Kierowcy są źle szkoleni - mówi poseł Marek Rutka

/ /

Kierowcy są źle szkoleni - mówi poseł Marek Rutka

Data publikacji: 16 grudnia 2020, 11:26
Kierowcy są źle szkoleni - mówi poseł Marek Rutka Poseł Marek Rutka podczas debaty nad stanem brd powiedział: - Nawet najlepsza zmiana przepisów ni

W dniu wczorajszym odbyło się 23. posiedzenie plenarne Sejmu RP. Przedstawiony został dokument „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2019 r. (druk nr 585) wraz ze stanowiskiem Komisji Infrastruktury (druk nr 667). W toku dyskusji krytycznie o szkoleniu kandydatów na kierowców mówił poseł M. Rutka.

Dyskusja w debacie nad brd. Po zaprezentowaniu stanowisk poszczególnych klubów i kół poselskich, posłowie występowali w ramach dyskusji oraz zadawali pytania. Mówiono o wypadkach drogowych, o ich ofiarach, o potrzebie zmian przepisów, o stanie infrastruktury, o inwestycjach nowych i związanych z siecią już istniejącą, tu szczególnie przejść dla pieszych, czy przejazdów kolejowych. Mówiono o potrzebnych środkach finansowych. W trakcie tej debaty wskazano także na wiele innych problemów - bardziej szczegółowych. Poseł Franciszek Sterczewski zwracał uwagę, iż od ponad 20. lat kwoty mandatów nie zostały zmienione i pytał: - Kiedy rząd przedstawi propozycje zmian kwot mandatów karnych? Polskiego społeczeństwa nie jest stać na utrzymywanie raju dla piratów drogowych! Z kolei poseł Marek Rutka - apelował o zmiany w systemie szkolenia kandydatów na kierowców. Powiedział: - Nawet najlepsza zmiana przepisów nie zwiększy umiejętności kierowców, a trzeba jasno podkreślić, że to one są przyczyną wypadków w największym stopniu. Sama poprawa jakości dróg nie wyeliminuje wypadków, bo polscy kierowcy są po prostu źle szkoleni. Trzeba jasno powiedzieć, że poruszanie się po autostradach - które z założenia miały być bezpieczniejsze niż drogi o niższych kategoriach - w istocie takie nie jest. W systemie szkolenia - w czasie kursu na prawo jazdy brakuje szkoleń z jazdy po autostradzie. Polscy kierowcy - zarówno na rodzimych autostradach, jak i poza granicami kraju - nie umieją właściwie włączać się do ruchu, płynnie zmieniać pasów ruchu, czy właściwie oznaczyć pojazdu, który uległ awarii. Stąd moje pytanie: kiedy program kursu na prawo jazdy zostanie poszerzony o praktyczną umiejętność jazdy po autostradach? - konkludował. Natomiast posłanka Małgorzata Tracz pytała o plany resortu w kwestii powszechnej dostępności do szkolenia i egzaminu na kartę rowerową dla dzieci i młodzieży do lat 18.

Stanowisko resortu. W imieniu resortu infrastruktury na pytania odpowiedział lub zapowiedział odpowiedź w innym trybie Rafał Weber. Podsumował: - Co mnie cieszy osobiście, to fakt, że żaden z klubów nie złożył wniosku o odrzucenie tego raportu. Myślę, że on sam w sobie (…) został przygotowany w sposób rzetelny, merytoryczny. Statystyka odzwierciedla wszystko to co działo się na polskich drogach w roku 2019. Rok 2020 siłą rzeczy - przez epidemię, przez zmniejszenie ruchu - był zdecydowanie lepszy - informował R. Weber. Podsumował: - Mam nadzieję, że wprowadzone przepisy prawa i inwestycje, które są realizowane i będą realizowane w przyszłości, przyczynią się do tego, że w kolejnych latach będziemy mieli do czynienia ze spadkiem i wypadków, i ofiar, i rannych, i polskie drogi będą bezpieczniejsze.

Sejm przyjął dokument „Stan brd oraz działania realizowane w tym zakresie w 2019 r.”. (jm)

 

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.