rentowność, poziom, jakość, kwalifikacje bez żadnych kosztów. Nie mogę doczekać się tych nowych propozycji Państwa z grupy inicjatywej. Grupa inicjująca samorząd bez żadnych propozycji przez pół roku ? Przepraszam, jest jedna- utworzymy samorząd. Pewnie nikt nie odpowie....

  6. Balthier

    Balthier   30 stycznia 2019, 20:13

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Cyrylwidzi jedynie maskę... Instruktor z takim bagażem doświadczenia z zawodzie i używa sformułowania.... MASKA? A potem ktoś powtórzy na egzaminie i dostanie burę. To jest pokrywa silnika.

  7. Cyryl

    Cyryl   30 stycznia 2019, 19:45

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Leszek Drugi...Opisałem jak powinno być, a nie jak jest... na jakiej podstawie wiesz jak to powinno być? jeżeli tego nigdy nie robiłeś i chcesz uczyć ludzi, którzy zajmują się tym jakiś czas, to przynajmniej przeczytaj co na ten temat mówią przepisy - UoKP. ja nigdy nie strzygłem kobiet i nie wypowiadam się na ten temat, bo po co? zrób uprawnienia, popracuj rok, a potem będziesz się wypowiadał. jeżeli piszesz dla instruktorów, to nikt nie skorzysta z Twoich rad, a pisanie dla siebie mija się z celem, bo po pierwsze sam wiesz jak szkolić lepiej od instruktorów, po drugie i tak nie wdrożysz tego, bo nie masz uprawnień.

  8. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   30 stycznia 2019, 19:19

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    CyrylTy chyba nigdy nie szkoliłeśMasz rację, zawód instruktora nigdy nie był moim marzeniem. Opisałem jak powinno być, a nie jak jest. Na takim placyku powinni uczyć kursanta JAZDY samochodem i operowania jego właściwościami, czyli: jak ruszać dynamicznie, hamować, szacować promienie skrętu, tłumaczyć "gdzie znajduje się pojemnik do spryskiwaczy". Taki kurs dla zielonych, co nigdy za kółkiem nie siedzieli - stąd porównanie do dziecka, które wpierw uczy się jeździć na rowerze a dopiero później zdaje na kartę rowerową (sama teoria wystarczy jak na taki pojazd). Stąd efekt szkolenia obecnego, na podstawie rozporządzenia które znam, wydaje się mizerny (brakuje godzin).

  9. Cyryl

    Cyryl   30 stycznia 2019, 18:26

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    coś mi się wydaje Leszek, że Ty chyba nigdy nie szkoliłeś (no może na kartę rowerową), bo to co opisujesz jest fajne na papierze, porównanie do szlifowania diamentów, godne poety okresu romantyzmu, ale w rzeczywistości to zupełnie inaczej wygląda. w początkowej fazie szkolenia uczący się widzi jedynie maskę i jakieś 1m za nią, oraz niewiele słyszy. dopiero wraz opanowaniem pojazdu zaczyna mu RAM-u wystarczać na inne rzeczy. więc gadanie, pytanie o znaki na pierwszych jazdach jest bezcelowe. jeżeli chcesz dokładnie dowiedzieć się jak rozpisany jest program nauki jazdy, to zajrzyj do UoKP, tam jest wszystko opisane, lekcja po lekcji, ale to raczej dla ludzi, którzy zaczynają w zawodzie instruktora i nie mają swojego warsztatu i żadnego doświadczenia. co Ty chcesz uczyć na tym palcu na początku?

  10. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   30 stycznia 2019, 17:44

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Tak też powinna wyglądać ścieżka zawodowa instruktora: najpierw staż na placu – zdobywanie doświadczenia w kontrolowaniu kursanta, później awans i jazdy po mieście, stopniowo i płynnie.

  • 1 (current)
  • 2

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.