Korytarz ratujący życie

Data publikacji: 12 września 2018, 14:43
Korytarz ratujący życie
2
fot. Grupa IMAGE /archiwum

Korytarz życia (miejsce dla pojazdu uprzywilejowanego w ruchu, utworzone przez kierujących, którzy odsunęli swoje pojazdy od osi jezdni) poprawia czas dojazdu na miejsce zdarzenia o 40%. Jak reagować, gdy napotkamy korek na drodze dwujezdniowej?

Gdy na autostradzie czy drodze szybkiego ruchu zdarzy się wypadek, w wielu europejskich krajach kierowcy mają obowiązek utworzyć tzw. korytarz życia (inaczej korytarz ratunkowy), czyli pozostawić wolne miejsce na przejazd dla służb ratunkowych. Może to zwiększyć szansę na przeżycie uczestników wypadku nawet o 40%*. W jaki sposób powinni zachować się kierowcy w Polsce, aby ułatwić straży pożarnej czy karetce pogotowia dojazd na miejsce wypadku?

Kiedy na autostradzie czy drodze ekspresowej dojdzie do wypadku albo występuje duże natężenie ruchu, szybko powstaje korek, który może utrudnić dotarcie na miejsce służbom ratunkowym i opóźnić udzielenie pomocy. Choć wielu kierowców sądzi, że wystarczy pozostawić wolny pas awaryjny, by odpowiednie służby mogły przejechać, nie zawsze jest to prawdą. Szerokość takiego pasa może się okazać niewystarczająca do swobodnego przejazdu np. większego wozu strażackiego, a w dodatku pas może zostać zablokowany przez pojazd, który uległ awarii – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Dlatego tak ważne jest, by kierowcy formowali tzw. korytarz życia. W takich państwach jak Austria, Czechy, Niemcy, Węgry, Luksemburg, Słowenia i Szwajcaria obowiązuje to wszystkich kierowców. Z badań przeprowadzonych w Austrii wynika, że dzięki temu karetka pogotowia czy wóz strażacki może dotrzeć na miejsce wypadku aż o cztery minuty szybciej, co zwiększa szanse uczestników wypadku na przeżycie nawet o 40%* (dane: ASFiNAG). Korytarz życia powinien mieć min. 3 m szerokości, dzięki czemu możliwy jest przejazd wozu strażackiego.

Na razie polskie przepisy nie zobowiązują kierowców do utworzenia korytarza życia. Mimo to istnieją pewne uniwersalne zasady, o których warto pamiętać. Już w momencie, gdy droga zaczyna się korkować, najlepiej zjechać na bok swojego pasa. W przypadku drogi o dwóch pasach do jazdy w jednym kierunku kierowcy na lewym pasie zjeżdżają zawsze na lewo, a kierowcy na prawym pasie – na prawo. Nie należy czekać do czasu, aż usłyszymy sygnał służb ratunkowych – powinniśmy zjechać na bok od razu, pozostawiając między samochodami przestrzeń umożliwiającą przejazd – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Oprócz tworzenia korytarza awaryjnego należy pamiętać o tym, że w każdej sytuacji mamy obowiązek ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego. Dlatego niezależnie od rodzaju drogi, po której się poruszamy, nie powinniśmy np. słuchać muzyki na tyle głośno, by uniemożliwiało to usłyszenie sygnału karetki czy radiowozu. Gdy już taki pojazd nadjeżdża, trzeba niezwłocznie usunąć się z drogi. Także piesi nie mogą wchodzić na przejście, gdy w tym kierunku zbliża się pojazd uprzywilejowany.

Komentarze

  1. Mieszkaniec 46

    Mieszkaniec 46   27 września 2018, 15:44

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Zgadzam się z ta argumentacją. Autostrady i drogi S maja pasy awaryjne, które powinny być wolne właśnie dla technicznego dotarcia do miejsca zdarzenia. Miałem, kiedyś okazje oglądać to w praktyce, na autostradzie do Londynu. Wypadkowi uległ autobus z kierownica po stronie lewej, czyli dla ruchu prawostronnego i zginął kierowca, było to 25 mil do centrum. Policja i służby techniczne [na zielono] miały dostęp do tego pasa awaryjnego i swobodnie ewakuowały pasażerów oraz ściągnęły ciężki sprzęt do usunięcia autobusu, potem w sposób regulowany, umożliwiły zjazd innym do najbliższego węzła. Odbyło się to bardzo sprawnie i ruch przywrócono po około 0,5 h, na AOW albo A4 w rejonie Wrocławia, policja, nawet w przypadku stłuczki, blokuje przejazd na godziny, jeżeli są ranni, albo wizyty prokuratora, to jest dramat na 20 km i kilka godzin, nikt nie reguluje ruchu a kierowcy samorzutnie blokują pas awaryjny albo próbują nim jechać do węzła.

  2. Niktoś

    Niktoś   16 września 2018, 18:53

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Korytarz życia nie dotyczy dróg dwujezdniowych lecz jezdni dróg do których dostęp od zewnątrz jest niemożliwy lub bardzo utrudniony np. barierami, osłonami, terenem, układem ulic. Poza tym nie tworzy się korytarza życia przy każdym korku na drodze. W miastach, na zwężeniach dróg czy ruchu kierowanym korki tworzą się bez związku z wypadkiem lub innym zdarzeniem drogowym. O utworzeniu korytarza ratunkowego decydują z mocy prawa pierwsi kierujący, którzy mają wiedzę na temat zdarzenia drogowego, i mają obowiązek zabezpieczenia miejsca oraz udzielenie pomocy, chociażby powiadamiając właściwe służby dzwoniąc na tel. 112. Oni znając prawdziwą przyczynę powstania zatoru na drodze jako pierwsi tworzą korytarz. Wszyscy nadjeżdżający maja czynić to co widzą przed sobą, czyli dalej tworzyć korytarz. W każdym korku ważne jest pozostawienie przerw miedzy pojazdami, tak by można było w każdej chwili utworzyć korytarz życia lub po prostu umożliwić przejazd spieszącym z pomocą. Najistotniejszym jest działanie we właściwej kolejności, bez samowoli i cwaniactwa. Na lewo jedziemy tylko ze skrajnego lewego pasa ruchu, natomiast ze wszystkich pozostałych jedzie się na prawo, zajmując także pas awaryjny. Zgodnie z nazwą jest on przeznaczony dla pojazdów, które uległy np. awarii lub wypadkowi, a nie dla służb ratunkowych lub omijania korków, co stało się plagą na polskich autostradach przy blokowaniu się ruchu w rejonie dużych aglomeracji. Nieprawdziwym jest twierdzenie, że gdy nadjeżdża pojazd uprzywilejowany należy usunąć się z drogi. Należy ułatwić mu przejazd, a to nie to samo. Kierujący takim pojazdem ma obowiązek zachować szczególna ostrożność, że użytkownicy dróg mogą być zarówno ślepi jak i głusi, że o innych ułomnościach nie wspomnę.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.