Kilometry lewym pasem

Data publikacji: 13 marca 2018, 14:14
Kilometry lewym pasem
3
fot. A. Szadkowska

W Polsce obowiązuje ruch prawostronny. Chodzi nie tylko o to, że na drogach dwujezdniowych należy jechać prawą jezdnią. Dotyczy to także jezdni z wieloma pasami. Wojciech Pasieczny apeluje do tych, którzy zawsze trzymają się lewej strony.

Jeśli na swojej drodze napotyka się na wolniej jadący pojazd, zwykle się go wyprzedza. Wtedy z pomocą powinien przyjść lewy pas, który w praktyce powinien służyć wyłącznie do wykonywania takich manewrów. Niestety, codzienna, drogowa rzeczywistość pokazuje, że nie zawsze i nie wszyscy tak to rozumieją.

Uporczywe blokowanie lewego pasa, podczas gdy bez przeszkód można zająć prawy pas to tak naprawdę blokowanie ruchu. Grozi za to mandat do 500 złotych. Wystarczy udać się na przejażdżkę do naszych zachodnich sąsiadów i wziąć przykład ze sposobu jazdy, jaki prezentują tamtejsi kierowcy. Mimo, że autostrady często mają więcej niż dwa pasy, wszyscy, nawet najszybsi, jadą prawym pasem. Opuszczają go tylko w razie potrzeby. Stosunkowo nowym zjawiskiem w Polsce, jest niepotrzebne zajmowanie pasa środkowego. Na drogach z minimum trzema pasami ruchu w jednym kierunku, powszechnie spotykamy pojazdy, pokonujące dłuższe odcinki trasy środkiem.

Według policyjnych statystyk, na które powołuje się portal infor.pl, przybywa mandatów za jazdę wyłącznie lewym pasem. W 2010 roku w całym kraju ukarano 1996 takich wykroczeń, a rok później, w 2011 roku, wykroczeń tych było już 3144.

Komentarze

  1. PITER

    PITER   17 marca 2018, 23:26

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Nasi zachodni sąsiedzi na autostradach musza jechać tak jak u nas możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jednak na terenie zabudowanym pojazdy o masie całkowitej do 3,5 tony mogą jechać na wprost DOWOLNYM PASEM RUCHU. Może warto wprowadzić taki przepis także do naszego prawa?

  2. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   13 marca 2018, 18:31

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Odnośnie używania określenia "prędkość ADMINISTRACYJNA", zastanówmy się, jaka prędkość nie jest administracyjna? Notabene czy nie lepiej posługiwać się pojęciami używanymi w ustawie (tj. prędkość dopuszczalna)? Prędkość administracyjna to (jak dla mnie) taka, która wynika z administracyjnych kompetencji organów administracyjnych do jej ustanawiania w trybie zarządzania ruchem na drogach. Kompetencje te wynikają z ustawy a konkretnie z rozporządzenia upoważniającego do umieszczania znaków regulujących prędkość (np. B-33). Innymi słowy prędkość administracyjna to taka prędkość, której wartość jest powiązana ze odpowiednim znakiem (choćby "Obszar zabudowany", "Autostrada"). Nie jest natomiast prędkością administracyjną, wg tego założenia, prędkość wynikająca z warunków ruchu drogowego (w sensie art. 19 uPoRD), no chyba że potraktujemy kierowcę jako organ administracji prywatnej (w swoim samochodzie).

  3. Leszek Drugi

    Leszek Drugi   13 marca 2018, 18:19

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Jeżeli jezdnia jest gorszej jakości w obrębie prawego pasa w porównaniu do lewego, to mamy następującą sytuację. Na prawym pasie da się jechać 40 km/h, więc pojazd jest wyprzedzany no i... zjeżdża na prawy pas, zwalnia do 40 km/h i jest... wyprzedzany przez tego, co przed chwilą był wyprzedzany. Dzięki temu - średnia prędkość na tym odcinku jezdni wynosi nieco ponad 40 km/h zamiast 50. Inna kwestia: po co się organizuje jezdnie dwu- (i więcej) -pasowe? Odpowiadam: żeby z korzystać z deficytowych miejsc, bardzo cennych pod względem wartości nieruchomości. Moim zdaniem przepis w dotychczasowym brzmieniu jest archaiczny i nadaje się tylko do sytuacji poza obszarem zabudowanym, ewentualnie dla miejsc o ograniczeniu prędkości do minimum 80 km/h (dla samochodów osobowych).

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.