Kraj piasku i wizji

Data publikacji: 6 listopada 2018, 10:46
Autor: Piotr Wagner
Kraj piasku i wizji
3
Widok z jednej z najwyższych budowli świata /fot. Piotr Wagner

Superszybkie samochody, ultranowoczesna infrastruktura, futurystyczne wizje wchodzące w życie niemal z dnia na dzień. A jak wygląda drogowa rzeczywistość? Zapraszamy do lektury tekstu Piotra Wagnera, tuż po powrocie z Dubaju.

Pierwsze ślady bytowania ludności datowane są na 120 tysięcy lat przed naszą erą. W momencie uzyskania niepodległości w 1971 roku liczba ludności wynosiła 180 tysięcy, obecnie prawie 9 milionów. Kraj, w którym wszystko musi być największe: od ulic do opakowań w supermarkecie.

Dubaj

Miasto niczym z gry Cities-Skylines. 50 lat temu ktoś usiadł nad deską kreślarską – pustym obszarem i postanowił zrobić najnowocześniejsze miasto świata, w środku niczego. Tu będzie 14-pasmowa droga, tu Centrum, tu marina, tu nadziemne automatyczne metro, a tu tramwaj, a tu sztuczna wyspa w kształcie palmy, bo z roślin mamy tylko palmy. Multikulturowe – mówiące wszystkimi językami świata.

Ruch drogowy, samochody

Do rzeczy. Szerokie obwodnice i ulice jak drogi. Wielkie samochody. Nissan Pathfinder wygląda jak zabawkowy samochodzik, królują Land Cruisery w największej wersji, z sześciolitrowymi silnikami i GMC wielkości mikrobusów. Bentleye mijają Porsche nie robiąc na nikim wrażenia, a ciąg salonów Mc Larena, Bentleya, Lamborghini, Ferrari sąsiaduje z salonami tuningowymi największych firm.

Nie występują tu kombi – trudno nawet wytłumaczyć mieszkańcom po co istnieją – są tylko SUV-y i sedany. Kierowcy twierdzą, że SUV-y są domowe, a sedany sportowe. Nie ma też samochodów osobowych z silnikami diesla. Benzyna kosztuje 2,5 dirhama (AED) - czyli około 2,5 złotego za litr. Do roku 2025, według planów, 25% transportu będzie zasilane czystą energią. Więc na przykład nowe taksówki są już hybrydowe i elektryczne. Do miliona im jednak daleko.

Kultura

Na drogach ruch jest płynny mimo korków i dosyć luźnego traktowania przepisów. Chcesz zmienić pas – włączasz kierunkowskaz (lub nie) i powoli zjeżdżasz – jak tamten zwolni, to wjeżdżasz przed niego. Jeśli nie, puszczasz go i wjeżdżasz przed następnego. Jak ktoś ci przeszkadza bo zatrzymał się w poprzek, trąbisz i czekasz aż ruszy. Wygrażanie pięściami i obraźliwe gesty, kulturowo nie występują.

Przepisy

Parkowanie jest płatne, ale nie brakuje gigantycznych – piętrowych garaży i wolnych miejsc. Wszyscy przemieszczają się z jednostajną prędkością – maksymalną dopuszczalną – 120 km/h na autostradach, 100 km/h na pozostałych, w mieście 60-80, na jednopasmowych 40 km/h. Rozmieszczone co półtora kilometra automatyczne fotoradary – podobno (i sądząc po prędkości taksówek) ustawione z tolerancją +20 km, skutecznie zniechęcają do wykroczeń. Jeśli taksówkarz prędkość przekroczy, choćby o 10 km/h, to otrzymuje wezwanie do stawienia się do biura po powrocie do bazy.

Piesi na przejściach mają pierwszeństwo. Większość przejść jest dodatkowo oznakowana odpowiednikiem naszego znaku A-7, każdy zatrzyma się gdy tylko zobaczy zbliżającego się człowieka – no chyba, że kierowca jest hindusem, którzy niespecjalnie zdają się tam przejmować przepisami, wtedy może być różnie.

Mandaty

Przychodzą po tygodniu – do Polski po miesiącu – i jest wysoki. Za przejechanie na czerwonym świetle 1000 AED i konfiskata auta na tydzień. Po drugim "wczesno-czerwonym" – na zawsze. Za jazdę po alkoholu 20000 AED i konfiskata na trzy tygodnie. Położone na obrzeżach miasta, tam gdzie zaczyna się pustynia, wielkie parkingi pełne skonfiskowanych pojazdów przysypanych warstwą piasku pokazują, że to działa. Dodatkowo po kilku wykroczeniach, trafia się na obowiązkowy, trzydniowy pobyt do aresztu.

Rekordowy mandat wystawiony Europejczykowi opiewał na 170000 AED. Został wystawiony następnego dnia, dostarczony prosto do hotelu, z poleceniem uiszczenia jeszcze przed wyjazdem. To była kara za dwugodzinną zabawę na drodze.

Ciekawostki:

- zielone miga przed żółtym, a zielonego nie poprzedza czerwone z żółtym;
- wszystkie drogi są oświetlone, nawet na pustyni, plus obowiązkowe fotoradary;
- podejście do kierunkowskazów zupełnie luźne, nawet  wśród kierowców autobusów.

A kiedy spadnie deszcz, policja pojawia się na drogach dla bezpieczeństwa mieszkańców, którzy wyjeżdżają robić sobie selfie z kroplami.

Wnioski BRD? Automatyczny nadzór nad drogami, który sprawia, że wszyscy jadą z tą samą prędkością oraz uciążliwe, ale przede wszystkim nieuchronne kary. Inny świat.

Komentarze

  1. Dubaj

    Dubaj   7 listopada 2018, 08:09

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    Balthier@Cyryl- Zobacz na zdjęcie pierwsze i ostatnie. Teraz wiesz jak wygląda autostrada. To nie jest autostrada, tylko główna ulica....

  2. Cyryl

    Cyryl   6 listopada 2018, 21:57

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    mówiliśmy jak autostrada określona jest w PoRD w Polsce. jeżeli twierdzisz, że to co jest nazywane w Polsce autostradą (na forum dla znawców PoRD) nie jest autostradą, to nie jest prawdą. autostrada 5 pasów w jedną stronę w Dubaju jest nowością, natomiast w USA są takie drogi już od lat '60-tych. kolejną sprawą jest to, że Dubaj to miasto, a w całych ZEA poza tym miastem drogi szutrowe są standardem, na których jakość narzekaliby mieszkańcy polskich miejscowości w rodzaju Pacanowa. a na porządnych asfaltowych drogach problemem jest nawiewany piasek i są one przejezdne dla przeciętnego samochodu osobowego mniej więcej jak polska droga VII kategorii odśnieżania po zadymce.

  3. Balthier

    Balthier   6 listopada 2018, 19:25

    Zgłoś nadużycie Cytuj

    @Cyryl- Zobacz na zdjęcie pierwsze i ostatnie. Teraz wiesz jak wygląda autostrada.

Dodaj komentarz

Twój komentarz został wysłany do Moderatora. Zostanie opublikowany po akceptacji przez Administratorów portalu. Jeżeli chcesz uczestniczyć w dyskusji i publikować swoje opinie bez opóźnień zaloguj się lub załóż bezpłatne konto w portalu.
Wystąpił błąd podczas dodawania komentarza.
Komentujesz artykuł jako Gość. Twój adres IP będzie zapisany do wiadomości administratora serwisu L-instruktor. Kontynuując zgadzasz się na ten warunek. Zaloguj się, aby Twój komentarz był od razu widoczny.

Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego, dopasowania treści wyświetlanych Użytkownikowi oraz tworzenia statystyk oglądalności czy efektywności publikowanych reklam. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.