Kierowca-senior w OSK

Data publikacji: 28 marca 2018, 12:44
Autor: Jolanta Michasiewicz (tygodnik@prawodrogowe.pl)
Kierowca-senior w OSK
3
Marcin Fliegier, Global Road Safety Partnership w Genewie, ekspert brd (fot. J. Michasiewicz)

„Seniorzy w ruchu drogowym – czy system jest gotowy? – to niezwykle ważne pytanie zważywszy, że społeczeństwo starzeje się. Według GUS w 2015 r. mieliśmy jeszcze 8 mln. ponad 800 tys. osób powyżej 60-tego roku życia, a w 2016 roku już ponad 9 mln. Zastanawiają się czy mają zwrócić prawo jazdy. Szukają rady w osk?

W minionym tygodniu w Nadarzynie k. Warszawy odbyło się interesujące seminarium pt. „Seniorzy w ruchu drogowym - czy system jest gotowy?” Organizator - Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego do debaty zaprosiło wielu ekspertów. Wśród nich, Marcina Fliegiera z Global Road Safety Partnership w Genewie, który w swojej prezentacji informował o wielu interesujących działaniach podejmowanych w krajach Unii Europejskiej i na świecie. Działaniach mających na celu pomoc kierowcom seniorom. Wśród wielu przykładów wskazał na portale internetowe udzielające pomocy właśnie tej grupie uczestników ruchu drogowego. I oto co radzi się tej grupie kierowców na łamach jednego z brytyjskich portali, jakie działania powinni oni podejmować: zdiagnozować - rozpoznać, czy i ja zmienia się ich jazda; zdecydować, co mogą zrobić, aby poradzić sobie ze zmianami, jakie może wywołać w ich organizmie proces starzenia, znaleźć pomoc np. poradę lekarską, ocenę jazdy i szkolenia oraz adaptację pojazdu; znaleźć ośrodek oceniający i doskonalący jazdę; zapoznać się z obowiązkami prawnymi, takimi jak zasady i procedury DVLA (PRD); zaplanować potrzebę zmiany miejsca i miejsca jazdy, a jeśli to konieczne, wycofania się z kierowania pojazdem.

Zainteresowało mnie, co seniorowi może zaoferować nasz krajowy ośrodek szkolenia kierowców? Czy nasz senior, który zgłosi się do ośrodka z prośbą o dokonanie profesjonalnej oceny techniki jazdy, o zdiagnozowanie czy jest to jazda bezpieczna uzyska tę pomoc? Co może zaoferować ośrodek - kierowcy-seniorowi od lat posiadającemu prawo jazdy - który chciałby wykupić kilka jazd doskonalących jego jazdę? Powtórzę - czy senior uzyska taką pomoc, czy raczej zostanie odesłany do Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy? A w ODTJ, czy są przygotowani i zainteresowani takim klientem? I kolejna wątpliwość - dotycząca instruktora nauki jazdy. Czy będzie potrafił dokonać zdiagnozować technikę jazdy seniora? Czy posiada stosowną wiedzę i narzędzia? Odpowiedź na pytanie, czy prawo pozwala mu jeździć pojazdem oznaczonym „eLką” z klientem posiadającym prawo jazdy - znamy. Zadam więc zasadnicze pytanie wynikające z moich wątpliwości. Czy ośrodek/instruktor jest przygotowany, czy potrafi, czy ma narzędzia i możliwości prawne, aby udzielić pomocy kierowcy seniorowi?

Zagadnienie wydaje się bardzo ważne, a wobec stwierdzonego procesu starzenia się społeczeństwa, coraz ważniejsze. W trakcie tego samego seminarium Maria Dąbrowska-Loranc z Instytutu Transportu Samochodowego podsumowując wyniki badań światowych, wskazała, że osoby starsze to najszybciej w tej chwili rosnąca grupa kierowców. Niestety mówiła też o fiasku pakietu edukacyjnego „Kierowca 50+”. Nie było to całkowite fiasko, albowiem przeszkolono grupy instruktorów i zdiagnozowano, iż zainteresowanie ze strony seniorów jest duże.

Coraz częściej czytamy doniesienia z WORD-ów i Wydziałów Ruchu Drogowego Policji o realizowanych szkoleniach. Niestety tych informacji nadal jest niewiele. Ja wracam do naszego seniora, który ma pewne, a może nawet uzasadnione, wątpliwości co do bezpieczeństwa swojej jazdy w ruchu drogowym, staje przed decyzją, czy siadać za kierownicą i potrzebuje rady, diagnozy i pomocy. Co może zaoferować ośrodek szkolenia kierowców i tamtejszy instruktor kierowcy seniorowi?

Jolanta Michasiewicz (tygodnik@prawodrogowe.pl)

Komentarze

  1. hmm

    hmm   5 kwietnia 2018, 12:34

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    weście sie za światła bo jeździć nie idzie tak niektórzy oślepiają... dobrze że dni dłuższe bo by człekowi oczy wypalili

  2. w.sz

    w.sz   4 kwietnia 2018, 18:23

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Odpowiedż na postawione w tekście pytanie jest znana autorowi cytowanej wypowiedzi. Znana jest również również autorce i redakcji tygodnika prawa drogowego.Znana jest również większości szkoleniowców z naszej branży.Wnioski nasuwają się same! W obecnym stanie prawnym tego typu i wielu innych usług szkoleniowych OSK nie mogą z szkodą dla chętnych realizować. Jest wielką niewiadomą kiedy i komu uda się otrzymać informację czy są prowadzone prace w ministerstwie nad tymi i oczywiście wieloma innymi koniecznymi zmianami w prawie.

  3. Wizjoner

    Wizjoner   28 marca 2018, 15:10

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    w/g polskich statystyk seniorzy poruszają się po drogach najbezpieczniej i wara od tego dla pseudo fachowców ,specjalistów uczonych , działaczy gdyż jak zwykle spiepszycie robotę a biedny lud będzie cierpiał i męczył się dla niby dobra BRD fachowcy zaś wypną tłustą pierś do orderów i biegali do kasy, w końcu do tego to wszystko się sprowadza. Ludzie zostawcie ten temat macie dużo ważniejsze sprawy do rozwiązania.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.